Läkemedelsförpackningar och integritet

Samtidigt kan man ju få fram personnummer från tex Skatteverket då det är offentliga uppgifter... Jag kan ju tex ringa Skatteverket och fråga om x persons personnummer (tex om jag har en adress eller ett namn att utgå från).

Du kan också enkelt få ut det digitalt via Ratsit (även de sista siffrorna). Dvs du behöver alltså inte ringa Skatteverket eller dylikt.

Jag upplever att rädslan som TS när verkar en aning uppblåst. Följer inte heller med i hur en astmadiagnos ökar hotbilden.
Däremot kan jag hålla med om att det såklart kan vara bra att avlägsna just klisterlappen med personnumret innan resten går i pappersåtervinningen. Nu verkar det ju finnas goda möjligheter att elda upp dessa, så det är förmodligen det enklaste sättet. Ett annat alternativ skulle väl kunna vara att använda en svart spritpenna och stryka över personlig information. Eller som någon föreslog, strimla/finfördela etiketterna innan de kastas i brännbart.
 
Man kan göra en del skada med folks personnummer, faktiskt. Inte nödvändigtvis för att medvetet skada just den individen, men ett personnummer kan användas i diverse ljusskygga verksamheter - som att ta lån i personens namn till exempel. Ett personnummer är att likställa med en värdehandling och jag tror att många av oss i Sverige är aningens godtroget naiva kring detta.

Nja, det tar en halv sekund att ta reda på någons personnr. Du kan inte göra något alls enbart med personnr utan du måste ha bank-id eller någon annan slags verifierad id. Dvs det krävs något slags aktivt val från din sida.

Annars hade ju alla i hela landet redan blivit bedragna med massa lån om det vore så enkelt.
 
Jag har drivor av läkemedelsförpackningar som jag vill bli av med.
Men på kartongerna står mitt namn och födelsedatum.
Därför är jag inte bekväm med att lägga dem i återvinningen.
Random människa behöver inte veta att jag har svår astma.

Förr så eldade vi upp dem tillsammans med känsliga papper.
Men numera så får man inte längre elda avfall.
Så berget växer och växer.

Hur gör ni med era kartonger med recept-lapp på?

Stryk över känsliga uppgifter med tjock svart spritpenna?

(som förslag alltså, gör det inte själv)
 
Du kan också enkelt få ut det digitalt via Ratsit (även de sista siffrorna). Dvs du behöver alltså inte ringa Skatteverket eller dylikt.

Jag upplever att rädslan som TS när verkar en aning uppblåst. Följer inte heller med i hur en astmadiagnos ökar hotbilden.
Däremot kan jag hålla med om att det såklart kan vara bra att avlägsna just klisterlappen med personnumret innan resten går i pappersåtervinningen. Nu verkar det ju finnas goda möjligheter att elda upp dessa, så det är förmodligen det enklaste sättet. Ett annat alternativ skulle väl kunna vara att använda en svart spritpenna och stryka över personlig information. Eller som någon föreslog, strimla/finfördela etiketterna innan de kastas i brännbart.
När man har med tokigt folk att göra vet man aldrig vad kan hända. Jag väntade mig sönderskurna däck och en annan bukefalist råkade ut för lossade hjulbultar på sin bil. :crazy:
 
Absolut att ens uppgifter inte är långt borta på nätet. Dock skulle jag aldrig vara oaktsam med min identitet helt i onödan. Finns för många stollar ute som kan få idéer helt I onödan.
 
När man har med tokigt folk att göra vet man aldrig vad kan hända. Jag väntade mig sönderskurna däck och en annan bukefalist råkade ut för lossade hjulbultar på sin bil. :crazy:
Det var jag.
De som lossade på bultarna bor numera nära mig efter att de nyligen har flyttat.
Därav försiktigheten med allt.
Precis allt.

Det var inte samma som mordhotade.
 
Alltså jag har blivit mordhotad tidigare.
Då var det i form av mordbrand.
Förövaren är dömd för detta hot.

Så jag har all anledning till att vara försiktig.
Fullt förståeligt att du blivit försiktig pga det. Men är inte all info här på Buke isf känsligare information än att du har astma?

Vet av egen erfarenhet att Buke är ett ställe där man absolut inte är så anonym som man tror och där någon som vill en illa kan hitta massor med information.
 
Fullt förståeligt att du blivit försiktig pga det. Men är inte all info här på Buke isf känsligare information än att du har astma?

Vet av egen erfarenhet att Buke är ett ställe där man absolut inte är så anonym som man tror och där någon som vill en illa kan hitta massor med information.
Jag är mycket noga med vilken information som jag sprider här av just den orsaken.
Just astman är redan allmänt känd.
Men vilka mediciner som jag använder vill jag kunna hålla för mig själv.
Och jag vill inte att några dokument med mina uppgifter på blir tillgängliga då de tidigare har använts för att påstå att någon annan är jag och då har pengar plockats ut.

Bonus på Granngården.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp