Lag-dressyr, info??

smulan87

Trådstartare
Alltså nu har jag suttit en bra stund och letat information var som gäller 2012 när det kommer till lagtävlan i dressyr. Kan någon tipsa mig om vart man hittar info eller helt sonika redogöra för mig vad som gäller för varje division? Vilka klasser som rids för respektive division, hur många rider vilken klass, och när går respektive division m.m.

Var länge sedan jag tävlade i lag och behöver fräscha upp minnet, och har dessutom för mig att jag hört att det ska bli någon ändring till 2012.

Sv: Lag-dressyr, info??

Allt sånt brukar vara olika från distrikt till distrikt. Vissa har lagomgångar på våren och andra på hösten. Det finns säkert dem som har lagomgångar både höst och vår också.
Tex så tror jag att det var LB i div III, LA i div II och MsvC/MsvB i Div I "hos mig" i år. Men vad jag läst i bloggar och på andra hemsidor så skiljer det sig beroende på vart i landet man befinner sig :)

Ahh så är det ju förstås, tack! Då ska jag in på distriktet och kika!

Tänkte precis svara detsamma ;) Om du kommer hem hit så går div II på våren och sen direkt efter div I. Minst 3 i varje lag helst 4. Det kan vara olika personer varje gång.

Såhär är det i vårat distrikt.

Div 1 går på våren, oftast ihopslaget med dalarna/värmland. Två stycken rider MsvC och en MsvB.

Div 2 går på hösten, en rider LB och två rider LA. Och vill man rida ytterligare en klass på den tävlingen ska detta vara ryttartest. För att få fler att rida ryttartest. Förra året var ryttartestet endast en clear round, men till nästa år är det ändrat så att det ska bli vanlig tävling i den klassen också.

:)

UPPLAND
div 1 går på hösten. msv b:4
3 ryttares resultat räknas, fyra får rida.

Ja alltså jag begriper inte varför jag inte tänkte på att info finns på distriktet sida, jag hade nog lite hjärnsläpp igår. :D

Dock finns det fortfarande bara info för 2011 men antar samma gäller 2012.
Tycker det är lite tråkigt att det bara är tre i div 1, vilket måste innebära att samtliga resultat räknas. Blev också lite grinig för att man inte får lov att starta en ytterligare klass normalt utan det då måste heta "ryttartest", kanon för de lägre klasserna förstås men är man uppe på msv så är det ju alltid lite kul om resultaten syns på TDB och Blup (fast bara om det har gått bra förstås..:angel:) men det kanske det gör om det nu inte längre ska räknas som CR?

Donnatello: Det blir Örebro ytterligare ett år och tanken är väl att rida Div 1. :laugh:

I Div 1 är det inte ryttartest :) Ska du och A rida Div 1 ihop eller? :D Vilken klubb ska du gå över till?

Nähe, så då får man starta "andraklassen" som vanligt då? Då blev jag nöjd! :laugh:

Jaa om jag lyckas få över henne till samma klubb, ÖRT är tanken att det blir om TDB vill sammarbeta med mig den här gången och inte slumpvis välja klubb som senast. :devil:

Dig i laget också hade ju gjort det komplett. ;)

Senast ändrad:

Haha ja med min pensionär. Vad kul det skulle vara annars om vi tre hade vart ett lag!

Men kollar FB förresten, jag ska iväg och rida en 07a nu!
Och jag har massor att berätta haha :D

Nähe, så då får man starta "andraklassen" som vanligt då? Då blev jag nöjd! :laugh:

Jaa om jag lyckas få över henne till samma klubb, ÖRT är tanken att det blir om TDB vill sammarbeta med mig den här gången och inte slumpvis välja klubb som senast. :devil:

Dig i laget också hade ju gjort det komplett. ;)

Brukar ju finnas en förklass för lagryttare och sedan en lagklass. I vårt distrikt red 2 ryttare MsvC2 och 2 ryttare MsvB4. Tror det nog är samma klasser i hela landet?

På vårt distrikt står det:
"div II häst och div 2 och 2½ ponny
Utdrag ur lagregler:

Lagryttare som önskar göra ytterligare en start skall göra denna med bedömning DRESSYRRYTTARTEST.
Förtydligande:
Om lagryttare väljer att göra sin ”andra” start med ”traditionell” bedömning i samband med den aktuella lagtävlingsomgången, oavsett den starten är före eller efter lagstarten, blir påföljden att lagtävlingsresultatet för detta ekipage kommer att strykas."

Detta var dock för 2011 så vet inte om det stämmer för kommande säsong, men det är väl det som man tidigare kallade för "förklass". Dock gäller det ju inte div 1.

För övrigt hade jag också velat ha tillåtet att ha fyra ryttare, varför inte liksom? Kan man inte samla ihop så många är ju tre ok, men då missar man möjligheten att räkna bort någon.

Senast ändrad:

Jag är inte så insatt i lagtävlan men har för mig att ev. div III har ryttartest. Div 2 brukar ha ryttare i LB och LA ,det händer ju att man hamnar på de tävlingarna även om man inte rider i lag då snappar man ju upp något. Dock har jag aldrig sett ryttartest i div II. Det låter dock enklare att ha en vanlig förklass??

Senast ändrad:

Ja jag begriper inte riktigt varför, jo visst kan det vara bra för orutinerade ryttare att få en "ryttarbedömning" och dessa regler innebär ju förmodligen att allt fler hakar på ryttaretesten vilket tidigare varit ganska opopulärt.

Jag kan förstå att man inte vill att lagryttare ska starta ngn klass före själva lagklassen (vilket då gör att hästen kanske tittar mindre och är mer avslappnad i nästa) utan att alla ska starta på samma villkor, med ny bana osv. Men samtidigt så har ju alla samma chans att rida två klasser och på sådan låg nivå spelar det väl ändå ingen roll och jag begriper verkligen inte varför man inte får lov att starta traditionellt efter lagklassen, vad tusan spelar det för roll?

Det är nog väldigt olika överallt för här är det inga ryttartest på lagtävlingarna och man får mer än gärna starta förklass. Förklass och huvudklass går sällan på samma bana. Här har man 4 ryttare i laget. 3 ryttare får rida MSV C om man vill.

Jag vet att du blir kvar där ett tag till men snart så ;)

Ja jag begriper inte riktigt varför, jo visst kan det vara bra för orutinerade ryttare att få en "ryttarbedömning" och dessa regler innebär ju förmodligen att allt fler hakar på ryttaretesten vilket tidigare varit ganska opopulärt.

Jag kan förstå att man inte vill att lagryttare ska starta ngn klass före själva lagklassen (vilket då gör att hästen kanske tittar mindre och är mer avslappnad i nästa) utan att alla ska starta på samma villkor, med ny bana osv. Men samtidigt så har ju alla samma chans att rida två klasser och på sådan låg nivå spelar det väl ändå ingen roll och jag begriper verkligen inte varför man inte får lov att starta traditionellt efter lagklassen, vad tusan spelar det för roll?

Om jag inte minns fel så startade de flesta lagmedlemmar en klass före själva lagklassen, det heter ju FÖRklass inte efterklass :D

Ja men eller hur! Det är nog bara "mitt" distrikt som har fått för sig något märkligt..:confused:

Men jag kan tycka att det är ganska bra att förklassen är ryttartest, i alla fall nu när det ska göras om till riktig tävlings klass.
Tycker att det är ett bra sett att se vart ryttarna ligger och kunna utveckla ryttarna. Inte bara att det ska bero på vilken häst man sitter på. Fler borde rida ryttartest i detta land!! Tycker att det är ett bra försök att utveckla dressyren i Sverige.

I Div 1 tycker jag att det är väldigt bra att det bara är tre ryttare, det är ju lag! Då ska väl alla lagryttare räknas tycker jag, i alla fall på den nivån.
I Div 2 och 3 kan jag hålla med om att det skulle kunna få vara en ryttare som man fick räkna bort då dom kanske inte är lika rutinerade och det kan hända lite allt möjligt inne på banan. Men nej i Div 1 ska man väl klara av att rida en klass på bra poäng utan att man ska behöva räkna bort en ryttare, annars borde man väl kanske inte vara med.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·
Dressyr Nu har jag bestämt mig att ta steget ifrån ridskola till privatryttare och har då bestämt att dressyr är det jag vill satsa på. Har...
Svar
19
· Visningar
2 390
Senast: FiaM
·
Islandshäst Mitt facebookflöde svämmar för tillfället över av en uppdatering från TS, nämligen detta: " VIKTiG INFO FRÅN TS ! För ett par år sedan...
2
Svar
31
· Visningar
5 757
Senast: Elina8
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod