LÅG kvot srp/MJ, skadligt med MJ överskott?

trofé

Trådstartare
Har ett hö med 7,7 Mj /kilo foder och 29 gram srp. Har två hästar som ska äta detta i vinter, att byta hö finns tyvär inte som alternativ...

Har till den ena (arab 4 år, något svårfödd, rids ca 4 dagar i veckan) fått ihop 10 kg hö, krafft protein (0,3 kilo tror jag det blev) och mineraler. Då får jag ihop det med proteinet, men MJ blir väldigt högt. Är det skadligt på något vis?

Till den andra (Shetlandsponny 5 år, arbetar ca 3 dagar i veckan), 5 kg hö och mineraler.

Är det skadligt med högt MJ överskott som det blir till i alla fall araben? Hur har ni andra gjort om ni har haft ett sådant här hö? Pratade med en galopptränare som sa att lågt srp inte var någon fara utan det var överskattat med proteinbehovet :confused:

Sv: LÅG kvot srp/MJ, skadligt med MJ överskott?

Har ett hö med 7,7 Mj /kilo foder och 29 gram srp. Har två hästar som ska äta detta i vinter, att byta hö finns tyvär inte som alternativ...

Har till den ena (arab 4 år, något svårfödd, rids ca 4 dagar i veckan) fått ihop 10 kg hö, krafft protein (0,3 kilo tror jag det blev) och mineraler. Då får jag ihop det med proteinet, men MJ blir väldigt högt. Är det skadligt på något vis?

Till den andra (Shetlandsponny 5 år, arbetar ca 3 dagar i veckan), 5 kg hö och mineraler.

Är det skadligt med högt MJ överskott som det blir till i alla fall araben? Hur har ni andra gjort om ni har haft ett sådant här hö? Pratade med en galopptränare som sa att lågt srp inte var någon fara utan det var överskattat med proteinbehovet :confused:
Jo, det är galopptränaren det som vill ha explosivitet till sina hästar. Hur blir kvoten till araben då? Med tanke på att araben är svårfödd så är det nog inte hela världen om han får mer energi än han egentligen behöver. Men balans mellan energi och protein är lämpligt ändå. Se vad som händer med värdena om du lägger till lite soja till foderstaten. Till shettisen skulle jag vara lite mer orolig faktiskt. De brukar ju ha en förmåga att bli lite bukiga om de får låg proteinhalt. Ett annat tips är naturligtvis att byta ut något kilo eller två av höet och ersätta med lucern istället. Det är nog enklast tror jag egentligen, men det är ju lite dyrt förstås.

KOmmer inte ihåg nu exakt vad kvoten blev, men tror den låg på ca 3,5. Till shettisen har jag räknat på så att hon får sitt proteinbehov tillgodosett, så det är ingen fara så, men hon kommer också ligga lite högt i MJ, dock inte lika som araben. Soja har jag för mig har ganska liknande värden som krafft protein. Så det är nog vilket som av dem.

KOmmer inte ihåg nu exakt vad kvoten blev, men tror den låg på ca 3,5. Till shettisen har jag räknat på så att hon får sitt proteinbehov tillgodosett, så det är ingen fara så, men hon kommer också ligga lite högt i MJ, dock inte lika som araben. Soja har jag för mig har ganska liknande värden som krafft protein. Så det är nog vilket som av dem.
Alltså, jag menade när du slagit ihop hela dagsgivan av alla foder (alltså hö, krafft protein mm)
Vad blir kvoten då? Krafft protein är nog helt okej, men ungefär dubbelt så dyrt som soja. Bara en tanke...

Alltså, överskottet gör ju att hästen blir fet och i värsta fall får ett underskott på protein, alltså tappar muskler.

Det låter som om du behöver ge en massa kraftfoder och faktiskt ganska lite hö för att få balans i foderstaten.

Alltså, överskottet gör ju att hästen blir fet och i värsta fall får ett underskott på protein, alltså tappar muskler.

Det låter som om du behöver ge en massa kraftfoder och faktiskt ganska lite hö för att få balans i foderstaten.

Jag antar att du inte riktigt menar det du skriver?
Man kan ju inte ge en massa kraftfoder och ganska lite hö. Det lär inte hästarna må bra av.

Till ts . Du har redan fått flera svar. Araber har jag inte ngn erfarenhet av. Men däremot lättfödda ponnyer. Det är inte bra att ge dem för mkt energi. Jag hade gett lusern i första hand och soja i andra för att fylla upp proteinbehovet.

Skulle han bli fet så vore jag överlycklig :), det finns nog ingen risk att han blir det, och som sagt, varje hekto han går upp i vikt uppskattas!

Men hur menar du att det blir proteinbrist? Om jag ser till att fylla MJ behovet fullt och även proteinbehovet helt. De MJ som "blir över", alltså blir mer än han "på pappret ska ha", kan de ge honom proteinbrist? FÖrstår ingenting :confused:

Om överskott på MJ enbart ger risk för tjock häst så är det i det här fallet inget problem, utan som sagt enbart positivt då det gäller honom. Men frågan jag undrar på är om, när alla andra behov (protein, mineraler etc) är tillgodosedda, är de överskjutande MJ skadliga på något sätt?

Skulle han bli fet så vore jag överlycklig :), det finns nog ingen risk att han blir det, och som sagt, varje hekto han går upp i vikt uppskattas!

Men hur menar du att det blir proteinbrist? Om jag ser till att fylla MJ behovet fullt och även proteinbehovet helt. De MJ som "blir över", alltså blir mer än han "på pappret ska ha", kan de ge honom proteinbrist? FÖrstår ingenting :confused:

Om överskott på MJ enbart ger risk för tjock häst så är det i det här fallet inget problem, utan som sagt enbart positivt då det gäller honom. Men frågan jag undrar på är om, när alla andra behov (protein, mineraler etc) är tillgodosedda, är de överskjutande MJ skadliga på något sätt?

Men den lille ponnyn blir väl fet? Det hade i alla fall jag aktat mig för.
Inte för att jag är helt säker men jag har nog svårt att tro att en häst får proteinbrist för att den får för mkt energi. Om den har fått i sig alla de aminosyror som den behöver dvs tillräckligt med proteiner från bra källa och har tillräckligt med energi (vilket den kommer att ha) till att omvandla dessa till nya proteiner så förstår jag inte hur den kan få proteinbrist. Jag tror att den bara blir tjock.

Ska ta och kolla upp det där när jag kommer hem, har inte beräkningarna i huvudet nu. Men det är väl det som är risken på lill plutten. Men om jag byter ut delar av hennes hö mot havrehalm? De står på halm, så hon brukar plocka en del av det, då kanske jag kan ge mindre mängd hö och få ihop det ändå?

Det som menas är:
HAr du räknat ut att hästen skall ha 60 MJ så behöver den ha 360 smrp. Helt klart.
Men lägger du hästen på 75 Mj och 370 smrp dvs proteinbehovet är igentligen tillgodosett men med ett mj överskott så blir ju den totala kvoten endast 4,9 (370/75) och hästen får proteinbrist.
Med andra ord måste du här lägga hästen på 450 smrp för att det ska vara bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 587
Senast: mackan
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 322
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 238
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka