Läderklädda bett?

Tigertofflan

Trådstartare
Hästen står i ett stall tilsammans med fem andra travare. Någon av dom har ett läderklätt körbett, och jag frågade varför man hade sånna bett. Det kan ju inte vara så gott för en växtätare att ha läder i käften, och dessutom borde väl friktionen bli ganska stor, var min tankegång. Varför inte bara ha ett vanligt gummibett? Ingen kom med nåt vidare bra svar, mer än att "Vissa hästar trivs på det" :smirk: Så jag tänkte jag kunde fråga här! :idea:
Varför har man läderklädda bett?

Sv: Läderklädda bett?

:bump: Läder blir mjukt och formbart i munnen på hästen, helst ska det blötas före användning. Det blir inte gummi. Dessutom är läderklädda bett mindre i omfång än gummibett. :smirk:

Mjo, det där med tjockleken tänkte jag också på, men jag menar.. Lädret är ju inte särskilt tjockt, så det borde väl inte göra sådär jättestor skilnad?

Trolljahn skrev: "Dessutom är läderklädda bett mindre i omfång än gummibett" Alltså blir det lite skillnad mot ett plastbett och ja många hästar gillar läderbetten, av vilken andledning vet jag inte, de kanske smakar gott eller blir smidiga i munnen... Jag tror inte att hästarna har begrepp om att det är läder från annat djur borde inte äta...

Jag uttryckte mig lite luddigt. Hon skrev att bettet formar sig efter hästens mun på ett annat sätt, men då menade jag på att lädret inte var särskilt tjockt, och att det inte borde forma sig sådär särskilt mycket efter hästens mun ändå.

Det finns ju smala gummibett..?

Det formar sig karnske inte så mycket, men det formar sig betydligt mera än ett gummibett, sen är det ju mjukare än vad gummit är om du menar ett helt läderbett, finns ju dem med stål i.

Nej, det är läderklädda bett jag menar. Som detta

213225.jpg

Jaha ja, ja de är mjukare i munne på hästarna och vissa hästar trivs mycket bättre med dessa, enligt vissa gör de att hästarna får mer saliv och blir mjukare i munnen.
Om jag ska vara ärlig så tycker jag att det är bättre med naturmatrial än gummi och plast. Och för hästarnas skulle tror att det inte är något problem... däremot är det många som inte gillar tvådelade bett men det är en helt annan historia.

Jag kör mycket med DETTA bett....det är en läderrem i mitte och bettet formar sig efter hästens egen mun...dessutom är det platt och tar inte mycket plats i munnen.

martha skrev:
Jag kör mycket med DETTA bett....det är en läderrem i mitte och bettet formar sig efter hästens egen mun...dessutom är det platt och tar inte mycket plats i munnen.

Jag hade hört så mycket gott om det bettet så jag tänkte att jag skulle prova det på min pålle som inte riktigt gillade sitt tvådelade... Jag har aldrig sett en häst visa så tydligt vad han tyckte om bettet. Det första han gjorde var att försöka spotta ut det. När inte det gick provade han att gnugga loss bettet mot frambenen som sedan övergick i vilda huvudskakningar... han blev helt manisk, bettet skulle BORT! :eek: :mad: <--- pålle

När jag bytte bett och satte på hans gamla vanliga tvådelade blev han sitt gamla vanliga lugna jag. Idag går han med ett tredelat med rund mittendel och trivs på det. Ibland är dom lustiga dom små liven... :smirk:

:rofl: :rofl: har jag aldrig varit med om :D
...Men...när hästen själv får välja :D

Det kan ju ha varit för lädersmaken också...innan dom "kör in sig " på bettet..som typ första gången dom får kraftfoder, morötter, musli...

Jag har oxå lite problem med min Pålla....KAN bero på att hon tappar tänder men kanske man kan underlätta med rätt bett.....Vargtänder är redan tagna....
Just nu kör jag med ett vanligt travbett...hon brukar gå å ruska på huvudet första 15 minutrarna....tror delvis det beror på att hon är så pigg, men det kan ju även bero på bettet...
har provat ett "happymouth" ridbett, men det funkade faktiskt SÄMRE, det försöker hon få av sig...åtminstone när man longerar... :devil:
Vad skulle ni rekomendera för bett? Är det bättre med ett rakt? För hon är ju inte svårstyrd eller så, så något skarpare behöver jag ju inte...råd mottages tacksamt :idea:

har provat ett "happymouth" ridbett, men det funkade faktiskt SÄMRE, det försöker hon få av sig...

Jag svarar dig och alla.

Kör själv med ett rakt smalt bett som är läderklätt, av tunnare sort. Det funkar jätte bra på min häst. Har provat det på några andra som varit svåra i munnen och två av tre funkade bra och blev lugnare av det.
Men så passade jag på att fråga tandläkaren när han har ifarten om hans åsikter. Döm av min förvåning när han menade att läder suger upp saliven och skapar onödig friktion i munnen. :eek:

Gummibett, speciellt tjocka sådana och Happymouth skapar än mer friktion och ansågs vara helt vansinniga att använda... :eek:

Han ansåg att smala amerikanska tvådelade travbett var lindrigaste betten efttersom det är jämn tjockt eller rättare sagt tunnt och har en mild och skonsam sammanbindning på mitten.
Dom svenska travbetten ansåg han vara för tjocka mot ringarna och därför skapade onödigt tryck. :crazy:

Fullcheck är också ett bett som är jämn tjockt och har en mjuk koppling på mitten. F. ö ett bett som jag tycker är jätte bra, förutsatt att man har en häst som har en fin mun...

Jag har även kört mycket med en rak Kimblewickstång, dvs jaktstång, som även den är smal och rak, lätt böjd. Bytte bort det eftersom jag antog att det inte var lagligt på banan.

Kanske lite tankar som bidrar till mer funderingar? ;)

Senast ändrad av en moderator:

Mycket möjligt att det kan ha varit lädersmaken! Men när jag såg hur pålle uppförde sig på gången tyckte jag att det verkade lite väl självmordsbenäget att försöka köra på det... :D

Rikkan skrev:
Kör själv med ett rakt smalt bett som är läderklätt, av tunnare sort. Det funkar jätte bra på min häst. Har provat det på några andra som varit svåra i munnen och två av tre funkade bra och blev lugnare av det.
Men så passade jag på att fråga tandläkaren när han har ifarten om hans åsikter. Döm av min förvåning när han menade att läder suger upp saliven och skapar onödig friktion i munnen. :eek:

Eh vänta lite här nu, okej ett helt torrt oanvänt läderbett kan jag hålla med om suger upp vätska/saliv... Men efter en stund så blir det ju genomblött och då kan det ju rent praktiskt inte suga åt sig mer... Och om man lägger bettet i blöt en stund förre så borde man slippa ifrån problemet helt...

Hästen jag hade för några år sedan hade tidvis problem med munnen. Provade då, efter rekomendation av en gammal hästgubbe, ett rakt bett (en stång) klädd med läder. Fungerade kanonbra! Testade det även på en annan märr som i normala fall gick med tredelat bett. Hon blev oxå kanonfin att köra. Pullade inte alls som innan. Tränaren blev så lyrisk att han genast anmälde henne till lopp. Hur det gick är en helt annan historia, ingen stjärna direkt...
Det viktiga med denna typ av bett är att det måste läggas i blöt innan så att lädret mjuknar. Alltså i en hink med vatten, inte bara spola av under kranen. Annars kan jag mycket väl tänka mig att det suger upp saliv och skapar friktion.

Liknande trådar

Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
Ekonomi & Juridik Jag skapar denna tråd i hopp om att kunna hjälpa en av tjejerna i mitt stall vad hon ska göra. Ska försöka återge fakta så gott jag kan...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 109
Senast: athena
·
Utrustning Min nya häst är väldigt känslig i munnen och har svårt att ta stöd på bettet. Hon lyssnar jättefint och behöver absolut inget skarpt...
Svar
17
· Visningar
6 567
Senast: Gimlan
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 562
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar