Läsa för barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
R

RuthHendrix

Undrar om det här med att läsa böcker för barn på kvällarna. Hur scary kan det vara utan att de börjar få mardrömmar? Hörde om en pappa som läste Bilbo och sagan om ringen för sin 5åriga dotter, utan att hon tog skada. Är kanske bättre med en sådan bok där ondskan är så omänsklig. Värre med Harry Potter, där ondskan är mer mänsklig. Vissa av Astrid Lindgrens böcker är ju hemska, vet att jag var livrädd för smeden i Mio min Mio när mamma läste den för mig, men han var ju god, och riddar Kato tyckte jag inte alls var så scary.
Vill testa att läsa Sagan om ringen för min syster, hon är 7 år och modig av sig, så det är nog inga problem.
Många sagor och berättelser för barn är ju sådär lite skrämsiga av sig. Undrar varför?
 
Sv: Läsa för barn

Jag läser "fem böckerna" för min sjuåring nu, det tycker jag är rätt lagom.
Jag tror inte han skulle förstå sagan om ringen riktigt fast han har sett lite av filmerna. Samma med Harry potter, han har inte riktigt ro att ta sig igenom dom första kapitlen där det inte är så mkt "action".
 
Sv: Läsa för barn

jag började gråta så mycket när jag skulle läsa bröderna lejonhjärta och när mamma skulle läsa den att den fick vänta några år. mamma köpte den på lp och det fungerade för mig, men katla var läskig.

tror det är väldigt olika vad barn upplever som hemskt och man kanske måste prova sig fram.
 
Sv: Läsa för barn

Den undrar jag om din syster får någon behållning av... Den är ganska klurigt skriven och jag vet mer än en bokmal som är äldre som gått bet på den triologin.

Vad barn blir rädda för i bokväg är annars väldigt individuellt, men många barn i sjuårs-åldern upplever Harry Potter för hemsk.

Javan
 
Sv: Läsa för barn

Jag läste Sagan om Ringen första gången som åtta-nioåring och fick inga mardrömmar. Minns att nazgulerna var lite läskiga, det är allt, men jag tyckte åas att det var kul att läsa om läskiga saker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hur gammal har era barn varit när ni läst Harry Potter? Vet att dom rekommenderas från 9 år men tänker om dom kan vara lämplig för min...
2
Svar
29
· Visningar
2 106
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 131
Senast: ako
·
Övr. Barn Min jämnåriga kusin som jobbar på fritids berättade för mig att dagens barn inte känner igen Astrid Lindgrens figurer numera? Klart att...
Svar
19
· Visningar
4 001
Senast: Anna
·
Övr. Barn Jag har en 9-årig dotter som slukar böcker och eftersom hennes läsning är på en nivå som vida överstiger hennes ålder blir det ofta fel...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
13 625
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp