Laddade möten

R

Rubino

Hej.
Jag undrar om det är någon annan som har problem med statisk elektricitet vid hantering av häst. Det är ruskigt, det stöter ofta och min häst blir alldeles förskräckt. Speciellt om det stöter mot huvudet. Kan nästan inte rykta henne längre. Om jag jordar genom att ta i boxgallret först går det bra men det är inte alltid man kommer ihåg att göra det. Har fått tipset att använda gummihandskar och det funkar men man känner ju inte om det är något. Någon som har en annan idé? :confused:

Sv: Laddade möten

Det kan faktiskt hjälpa om du byter skor p g a vad det är för material i sulan. Om du använder fleecetäcke på hästen kan det också spraka och blixtra rejält. En annan sak är borstar med syntetborst, byt till ryktborste i tagel.
Kanske något är till hjälp?

Naturmaterial och åter naturmaterial. Fast när det är riktigt kallt/torrt räcker det inte alltid med att vara 100% biologiskt nedbrytbar, därför hade jag alltid en sprayflaska med vatten till hands för att kunna av-elektrifiera mig och hästen.

Har hafft jätteproblem med detta förr men det berodde på skorna. Har aldrig problem med det längre och använder endast skor med lädersula (just nu har jag för det mesta Blundstone eller Mountain Horse skor som ser ut som Blundstone).

Vatten funkar, stoppa ner nåt finger eller så i vattnet först så blir du av med elektriciteten.
Men som dom andra säger, så brukar det vara skorna det hänger på.

Kasta alla plastborstar och köp såna med naturborst, och använd inte fleecetäcken!

Det brukar hjälpa rätt bra... :D

Tack för svaren. Jag har också trott att det beror på skorna men finns det skor nuförtiden som inte har gummisula?
Använder Mountainhorse stablegroom, gummistövlar eller en känga som jag antar att det är gummisula på. Men hjälper det att byta när det är gummimatta i boxen?
Vi använder inte fleecetäcke. Kanske man ska skölja borstarna i sköljmedel eller hårbalsam?
Gummihandskar funkar men det är inte så kul, man förlorar ju känslan när man ska gosa och klappa. Dessutom känner man ju inte småsår mm.

Blundstone och Mountain Horse som ser ut som Blundstone har lädersulor. Finns även billigare skor med läder sulor- fråga i affären.

Om hästen står uppbunden i gången ha lädergrimma på ingen nylon.
Min häst är vansinnigt elektrisk, har inga fleecetäcken längre och använder bara naturmatrial.

Jag märker skillnad beroende på vilka skor jag har och om jag använder syntetborste osv... Jag kan inte alls ha mina dojan-skor på mig, det är bara att glömma, pålle får stötar hela tiden! Som någon skrev, se till att ha borstar i naturmaterial osv. Prova dig fram med olika skor!

Monika

Liknande trådar

Hästvård Hej! Går runt och grunnar lite på foderfickor/inpackningar. Av ren nyfikenhet har jag lite frågor kring detta.🤔 Snart sprängs ju skallen...
Svar
8
· Visningar
993
Senast: Magnum
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama