Läder eller syntet till känslig häst?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Skulle ni välja läder eller en syntetsadelgjord för en känslig häst?
Vet inte om jag ska satsa på en dyr lädergjord eller köpa en billigare syntetgjord som har funkat bra.

Sv: Läder eller syntet till känslig häst?

Kör på synteten till att börja med då, om det känts bra innan!! Så kan du ju alltid köpa en annan sen om det skulle behövas.

Motfråga till dig då!! Vad är bäst? Resår eller inte resår? Ingen resår alls eller bara i ena änden? Funderar på att byta ut min resårgjord mot en utan eller med bara resår på vänstersidan...

Resår på båda sidor. Fördelar trycket jämnas och låter hästen andas på bästa sätt.

Problemet är att syntetgjorden ändå kostar 500 spänn. Och jag måste ha en ny gjord till min bomlösa sadel, då den gjorden jag har blir för lång.
Min häst har alltid varit lite sur vid att spänna sadelgjorden, ibland mer, ibland mindre. Likadant vid långa gjordar för hoppsadlar, dressyrgjordar och när jag spänner tömkörningsgjorden, barbackasadeln och voltigegjorden. Men vid den gjorden jag har nu är han mindre grinig än vid andra jag har haft innan.
Men om det går att hitta något som han trivs bättre med gör jg ju ghärna det. Men jag är glad om jag slipper lägga typ 2000 på en bra lädergjord om jag kan :crazy:

Min häst kan bara ha resår i båda ändarna, annars blir han helt mongo :crazy: Utan resår funkar inte alls. Då kan jag abra spänna den väldigt löst. När jag sadlar spänner jag normalt så hårt att jag får in en knytnäve ganska lätt, men nu när jag har en bomlös sadel måste jag spänna väldigt hårt för att sadeln inte ska snurra runt när jag hoppar upp, och det gillar han inte riktigt. Problemet nu är att jag måste spänna den mer, men det går inte. Gjordne är bara 60 cm lång men högst upp på båda sidor... :eek:

Jag har syntet gjord nu men vill köpa German Lines lädergjord = Jätte mjuk ! Jag kan i flera fall tycka att lädergjord verkar vara bekvämare

Jag ahr varit och kikat på GLs gjord, men den lilla läderremmen som ska hålla stropparna på plats var väldigt hårt fastsytt så man hade knappt kunnat få två stroppar igenom där, och dessutom var lädret så torrt att jag kunde riva sönder det. Så en sån blir det inte...

Hehe okej ;) Men de verkar ha tagit väck dem från Eko där var de väldigt billiga innan ?
Vad funderar du annars på för lädergjord?

Hallonsoda skrev:
Resår på båda sidor. Fördelar trycket jämnas och låter hästen andas på bästa sätt.

Ok... Men jag måste dra upp den högst upp på båda sidor och det är väl inte så bra? För sadeln menar jag. Det måste väl vara bättre att ha gjorden ungefär på mitten av stroppen på högersidan och bara behöva spänna på vänster? Men det kanske jag löser om jag köper en kortare resårgjord? Har 110 nu.

D_K: Ok, då förstår jag.... 500 är ju med rätt mycket pengar.... Sadelgjordar måste väl ändå vara det tråkigaste att lägga massa pengar på? Det och stigläder.... Tycker jag iaf.

När jag hade islandssadeln sista tiden var min häst med jättetjurig när jag spände sadelgjorden, men nu sen jag hittade min Wintec har det gått jättebra!! Inte tjurat alls!! Stått med öronen framåt t.o.m!! Jag måste spänna superhårt på min tyvärr... Vill inte det egentligen, men det måste jag verkligen... Det var därför jag funderade på resår i bara ena änden.

Det var på Eko jag var och kollade på dom... Var där förra veckan... Kostade 399:-

Funderar på något i stil med Sabre, Albion, Jeremy Rudge osv. Något bra märke som håller.

Julle skrev:
D_K: Ok, då förstår jag.... 500 är ju med rätt mycket pengar.... Sadelgjordar måste väl ändå vara det tråkigaste att lägga massa pengar på? Det och stigläder.... Tycker jag iaf.

När jag hade islandssadeln sista tiden var min häst med jättetjurig när jag spände sadelgjorden, men nu sen jag hittade min Wintec har det gått jättebra!! Inte tjurat alls!! Stått med öronen framåt t.o.m!! Jag måste spänna superhårt på min tyvärr... Vill inte det egentligen, men det måste jag verkligen... Det var därför jag funderade på resår i bara ena änden.

Ja, det är mkt pengar, och med tanke på att han behöver 40-50 cm lång gjord är det omöjligt att hitta begagnat!

Jag är dock säker på att mitt problem inte beror på sadlarna. Han har gjort detta vid sadlar som enligt flera utprovare passar perfekt, vid bomlösa (vid Freeformen gjorde han det dock inte i början, men sen kom det där med då och då) vid sadlar som jag bara har lagt på osv. Och han gör det inte varje gång vid samma sadel, utan det varierar lite. Han gör det ju dessutom inte bara med sadlar utan även vid tömkörningsgjord, voltigegjord, barbackasadel osv.

Har försökt med fårskinn, men problemet är att alla fårskinnstunnlar jag hittar är alldeles för långa för gjorden! Och jag vill ju inte köpa en fårskinnstunnel för flera hundra som jag måste klippa sönder....

Har du kollat på t*****a? Såg nån där nyss, tror jaqg, i den längden, (jag letar själv 70 cm) tycker detär bra att kunna köpa lite billigare, ibland nästan nya och är det rätt märke vet man ju vad mna får.

På min förra häst vad det läder som gällde, de flesta syntetgjordar gav henne skav. Dock funkade modellen som hööks säljer, den med vit fodring.

Skulle prova en anatomisk i syntet med resår i båda ändar och en fårskinnstunnel :)

Hm bra fråga där.
Är det för att han är håröm som han reagerar på gjorden eller vad är det? Iaf en häst som är håröm på ridskolan (riktigt håröm man måste leta reda på den mjukaste borsten som går att få tag på för annars så står han å irriterar sig på en) han har en lädergjord å funkar bra med det, efter va jag har märkt. Dock har jag bara ridit den hästen en gång hittils.

Har du funderat på varför han reagerar på olika gjordar? Har du inte någon som du kan låna en lädergjord utav å se hur han reagerar på den innan du väljer vilken gjord du ska köpa?

De på hööks är lite för sladdriga för honom verkar det som. Har ni en air-gel (eller nåt sånt hette den) som är ganska bred och tjock, och den är väldigt stabil. När jag har provat sladdriga sadelgjordar har det blivit värre.

Moonlightgarden:
Jag lånade en Sabregjord en gång, och den har resår på mitten mellan stropparna (under magen sas) och den gillade han inte alls.
Jag har ju provat olika och i början när jag köpte honom trodde jag det berodde på att han inte var van vid sadel. Han sparkade bakut när man sadlade och spände gjorden när jag provred honom (var där flera ggr och han gjorde det varje gång), så detta är ju ingt som har uppkommit vid mig, utan det har blivit mindre med åren, och i perioder är det inget alls, men det finns fortfarande kvar. Ibland vet jag att det är för att jag spänner för hårt för snabbt (om jag är stressad blir det lätt så, men får ju släppa efter direkt, annars blir han galen) men även om jag spänner lugnt och ett hål i taget och klappar honom och lugnar honom så kan han fortfarande vara lite grinig. (dock hugger han inte eller så, utan han lyfter oftast bara ett bakben och börjar trampa runt)

Han är inte håröm, han gillar när man borstar med såväl mjuka som hårda borstar.

Låter som att han har haft sadeltrång hos förra ägaren eller liknande. Ägare som bara drog upp på en gång med obekväm gjord å struntade i att han höll på.

Så du har inte provat en lädergjord med resår på båda sidorn? För då skulle ju en tanke kunna vara att prova om det finns någon till låns. Annars skulle jag personligen köra på med en gjord som jag vet att hästen trivs med.

Jag föredrar lädergjordar än billigare syntet eftersom de lätt kan "bränna" hästen och iregel är billiga av en anledning.
Till megakänsliga pållan har jag faktiskt just nu en en syntetgjord till dressyrsadeln - en bred Stübbengjord som jag inte tycker om men pållan älskar:crazy:
Tidigare har jag haft Kieffers dressyrgjord samt egentillverkad och en Albion, urvuxna på alla möjliga sätt.
Jag hade letat efter en med mycket bredd det brukar hjälpa på hästar som inte är förtjusta i sadelgjordar.
Den enda smala gjord jag har är hoppgjorden och den är "flätad" så den har pållan inget emot

Har inte hunnit svara på ditt pm än men gör det när jag har bättre tid

HUr ser en "flätad" sadelgjord ut?

Ja, den förra ägaren var helt cp.. Hon lät han stå i ett år, sen slängde hon på han sadel och träns utan att han var van vid det, för att han skulle säljas.

Det dumma är ju att min häst är typ 3 äpplen hög, och de andra hästarna i stallet är 165+

Har också märkt att hästen gillar breda sadelgjordar...
Vad kostar de lädergjordar som du räknade upp? Gör du egna sadelgjordar? Vad tar du för det?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
860
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
264
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 727
Senast: Edla
·
Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
427
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka