Lag för försäkring och vet.?

Nordstrom

Trådstartare
Hej, jag har funderat mycket på egen häst på senaste tiden men anser att jag inte har tillräckligt mer erfarenhet av skador för att själv se ifall min häst blir skadad ex, hälta el. ryggont

Så nu till frågan.. OM jag skulle köpa/låna en häst, hur ska jag göra med försäkring och vet. besök. Hur ofta brukar ni ta ut vet. för rutin undersökning? Kan man bokar in vet. 1 gång/V för rutin undersökning för att se till att hästen håller sig kry? hur gör ni? och hur tycker ni jag borde göra ifall jag köper/lånar häst..

Sen.. finns det någon lag eller "oskriven lag" ang. försäkring och vet. besök som jag borde veta om?

Har bara skött häst tidigare, och i ridnings-syfte ägaren har sätt till hästens fysiska häsla skada osv. och såklart när ägaren säger "Det här är en tryckskada.." så ser man tryckskadan, men jag skulle aldrig se det själv.

Kom med tips, glad för allt ;)

Sv: Lag för försäkring och vet.?

Att ta ut veterinären en gång i veckan för att kolla igenom hästen kommer kosta dig fruktansvärda pengar. En gårdsbesiktning (som man ofta gör när man köper hästen) kostar ofta mellan 1000-1500 kronor och då gör veterinären böjprov, gör en snabbkoll på tänder, känner på hästen och allmänt kollar på hästens allmäntillstånd. Kort sagt inga avancerade grejer. Ska du ha en motsvarande koll en gång i veckan blir det lätt 5-6000 kr i månaden (eller mer) bara på det.

Nu kommer detta nog låta hårt, ta det inte på fel sätt, men om man är så nojig och själv känner sig så okunnig att man känner att man vill ta ut veterinären en gång i veckan bara för att försäkra sig att allt är som det ska med hästen (utan att man ens misstänker skada/sjukdom) då kan jag i ärlighetens namn undra om man verkligen är redo att ha en egen häst.

Normalt sett bekostar jag en rutinundersökning en gång om året ungefär och dessemellan kontaktar jag veterinär vid behov, dvs om jag misstänker skada eller sjukdom.

Någon oskriven lag tror jag inte det finns, du måste inte ha hästen försäkrad till ett visst belopp t.ex. Däremot är du skyldig enligt lag att se till att hästen får den vård den behöver om den är sjuk eller skadad, dvs du är skyldig enligt lag att se till att hästen inte lider i onödan eller mer än den måste.

Jag skulle föreslå att du fortsätter som medryttare ett tag till och att du då ber ägaren introducera dig mer till hästens omvårdnad, be ägaren visa hur du visiterar hästen, var med när ägaren gör det osv. Efter det är en foderhäst ett bra alternativ, då har du allt ansvar för hästen, men du har ändå hästens ägare du kan ringa och fråga om råd om du blir osäker.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 780
Senast: Sirap
·
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 161
Senast: verser
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 013
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Hur gör ni med barnkalas?
  • Ystad

Hund, Katt, Andra Djur