Läderhudsinflammation eller fång?

Lotus

Trådstartare
Hur vet man skillnaden om hästen inte uppvisar den klassiska fångställningen och dubbelslående steg?

Sv: Läderhudsinflammation eller fång?

Och om det är puls kan det vara fång, eller?

Min häst blev öm i båda framhovarna efter skoning och ridning på lite för stenigt underlag. Han fick flytsulor, och blev mycket bättre men inte helt bra i den ena hoven ff och han har gått tre veckor på sulorna nu. Veterinär har skrivit ut antiinflammatoriskt och han vilar på mjukt underlag. Han är lite tjock och varm i benet och haltar till när han kliver på något hårt, och så är det lite olika från dag till dag.

Om det blivit en böld, vad händer då under flytsulan? Kan jag lägga jodopaxomslag med flytsula?

Senast ändrad:

Man tar röntgenplåtar på hovarna för att se! Annars är det svårt att avgöra skillnaden då symptomen är desamma.

Vad visar röntgen på ett tidigt skede om ingen snabb rotation skett ?

Vad visar röntgen vid sulläderhudsinflammation ?

Ja nu är jag ju ingen veterinär, men när min häst hade läderhudsinflammation så togs det röntgen plåtar på henne för att utesluta att det var fång.

Hästen kan få puls av sulläderinflammation också. Symptomen är samma. Jag tror man måste röntga för att veta, men å andra sidan behöver ju inte fånghästar få lägesförändringar heller så jag vete sjutton hur man vet då.

Svullnad då, vilket tyder det på?
Det här blir man ju galen av. Tre hovslagare har sagt att de inte tror på fång, medan veterinären inte utesluter det.
Nu är ena framhoven lite varmare och något svullen, men inte den andra.
Jag undrar om det kan vara en böld som smyger under flytsulan, eftersom den andra framhoven varit kall och oöm flera veckor.

Jag skulle råda till två saker, byta veterinär och den hovis som fick den öm i båda framhovarna i sammband med skoningen.

Gjort.
Fast är det säkert att det är hovslagarens fel? Ömheten uppstod ju förvisso ca en vecka efter skoningen efter första ridturen på stenigt underlag, men ändå?

Gjort.
Fast är det säkert att det är hovslagarens fel? Ömheten uppstod ju förvisso ca en vecka efter skoningen efter första ridturen på stenigt underlag, men ändå?

Min häst har varit oförklarligt ömfotad till och från hela hösten. Hovslagaren trodde inte på fång men jag ville ändå utesluta det och åkte till klinik. Böjprov u.a. Bedövning av hov visade att det var där problemet satt. Röntgades men visade inga hovbensförändringar (dvs ej fång).

Den info jag fick av min veterinär var att en häst kan absolut ha fång utan att visa de klassiska symptomen. Däremot har de allra flesta fånghästarna hovbensförändringar (sänkning eller rotation) och det syns på röntgen. En blöt höst efter en torr sommar luckrar upp hovarna som då blir mkt känsligare. Det är bra att utesluta (eller med otur påvisa) fång med röntgen men annars rekommenderade han sulor en tid. När det blir kallt blir hoven hårdare och då bör problemet bli mindre.

Uppdaterar men har fortfarande samma frågeställning egentligen:

Häst omskodd av annan hovslagare och är en vecka efter skoning ohalt vid trav på hårt underlag (rörelsekontroll av ny veterinär). Blödningar i sulan syntes vid skoningen, ej i lamellranden som såg normal ut men hovslagaren tog det väldigt försiktigt. Ville vid skoningen ogärna stå på ett framben i taget, men bara någon dag senare är det inget bekymmer längre. Travar villigt i stallgången. Hovarna är kalla och benen inte svullna längre. Jag har även bytt ut hösilaget mot hö på natten då han igen/fortfarande är dålig i magen till och från.

ACHT-test taget och negativt. Veterinären tycker sig se en fångrand men hästen är alltså i dagsläget opåverkad.

Veterinär föreslår glukosbelastningstest, men jag är orolig att det ska utlösa ny fångattack, om det nu är det han har. Min fundering är om det är bättre att låta hovarna vara friska ett tag till innan detta görs?

Han tycker röntgen är onödig, och det kan väl iof påverkas av att min häst inte går att transportera utan lugnande isf.

Min häst har fått sulläderhudsinflammation två vårar i rad och den första gången (utlöst av yttre trauma) behandlades han för fång för han visade verkligen alla tecken på det. Jättepuls, avlastar, och kunder/ville verkligen inte gå. Jättehalt. Veterinär kommer hem för att skriva ut smärtstillande och hon tror verkligen på fång.

När hovis komer ut knapp vecka efter är han blodröd i hela sulorna båda fram och de är äckligt mjuka. Inte ett tecken på fång i övrigt i hovarna i det läget. Röntgen görs någon vecka senare, inte en tendens till fång. Vilar 4 månader (är halt hela tiden).

Nästa vår ( i år) samma sak igen trots alla försiktighetsåtgärder. Vilar 5 månader och halt första 4 månaderna.

Hästen döms ut.

Vintrarna fungerar han dock fullt ut, inga problem med dåliga underlag heller. Inte en tendens till att hovarna skulle vara känsliga.

Idag fungerar han fullt ut och hovarna är bland de friskaste min hovis arbetat med, synligt sett, de har de varit varje vinter. Men veterinären tror att hovarna är så skadade att det kommer i igen nästa vår. Så just nu lever han på prov. Har gjort radikala förändringar i allt, allt foder utbytt, träning, hovvården osv. Sista hoppet.

Så ja,. de kan verkligen uppvisa fångsymtom utan att det är fång. Ont som ont i hovarna om det verkligen är hög smärta. Symtomen blir lika i hur hästen hanterar smärta.

Hoppas du får ordning på hästen. Det är fan inte roligt!:(

Senast ändrad:

Usch, jobbigt läge. Får den sulläderinflammation även om den skos med hela sulor?

Ja han går med sulor året om, får inte ta bort dom av vet. Det är inte trycket i själva sulan som är orsaken förmodligen, utan inre skada.

Uppdaterar igen, och har tyvärr samma frågeställning kvar eftersom jag fortfarande inte egentligen vet vad som är fel på min häst, och om det ens är något fel längre....

Har ställt över häst på bara hö nu (analyserat, dock ej sockeranalys), inget hösilage, samt mineraler och en dl linförpellets och lite probiotika. Magen är bra sedan en tid tillbaka. Hästen är helt klart bättre, och jag upplever honom som helt frisk kanske hälften av tiden och lite "seg" andra hälften.

Omskodd två gånger sedan senaste uppdateringen varav en gång med fångskor och sula, och nu senast vanliga skor och sula. Ingen skillnad i "mående" vad gäller skoning. Inget har synts i lamellranden vid skoningarna och sulan är inte öm längre men det syns gamla blödningar i den.

Jag har promenerat lite med honom efter dagsform och vissa dagar är han galen, så som en häst som vilat i fyra månader ska vara men inte kul att hantera, och andra dagar är han som vanligt eller "seg", dvs jag måste släpa honom för att han ska skritta på ordentligt. Allmäntillståndet är bra. Det är lite 5:2 öve det hela, med fem bra dagar per vecka och två dåliga :crazy:

I torsdags tog jag ut veterinär som inom kort får hem mobil röntgen för att äntligen kolla vad det är som spökar i hästen, och givetvis har han en bra dag utan symtom då :meh: Huruvida det var fång eller ej kan hon ju givetvis inte heller uttala sig om eftersom hästen är symtomfri och fångranden minimal. Veterinären har precis öppnat eget efter 15 år på ATG-kliniken så det är en hästkunnig sådan.

Veterinär tycker alltså inte att jag behöver röntga utan föreslår en kur metacam och att jag skrittar igång.

Det känns inte helt bra som ni förstår, och jag vet inte varför jag skriver här egentligen, mer än för att uppdatera och be om kloka råd.

Senast ändrad:

Har hovarna bedövats? Annars känns det som en bra väg att gå. Haken är ju det där med att han inte visar sina problem alla dagar, gäller ju att veterinären får se problemet..

Nä, av tre gånger jag haft ute veterinär (tre olika) så har vet bedömt att han varit symtomfri två gånger och den tredje hade han lindriga fångsymtom. Jag känner mig nästan som om jag hittar på, men blödningarna i sulan finns ju iaf där så helt crazy kan jag ju inte vara O_o

Kan du inte bara göra en röntgen för din egen skull då? Även om veterinär inte ordinerar det? Då får du ju svaret, och det är lättare att gå vidare därifrån.

Jag står själv med en häst som har 50/50 diagnos på dessa åkommor.
Gick oskodd över vintern, började visa symptom på att vara lite öm när frosten kom i januari och det blev hårt i backen. Vissa dagar bra och vissa dagar lite sämre. Inget allarmerade men ändå att man såg att det var något.
Hon hade liknande perioder som unghäst på vintrarna så jag reagerade inte så mycket.

Blev sen betydligt sämre när värmen kom, och det blev mjukt i backen!! Puls i fram, lite knackig gång när hon skulle vända runt, ingen värme i hovarna, betydligt sämre efter en natt på box.. (Står inne i bland och ute dygnet runt i bland beroende på väder)

Tog ut vet, svag misstanke om fång. knapp puls den dagen, ingen feber eller allmänpåverkan i övrigt så när som på lite rörelsestörningar. Hovslagare rekomenderades som kom ut dagen efter. Då var pulsen mer kännbar, reagerade på visitertången båda fram. Efter lite dividerande fram och tillbaka mellan vet, hovis och mig så skoddes hon med sula och överrullningskor. Vips så var all rörelsestörning borta.

Dagarna efter har symptom på fång kommit och gått. Dock ingen hälta och allmäntillståndet är gott. Detta är en dam där energin sprutar ur öronen på henne så det är svårt att hålla henne stilla.

Vi står fortfarande och velar mellan diagnosern... Men jag själv lutar åt att det är/har varit en fångkänning. För egen del kommer jag att åka in och röntga för att själv få veta, samt att vetskapen ger mig information hur jag skall gå vidare med eventuell igångsättning. Frågar man unga damen själv så är hon redo för lite rodeo på ridbanan...

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 296
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
380
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka