Lätt, normalt, medel, hårt...??

Centaur

Trådstartare
Vad menas egt med det? Vad gör en häst som rids "lätt" resp "normalt"? Har funderat mkt på det, verkar vara olika vad folk lägger i det... En annan sak, det är jobbigare för en otränad häst att t.ex galoppera i snö än för en vältränad, jobbar dom då lika hårt eller jobbar den otränade hårdare? Vad tycker ni? Hur rider ni era hästar (gångartar och tid) och vilket arbete anser ni att dom gör? :confused:
 
Lätt mot medel

rider ca 1/h (exkl uppvärmning/nedvarvning) 4-5 dagar i veckan. för tillfället mest skritt arbete, men även en del galopp, ( ca 50-10 min fördelning ) näst in till ingen trav just nu. och hur jag bedömmer det är på hur min häst ser ut/beter sig efter ett tränings pass.. just nu är han inte svettig, lite varm och andas bra. har god grundkondis omän i en uppbyggnads fas och en nyutbildningsfas. Det är mentalt jobbigt just nu snarare än fysiskt.

Sen kan man ju inte riktigt ta det efter gångart heller, ber jag min totts samla upp sig är det mååånga gånger jobbigare att göra det i någon minut än att "blajj" rida i ja.. hur länge som helst :), plus olika grundförutsättningar.
 
nästan alla vanliga ryttare rider i lätt arbete, tävlingshästar på ganska hög nivå i hoppning och dressyr normalt arbete, galopp,trav,distans och fälttävlan hårt arbete.

Hmm jag tror nog att den otränade hästen sliter mer på sig själv i det arbetet än den tränade.
Den otränade är inte tränad för arbetet och bränner nog ut sig i stället för att jobba på ett bra sätt.
Den tränade hästen blir trött men jobbar på ett bra sätt som inte sliter lika mkt på den eftersom den redan är uppbyggd på alla sätt och vis.

Så ser jag det iallafall
 
Svarar samma som fio, och ser man i vissa foderstats böcker så står det något liknande även där!

Jat tror att många överskattar hur "hårt" ens häst går!
 
Det får man ju, precis som du säger anpassa efter hästens kondition och form. när jag rider växlar jag gångarter ganska ofta, rider inte så länge ca 30 min. men under den korta tiden kräver jag maximal prestation utav hästen. Jag anser att man itne behöver sitta och nöta på hästen mer än nödvändigt och på detta sätt håller sig hästarna friska och fräscha. en häst ska egentligen inte helelr behöva värmas upp för att kunna gå i en samlad form. Rider utomhus så mkt som möjligt då det är så löst underlag i ridhuset, blir ju ändå 2 dgr i veckan där inne vid hoppträning och markarbete med bommar och småhinder. när jag rider annars så rider jag mycket skolor, skänkelvikningar, tempoväxlingar, samling osv.
 
Om man ska sätta sin tro till expertisen (i det här fallet synonymt med de som författat "Hästen - näringsbehov och fodermedel) räknas lätta arbetspass, longering, nybörjarridning, promenadridning och lätta körturer upp till 3 timmar samt tävling på lätt nivå till just LÄTT arbete.

Det är också bra att ha i bakhuvudet att dressyrhästen som utför tekniskt avancerade skolor inte förbrukar tillnärmelsevis lika mycket energi som t ex en hopphäst på motsvarande nivå. Vad gäller energiförbrukning så handlar det mer om hög puls och flås, liksom!

Lätt arbete är, iallafall i mina ögon, detsamma som normalt. Medelhårt arbete är snäppet värre och inluderar längre och intesivare arbetspass, rid och körträning i terräng, tävling upp till medelsvår nivå.

Sedan är det förstås individuellt, vissa hästar har en högre ämnesomsättning och kräver mer i underhåll. I slutänden är det alltid hull, förmåga att muskla sig och ork som får avöra.
 
en vanlig ridhäst som man rider själv räknas som att den går lätt arbete, tävlar man på högre nivåer så kommer man upp i normalt arbete (skulle gissa på att det har att göra med att en häst oftast hölls i den konditionen för i tiden, om än inte hårdare för vissa) en häst som arbetar hårt brukar räknas som galopörer, travare och distansare.
Jag anser att min häst lungt går som en häst under lätt arbete.
Jag rider min mellan 1 och 1 1/2 timme, beroende på om jag rider på bannan eller om jag rider ut. Tränar mest i skritten och traven och lite gran i galopen, men bannan e ganska dålig nu, så man kan inte galopera så mycket, så ofta definerar man det som att jag har tränat galopfattningar när jag rider på bannan å så får hon galoppera lite längre bitar å så får hon stäcka ut ibland oxå :)
 
Jag tränar min häst 5-6dgr i veckan. Oftast korta pass på sådär en halvtimme i paddock/ridhus med framförallt samlande arbete i skritt och trav, ibalnd lite galoppfattningsträning.
Däremellan rider jag ut, då blir det ca en timme med mestadels trav.

Jag räknar det som ca 20% motionstillägg på foderstaten, dvs lätt.

Han blir sällan så värst ansträngd, nu blir han såklart svettig ibland eftersom han har tjock päls.
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 966
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 753
Senast: Fiorano
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 367
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 336
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp