Läderhalsband - Färgar av sig?

Hagstadius

Trådstartare
Jag har en svart tik med mycket päls så jag ser i stortsett inte om hennes halsband skulle färga av sig.
Jag har några stycken läderhalsband och när man smörjer dem så tappar de färg, inte mycket såsom t.ex ridstövlar eller ridskor men det blir ändå lite svart på handduken och lädertvålet är typ gult (?) så det är inte det som syns.
Nu till frågan, kan det skapa irritation på hunden? Det borde inte göra det men eftersom det inte syns på hunden så gör det ju inget men om man då smörjer halsbandet och man sedan använder det (efter det torkat) kan inte lite av tvålet ändå typ komma på hundens hud?

Sv: Läderhalsband - Färgar av sig?

Jag har smörjt läderhalsband med samma fett som jag använder på sadeln och tränset och ingen av de hundarna har visat någon reaktion:)men det finns säkert dom som är överkänslig mot de.

Snuffsan: Sköljer bort? Du ska inte ta vatten på läder... Man torkar snabbt av den med en trasa men lite ska tränga in, det är mer typ blandning mellan lädertvå och läderbalsam typ two in one typ xP

startpompe: Hon har inte visat någon reaktion men man kan väll inte se det direkt heller om man inte tittar direkt på huden men har ju inte märkt något på henne :)

Man tvålar ju inte in händerna med tvål och låter bli att skölja.. Jag har duschat läderutrustning i många år utan att nått har gått sönder :)

Angående halsbanden så sa dom på "min" djuraffär att det vanligaste är att hundarna blir färgade och får allergiska reaktioner av kedjor/spännen och annat i metall för det är inte direkt äkta guld :p
Du behöver nog inte vara orolig, börjar din hund kliar sig mer än vanligt får du kanske köpa ett tyghalsband eller sluta smörja det i läder :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka