Låga analysvärden på silaget

Sv: Låga analysvärden på silaget

Har fått analys på silaget vi använder sen en månad tillbaks vi var tvugna att byta hastigt pga dåligt foder från där vi handlade tidigare så det hela blev lite akut. Nu har jag värdena och de är LÅGA. Kvot 5,0 Smrp 30, MJ 5,9

Enligt lite uträkningar kan jag få upp proteinet genom att fodra extra med Krafft rehab (vilket jag använt även tidigare i år och funkar bra på hästen). Är det ngt annat jag bör tänka på? Han står på 14 kg, samt kompletterar med korn, betfor och rehaben. Enligt uträknings mekanismen så skall det fungera, men jag har aldrig haft en så låg kvot och blir orolig. Hästen är inte svårfödd m en det är ett fullblod som gärna behöver vara lite i överkant i hull för att se bra ut. Jag vill behålla honom sådan och inte tappa ngt nu under våren.

tacksam för synpunkter på analysen och vad jag bör se upp med.

Om det är per kg foder så är det inte så låga värden. Är det däremot per kg torrsubstans, så är värdet lågt. Både och bör stå på analysen. Förmodar att du menar per torrsubstans. I sådant fall skulle jag fundera på att komplettera med ett rikigt näringsrikt hö och kanske servera det i boxen om natten. Så att du vet vad var och en får sig och sedan komplettera med vilket kraftfoder du vill. Proteinhalten är ju inte så låg till en vuxen häst, däremot energin. Rapsolja får upp energin utan att att få upp protein.

Hälsing Maja

Nix, värdena är per kg.
jag tyckte de var låga då jag haft turbo foder i många år nu, varje år. men enligt alla här i tråden är det inte ngt katastrof alls, och det känns ju bra minst sagt.

om du läser citatet jag svarade på så ser du att de hästarna inte får något proteintillskott utan bara en massa energi - det är endast OLJA som funkar så... möjligen lite halm, men det energitillskottet är ganska marginellt.

om du läser citatet jag svarade på så ser du att de hästarna inte får något proteintillskott utan bara en massa energi - det är endast OLJA som funkar så... möjligen lite halm, men det energitillskottet är ganska marginellt.

Du har säkert rätt men tyvärr förstår jag inte hur du menar med ditt svar.
Jag menade att det är onödigt att ge dem foder som innehåller mkt energi om de redan är tjocka. Framförallt hade jag inte gett dem spannmål men det beror mest på att jag är lite insnöad på fång pga min egen häst och då rädd för att ge bla stärkelse speciellt till en tjock häst. Jag hade gett ett proteinfoder i stället.

Äh, inte är ditt silage speciellt dåligt inte! Tvärtom jättebra om man vill ge något lite till utöver silaget. Årets hö hos oss är som dunder-halm... Dvs närmare 8 MJ i energi men inget protein.

det har jag oxå funderat på.. många av våra är oxå tjockisar fast dom nite får något extra proteintillskott utan bara massa energi tillskott typ korn, havre, betfor och sånt..

Du har säkert rätt men tyvärr förstår jag inte hur du menar med ditt svar.
Jag menade att det är onödigt att ge dem foder som innehåller mkt energi om de redan är tjocka. Framförallt hade jag inte gett dem spannmål men det beror mest på att jag är lite insnöad på fång pga min egen häst och då rädd för att ge bla stärkelse speciellt till en tjock häst. Jag hade gett ett proteinfoder i stället.
Jag menar att man inte kan säja att man bara ger energitillskott och inget protein om man fodrar med korn, havre, betfor och sånt.
För ger man av dessa foderslag så får man proteintillskott på köpet.

Sen är det en helt annan sak om man vill/bör ge tillskott på en redan fet häst och om det då är dessa som är det bästa alternativet.

Hur såg värdena ut innan ni bytte, hur mycket åt han då av varje fodersort och vilka siffror hamnade han på då?

Om du först har koll på det så är det sedan väldigt enkelt att göra en liknande foderstat av det nya för att slippa riskerna med urfallning.

Hur såg värdena ut innan ni bytte, hur mycket åt han då av varje fodersort och vilka siffror hamnade han på då?

Om du först har koll på det så är det sedan väldigt enkelt att göra en liknande foderstat av det nya för att slippa riskerna med urfallning.

Ingen koll. Ingen analys och kasst grovfoder vilket är anledningen att vi tagit saken i egna händer :angel: Men som du vet har han alltid stått på höga kvoter tidigare och därför reagerade jag när denna var lägre. dock har jag aldrig ngnsin haft hull problem på honom och aldrig behövt fodra med ngt avancerat, så svårfödd är han INTE. som tur är.

Med ditt hösilage, soja el. krafft protein och krafft + grön så får du ju upp kvoten till en bit över 8 iaf.

I ditt fall så skulle jag också va lite orolig, men du har ju koll och ser om det händer nåt negativt och kan vända det fort för då vet du ju exakt varför.

Liknande trådar

Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har i samband med ägar byte av stallet fått ett problem. de har köpt in ett vinterlager silage utan analys, med tanken att det är från...
2
Svar
27
· Visningar
2 781
Senast: mackan
·
Foder & Strö Diskuterade idag med min höbonde vad för hö jag vill ha eftersom förra årets var en sorg för plånboken och för min svårfödda häst med en...
Svar
2
· Visningar
1 232
Senast: TinyWiny
·
H
Foder & Strö Vi har efter bråk med vår förra höleverantör så blev vi tvugna att köpa vårt hösilage från ett annat ställe. Vilket såklart innebär ny...
Svar
2
· Visningar
732
Senast: hailittoh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10