Sv: Läder eller syntet till känslig häst?
De på hööks är lite för sladdriga för honom verkar det som. Har ni en air-gel (eller nåt sånt hette den) som är ganska bred och tjock, och den är väldigt stabil. När jag har provat sladdriga sadelgjordar har det blivit värre.
Moonlightgarden:
Jag lånade en Sabregjord en gång, och den har resår på mitten mellan stropparna (under magen sas) och den gillade han inte alls.
Jag har ju provat olika och i början när jag köpte honom trodde jag det berodde på att han inte var van vid sadel. Han sparkade bakut när man sadlade och spände gjorden när jag provred honom (var där flera ggr och han gjorde det varje gång), så detta är ju ingt som har uppkommit vid mig, utan det har blivit mindre med åren, och i perioder är det inget alls, men det finns fortfarande kvar. Ibland vet jag att det är för att jag spänner för hårt för snabbt (om jag är stressad blir det lätt så, men får ju släppa efter direkt, annars blir han galen) men även om jag spänner lugnt och ett hål i taget och klappar honom och lugnar honom så kan han fortfarande vara lite grinig. (dock hugger han inte eller så, utan han lyfter oftast bara ett bakben och börjar trampa runt)
Han är inte håröm, han gillar när man borstar med såväl mjuka som hårda borstar.