Låg SMRP/MJ kvot..

X

XamberX

Jag tänkte höra med er lite om SMRP/MJ kvoter. Min kompis har inte en riktigt uträknad foderstat till sin ponny. För att hon har bara gått efter hur mycket MJ ponnyn har fått i sig. För att hon tycker att det är det viktigaste. Så då tänkte jag att jag skulle försöka räkna lite på hennes ponnys foderstat. Då kom jag fram till att den får 70 MJ, precis som min kompis sa att den behöver, men kvoten SMRP/MJ ligger på 5.6, lite lågt då alltså. Det sa jag även till min kompis. Men hon tycker att ponnyn funkar på den foderstaten som den får och att den blir fet om den får för mycket SMRP. Själv tycker jag också att den funkar bra på den, men jag tycker att den faktiskt är lite bukig nu. Kan det bero på SMRP/MJ kvoten? Så då tänkte jag att är det okej att ge en foderstat där kvoten SMRP/MJ ligger på 5.6 om ponnyn passar på den? Som väl va såg jag att CA/P och CA/MG kvoterna i foderstaten verkade helt okej. Jag vore tacksam för era åsikter om det. :cool:
 
Om ponnyn börjar bli bukig kan det mycket väl vara en anledning att den inte får tillräckligt med protein. Blir hästen absolut inte bukig eller smal utan ser helt perfekt ut under hela den perioden den äter utav samma hö (oftast sep-maj) kan inte jag se någon anledning till att man prompt ska höja till 6. Alla hästar kanske inte följer teorin. Däremot, tycker du att den börjar bli bukig kanske det är dags att höja till 6...
 
Tack för ditt svar. Jo, jag tycker faktiskt att ponnyn börjar bli bukig nu. För att innan va ponnyn verkligen smäll fet och då satte ägaren den på bantnings kur över vintern. Och ägaren har fortsatt med det. För att hon tycker att "den börjar se så fin ut". Men det är väl just detta nu, att ponnyn är lite bukig som hon vill har väck och därför fortsätter att banta den. Men för övrigt är den jätte fin, det är väl just detta lilla buket som ska väck. Men kan det hjälpa om man höjer SMRP/MJ kvoten till 6?
 
Om du/ni tror att den funkar bra på den energimängd hästen får skulle jag testa att höja kvoten till 6. Kan ju ta ett tag innan man ser skillnad men om ni ändrar nu så borde ni se det innan sommaren iaf. Då blir det kanske lättare att räkna foderstat till nästa år!
 
Jo, ponnyn funkar bra på energimängden den får nu. Jag ska säga till henne att prova att höja SMRP/MJ kvoten till 6. Se om det syns någon skillnad. :) Vad skulle du rekommendera för protein höjare, som inte tar så stor plats i krubban? Jag ger sojamjöl till min häst som protein höjare. Men min kompis har provat det till sin ponny innan och den blev väldigt lös i magen av det. :crazy: Nu får hennes ponny hö, havre och betfor som foder.
 
Jag skulle testa Krafft Protein, lätt att ge lite och höja sen allteftersom och jag gillar det bättre än soja iaf. Min ponny fungerar bra på det men hon har plåtmage så hon kan nog äta det mesta.
 
Inte alla hästar fixar soja, Krafft Protein däremot innehåller ett annat sorts protein som hästar har lättare att ta upp och som är skonsammare, det finns ingen maxgiva som på sojan. Tipsa du henne om att prova den :)

Dessutom: Hästar har inget fett under buken, ser hästen "bukig" ut är det inte banta den behöver.
 
Jag har förstått det. Men jag fattar inte varför vissa hästar inte fixar sojamjöl? :confused: Men krafft protein vore kanske något. Jag ska säga till henne om att hon kan testa det. Om hon vill så att säga! Hon förstår inte att "Hästar har inget fett under buken, ser hästen "bukig" ut är det inte banta den behöver" (som du skrev). :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
544
Senast: Sesca
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 759
Senast: Bee
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 761
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp