Lättuggat som ej behöver blötas

SkorpSmulan

Trådstartare
Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.).
Hon blev lite tunn i våras pga detta men under sommaren har hon ätit gräs utan problem och hon är så pass pigg och glad i övrigt så jag vill ge henne en chans i vinter också. Hon får lucernpellets och betfor i dagsläget men jag funderar lite på om det finns något lättuggat foder som man inte behöver blöta upp och som inte fastnar i tänderna. Kanske något som ger lite mer naturligt tuggande än gröt.
Jag har bara kallstall och lösdrift så det vore skönt att slippa hålla på med gröt flera gånger om dagen i -20 också.
 
Blötlägga kommer du nog inte undan.Välj gärna ett foder som är anpassat äldre häst och som går att blöta upp relativt snabbt. Varmt vatten kan du ta med i termos att blanda med fodret fyll på sen med kranvatten. Lite grovt rivna morötter ibland.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
21
· Visningar
1 226
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 813
Senast: Rugge
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 617
Senast: lovehorses
·
Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 429
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp