Låga analysvärden på silaget

mackan

Trådstartare
Har fått analys på silaget vi använder sen en månad tillbaks vi var tvugna att byta hastigt pga dåligt foder från där vi handlade tidigare så det hela blev lite akut. Nu har jag värdena och de är LÅGA. Kvot 5,0 Smrp 30, MJ 5,9

Enligt lite uträkningar kan jag få upp proteinet genom att fodra extra med Krafft rehab (vilket jag använt även tidigare i år och funkar bra på hästen). Är det ngt annat jag bör tänka på? Han står på 14 kg, samt kompletterar med korn, betfor och rehaben. Enligt uträknings mekanismen så skall det fungera, men jag har aldrig haft en så låg kvot och blir orolig. Hästen är inte svårfödd m en det är ett fullblod som gärna behöver vara lite i överkant i hull för att se bra ut. Jag vill behålla honom sådan och inte tappa ngt nu under våren.

tacksam för synpunkter på analysen och vad jag bör se upp med.

Sv: Låga analysvärden på silaget

Det man i första hand kompletterar med när det gäller dåliga värden är inte kraftfoder utan Lusern. Stirra dig inte blind på en kvot, kolla om behovena är täckta istället.

Det man i första hand kompletterar med när det gäller dåliga värden är inte kraftfoder utan Lusern. Stirra dig inte blind på en kvot, kolla om behovena är täckta istället.

Tack, jag vet att man inte ska stirra sig blind på kvoten, men jag har haft så höga värden tidigare att det ändå känns oroande och som om man är ute i mörkret och famlar. Smrp 30 är väl ganska rejält lågt.

jag får bra värden enligt räknaren även utan lucernet, men en räknare är ju en räknare, och väldigt generell.......allt kraftfoder jag nämnde är oerhört låga mängder i övrigt.

Kan inte påstå att jag håller med om att det är låga värden. Det är ett hösilage som man inte använder som ENDA foder, men det är lätt att komplettera upp till en välbalanserad foderstat med hjälp av de vanligaste kraftfodren.
Att värdena ser låga ut är för att det är /kg foder, där det också ingår en massa vatten.

Tycker inte heller värdet är katastrofalt faktiskt (har haft sämre hö och lyckats hålla fason på min blodis utan jättegivor kraftfoder).
Det du ska tänka på är att inte ge foder som ger förhållandevis mycket energi för dessa sänker ju kvoten.
Jag skulle undvika både korn och havre - alternativt ge liten giva + soja.

Hur hög TS halt har silaget? Är den hög?
Rehaben funkar ju (trots att kvoten inte är märkvärdig).

Jag skulle ge 1-2 kg Lucern och Rehab, ev toppa med lite soja om det behövs för att få balans.

Till skillnad från vissa så tycker jag kvoten visst spelar roll, dock behöver den inte vara extrem.

Kan inte påstå att jag håller med om att det är låga värden. Det är ett hösilage som man inte använder som ENDA foder, men det är lätt att komplettera upp till en välbalanserad foderstat med hjälp av de vanligaste kraftfodren.
Att värdena ser låga ut är för att det är /kg foder, där det också ingår en massa vatten.

Tack! Jag blir jättelättad över responserna. Jag har haft turbo foder rent ut sagt de senaste 5 åren, så det är nog där jag blivit färgad, kvoter har legat på 7-8 och ett år upp på nio osv.

Tycker inte heller värdet är katastrofalt faktiskt (har haft sämre hö och lyckats hålla fason på min blodis utan jättegivor kraftfoder).
Det du ska tänka på är att inte ge foder som ger förhållandevis mycket energi för dessa sänker ju kvoten.
Jag skulle undvika både korn och havre - alternativt ge liten giva + soja.

Hur hög TS halt har silaget? Är den hög?
Rehaben funkar ju (trots att kvoten inte är märkvärdig).

Jag skulle ge 1-2 kg Lucern och Rehab, ev toppa med lite soja om det behövs för att få balans.

Till skillnad från vissa så tycker jag kvoten visst spelar roll, dock behöver den inte vara extrem.

Tack till dig också! :bow:
TS 63%

Jag har fått förslag från annat kunnigt håll också som säger samma som du - Lucern och om jag dessutom kan göra av med Rehaben är det utmärkt, för det är nästan hela säcken kvar.

Vi har ännu sämre hösilage i mitt stall:P 5.5 i MJ och 21 i smbrp:P Jag har svårfött fbl och fodrar med krafft groov och luzern. foderstaten är uträknad och det funkar alldeles utmärkt för min kuse:P

Tack till dig också! :bow:
TS 63%

Jag har fått förslag från annat kunnigt håll också som säger samma som du - Lucern och om jag dessutom kan göra av med Rehaben är det utmärkt, för det är nästan hela säcken kvar.
Jag vill lägga till lite ekonomiska aspekter, som inte är helt fel med tanke på hur mycket pengar vi lägger ut på våra bebisar. Lucernet är ju betydligt billigare per kilo än rehab. Självklart kan du ju göra slut på rehab-säcken först och sedan övergå till lucernen stegvis. Om hästen gillar lucern så är ju det en alldeles utmärkt fodersort att använda. få upp en bra mängd protein med hjälp av lucernet och komplettera med betfor kanske som energi. Billigt, bra för magen och ruskigt gott för totton;) Kan det bli bättre?:D

Vi har ännu sämre hösilage i mitt stall:P 5.5 i MJ och 21 i smbrp:P Jag har svårfött fbl och fodrar med krafft groov och luzern. foderstaten är uträknad och det funkar alldeles utmärkt för min kuse:P

Våra värden var 4 MJ och 17 smp, 4.9 MJ och 22 smp. Så nu har vi haft stallmöte för att diskutera våra foderstater igen, vi har nästan bara små tjockisar nu. Det är inte lätt med för låga kvoter.

det har jag oxå funderat på.. många av våra är oxå tjockisar fast dom nite får något extra proteintillskott utan bara massa energi tillskott typ korn, havre, betfor och sånt..

det har jag oxå funderat på.. många av våra är oxå tjockisar fast dom nite får något extra proteintillskott utan bara massa energi tillskott typ korn, havre, betfor och sånt..

Varför ge dem ännu mer energi om de redan är tjocka?
Våra ponnyer har i år fått lusern och hö/ensilage. De har alltså fått mer protein än tidigare. De som alltid har varit lite smårunda är nu jättefina.

Jag har propagerat för mera protein men det verkar vara för döva öron. Själv kör jag på Krafft Protein...

Jag vill lägga till lite ekonomiska aspekter, som inte är helt fel med tanke på hur mycket pengar vi lägger ut på våra bebisar. Lucernet är ju betydligt billigare per kilo än rehab. Självklart kan du ju göra slut på rehab-säcken först och sedan övergå till lucernen stegvis. Om hästen gillar lucern så är ju det en alldeles utmärkt fodersort att använda. få upp en bra mängd protein med hjälp av lucernet och komplettera med betfor kanske som energi. Billigt, bra för magen och ruskigt gott för totton;) Kan det bli bättre?:D

Tack du har helt rätt!. Det är ju givetvis som du gissat att jag helst vill kunna använda upp den dyra säcken rehab om det alls fungerade, sen är det givetvis lysande att Lucernet är billigare och funkar i stället så jag börjar med att fasa in det lite successivt.

tack återigen alla som bidragit med hjälp och synpunkter i tråden! :bow:

Våra värden var 4 MJ och 17 smp, 4.9 MJ och 22 smp. Så nu har vi haft stallmöte för att diskutera våra foderstater igen, vi har nästan bara små tjockisar nu. Det är inte lätt med för låga kvoter.

Eller så har de svullnat pga fel balans, marsvin gör gärna det. Ser feta ut när de inte har fått behoven täckta.

Extra energi gör fettet, det är inte samma sak med protein.

fråga inte mig:P jag har försökt säga det till dom själv får min häst hösilage o luzern samt groov

Eller så har de svullnat pga fel balans, marsvin gör gärna det. Ser feta ut när de inte har fått behoven täckta.

Nej just det, det har jag påtalat sen jag såg analysen. Min behöver en kvot på 8 , och det har jag sett till att han får.

men du!
Varken korn, havre eller betfor är något rent energitillskott utan innehåller faktiskt en hel del proteiner också! Betydligt mer än de flesta höpartier!

men du!
Varken korn, havre eller betfor är något rent energitillskott utan innehåller faktiskt en hel del proteiner också! Betydligt mer än de flesta höpartier!

Men om hästarna redan är tjocka är det kanske onödigt ändå att ge framförallt spannmål.

Liknande trådar

Foder & Strö Fick nu årets analys på hösilaget och det kunde väl varit bättre.. Här är värdena: Per kg foder: Ts 61 RP 41 Smrp 19 Mj 6,1...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Har i samband med ägar byte av stallet fått ett problem. de har köpt in ett vinterlager silage utan analys, med tanken att det är från...
2
Svar
27
· Visningar
2 781
Senast: mackan
·
Foder & Strö Diskuterade idag med min höbonde vad för hö jag vill ha eftersom förra årets var en sorg för plånboken och för min svårfödda häst med en...
Svar
2
· Visningar
1 232
Senast: TinyWiny
·
H
Foder & Strö Vi har efter bråk med vår förra höleverantör så blev vi tvugna att köpa vårt hösilage från ett annat ställe. Vilket såklart innebär ny...
Svar
2
· Visningar
732
Senast: hailittoh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10