Lagar ridskolehästar

T

todayzz

Hej,

Jag heter Ida och är 14 år, min syster är 16 år och hon började rida på en ridklubb här där vi bor när hon var 6 år. När hon började där så var det två hästar där som hette Savanna och Santana och dom rids på ridklubben fortfarande. Dom har alltså ridits där i 10 år nu och jag undrar om det är lagligt att ha hästar på ridklubb så länge?

Sv: Lagar ridskolehästar

Visst är det det.
Är nog många ridskolehästar som går hela livet så. En bra ridskolehäst vill man inte bli av med.

varför skulle det inte vara lagligt menar du? Om hästarna är friska och mår bra finns det ju inget problem?

Jag vet några ponnyer som gick på ridskola från de ridits in till de var 30 år då de togs bort. De fungerade bra och trivdes/passade där.
Att hästarna går där fortfarande och om de mår bra så tyder det ju på att ridskolan har klarat av att hålla dem hela och det är inte alla ridskolor som kan det.

Öronspel, pigga o blanka ögon, blank päls, äter upp maten - helt enkelt, den dagliga visitationen säger ganska mkt om hur hästen mår och trivs.

Jag vet många ridskolehästar, som försökt sälja några av sina ridskolehästar när de varit duktiga och flitiga ridskolehästar i 8 år eller mer och varit 15 år eller uppåt. Det har helt enkelt inte funkat, de blev antingen vildhästar och totalt ohanterbara, eller föll ur och blev bara skuggor av sitt forna jag. När de sen fick komma tillbaka till ridskolan, kunde man riktigt SE hur glada de blev. Några kom åter i ridskoleverksamheten och några av kämparna över 22 + fick gå som "vaktmästare" och bara vara eller gå på barnridning på helgerna.

Många ridskolehästar har ett bra mkt bättre liv, än många hobby och tävlingshästar.

Mvh

IngelaH

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 759
Senast: Häst_
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
909
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka