Läderstövlar - skokräm?

Poxz

Trådstartare
Jag köpte ett par nya ridstövlar i somras, om jag inte minns fel är det kalvskinn. Jag antar att jag borde "grunda" dem med något innan jag börjar använda dem? Att man inte ska använda läderfix eller andra medel har jag iaf förstått, lädret som redan är mjukt ska tydligen bli FÖR mjukt då. Så - någon slags skyddande skokräm kanske.

Jag fick med nåt elände i en flaska som luktar starkt av... tja, bensin faktiskt, jag tror inte jag vill använda det om jag ska vara ärlig... :/ Spillde lite på handen eftersom flaskan läckte och lukten (stanken) gick inte bort på flera dagar.

22d5ad2f-ecd1-42ed-86ba-a65d5e187002_zps746f1dc3.jpg


Någon som har några bra tips på hur jag ska sköta stövlarna? Jag har mest haft slit-och-släng-dojor annars, så det här med fina skor kan jag inte...
 
Skokräm tycker jag är det bästa du kan ha till läderstövlar! Finns ofärgat och brunfärgat, något borde gå för dig? :)
 
Jag har lärt mig att det är skokräm/"skoputs" som gäller.

För rengöring använder jag en fuktig trasa och en borste. När stövlarna är rena gnuggar jag in skokräm, det finns i olika bruna nyanser och även ofärgat tror jag, så det borde du kunna hitta som passar :) Var lite försiktig så det inte blir fel färg bara.
 
Jag har lärt mig att det är skokräm/"skoputs" som gäller.

För rengöring använder jag en fuktig trasa och en borste. När stövlarna är rena gnuggar jag in skokräm, det finns i olika bruna nyanser och även ofärgat tror jag, så det borde du kunna hitta som passar :) Var lite försiktig så det inte blir fel färg bara.
ah juste glömde nämna det om rengöring, men jag gör samma :) Använder ljummet vatten och wettexduk och tar bort så mycket jag kan. oftast går det faktiskt o få bort att skit på så vis :)
 
torka av stövlarna med vatten bara det är det enda som behövs för rengöring, sen rä det bra med lite regelbunden putsning med skokräm.

jag putsar mina med liquid wax också lite då och då så att de tål att sköljas av ordentligt med vatten och skrubbas rena från stöv osv.
 
Tack så mycket för tipsen! Det blir att köpa lite genomskinlig skokräm då. :)
 
Lite OT, men superfina ju! Vad är det för märke?

Tack! :) Det är Alex's Boots, köpte dem på SM i Falun. :)
Jag har letat huuur länge som helst och de här var egentligen liiite för dyra (jag rider "bara" på ridskola) men de var så snygga att jag bestämde mig för att prova dem ändå. Så fort säljaren hade dragit upp dragkedjan vände jag mig om och frågade henne om de tog betalkort. :D
 
Jag börjar alltid med att sprayimpregnera före första användningen. Nya, fina skor torkar jag av med en wettexduk efter varje användning, då damm och lera torkar ut skinnet. Och så smörjer jag självklart regelbundet.
 
@Poxz
Jättefin färg och modell på stövlarna.
Har ett par från samma tillverkare som jag fick måttade efter mina vader. Lädret är mjukt som sjutton men håller också god kvalitet. Använder mina till vardagsbruk och inte i stallet, än iaf.

Jag brukar dock vara lite slarvig med att bara använda skoputs, jag både använder glycerinspraytvål när jag är lat, och läderfett emellanåt. :crazy: ajabaja
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp