Lägga golv, alltid i ljusriktningen... eller?

Doccan

Trådstartare
Har just nu en diskussion med sambon om hur det nyinköpta laminatgolvet ska läggas in i sovrummet. En riktlinje är väl egentligen att lägga det i ljusriktningen, dvs att kortändarna ligger mot den vägg där fönstret är.

Jag har lite andra funderingar dock, till min sambos stora förtret...
Vi vill ha samma sorts golv i alla rum på övervåningen för att allt ska harmoniera. Men om man då lägger golvet i ljusriktningen i alla rum skulle det innebära en massa olika varianter eftersom det är fönster i alla väderstreck. Dessutom har vi sängen mot en rätt framträdande fondvägg som står i vinkel mot fönster-väggen. I mitt inre öga skulle det då passa bättre ifall golvet går i samma linje som sängen och mot blickfånget (fondväggen).Vad tycker ni och hur hade ni gjort?

//Doccan

Sv: Lägga golv, alltid i ljusriktningen... eller?

jag lägger golv i riktning med den dörren man tar för att kliva in i rummet och det är så det brukar gå till..

vill ni slippa trösklar så är det ju bara att lägga att längsmed i entredörren/trappanberoende på vad som är entreplan och sedan lägga det i den följds som det ger sig, för det kommer att ligga "fel" i något rum hursomhelst..

tröskellöst är underbart.

jag lägger golv i riktning med den dörren man tar för att kliva in i rummet och det är så det brukar gå till..

Okej. Detta blir i likhet med att lägga det mot fönsterväggen i vårt sovrum (och, ja alla rum i hela huset när jag tänker efter...) men är det helt fel att inte göra så? I vårt sovrum kliver man in genom dörren men har då vägg direkt till vänster vilket gör att man i alla fall automatiskt vrider sig till höger för att "se" rummet. Hmmm, jag hoppas du förstår min lite kackiga förklaring...:crazy:

//Doccan

Nej det är inte helt fel. Anledningen att man vill lägga det i ljusriktningen är att det rent estetiskt är snyggare så generellt sett. Tycker du det är snyggare på något annat sätt, så lägg det så. Sen tycker jag det spelar mindre roll att lägga det längsmed huvudsakliga ljuskällan när det handlar om laminat - det är ju ett ganska platt golv ur mer än en synvinkel - än om man lägger riktig parkett eller ett solitt trägolv. Är det ett skeppsgolvkopia-laminat eller nåt lika randigt kanske jag däremot skulle tycka det var viktigare att det ligger i ljusriktningen i de 'viktigaste' rummen...

vill ni slippa trösklar så är det ju bara att lägga att längsmed i entredörren/trappanberoende på vad som är entreplan och sedan lägga det i den följds som det ger sig, för det kommer att ligga "fel" i något rum hursomhelst..

tröskellöst är underbart.

Eller så lägger man det diagonalt :idea:

Liknande trådar

Övr. Katt Dörrar: Tillåt inga stängda dörrar någonstans i något rum, inklusive garderobsdörrar. För att öppna en dörr, ställ dig på bakbenen och...
Svar
13
· Visningar
2 271
Senast: corona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka