Sv: Läderhudsinflammation eller fång?
Uppdaterar igen, och har tyvärr samma frågeställning kvar eftersom jag fortfarande inte egentligen vet vad som är fel på min häst, och om det ens är något fel längre....
Har ställt över häst på bara hö nu (analyserat, dock ej sockeranalys), inget hösilage, samt mineraler och en dl linförpellets och lite probiotika. Magen är bra sedan en tid tillbaka. Hästen är helt klart bättre, och jag upplever honom som helt frisk kanske hälften av tiden och lite "seg" andra hälften.
Omskodd två gånger sedan senaste uppdateringen varav en gång med fångskor och sula, och nu senast vanliga skor och sula. Ingen skillnad i "mående" vad gäller skoning. Inget har synts i lamellranden vid skoningarna och sulan är inte öm längre men det syns gamla blödningar i den.
Jag har promenerat lite med honom efter dagsform och vissa dagar är han galen, så som en häst som vilat i fyra månader ska vara men inte kul att hantera, och andra dagar är han som vanligt eller "seg", dvs jag måste släpa honom för att han ska skritta på ordentligt. Allmäntillståndet är bra. Det är lite 5:2 öve det hela, med fem bra dagar per vecka och två dåliga
I torsdags tog jag ut veterinär som inom kort får hem mobil röntgen för att äntligen kolla vad det är som spökar i hästen, och givetvis har han en bra dag utan symtom då
Huruvida det var fång eller ej kan hon ju givetvis inte heller uttala sig om eftersom hästen är symtomfri och fångranden minimal. Veterinären har precis öppnat eget efter 15 år på ATG-kliniken så det är en hästkunnig sådan.
Veterinär tycker alltså inte att jag behöver röntga utan föreslår en kur metacam och att jag skrittar igång.
Det känns inte helt bra som ni förstår, och jag vet inte varför jag skriver här egentligen, mer än för att uppdatera och be om kloka råd.