Lada till bostad!

Migo

Trådstartare
Jag vet att det inte är speciellt ovanligt med ombygda lador som bostäder, är det någon här som har erfarenhet av det?

En ide har slgit rot om att bygga en lägenhet uppe på fd. höloftet i stora ladan på gården. Eftersom småbalstiden är förbi handlar det ju om ett enormt fint utrymme som i dagsläget står oanvänt. Med den månadskostnaden jag har idag för boendet så är lånet för bygget löst på 1-1½år... OCH jag slipper köra 1½ mil till stallet varje dag:D

Utrymmet är 56 m2 (7*8 m) med 2 st stora snedslag mitt i.

Någon som har gjort ett liknande bygge? Eller kanske själva bor i en fd lada?

Alla tips och inspiration mottages tacksamt! :D

/Migo

Sv: Lada till bostad!

Har ingen egen erfarenhet men kommer med intresse att följa tråden. Låter alldeles ljuvligt om du skulle genomföra det hela:d

Kan ju hända att det är speciella regler som gäller när det skall byggas bostad ovanpå stall men å andra sidan så gäller ju noggranna brandskyddsbeställeser även för höförvaring åvanpå stall..

Blir säkert väldigt mysigt!:)

Har bott ovanpå stallet. Man hörde allt hästarna gjorde, bra när ena ponnyn fick kolik.

Mindre roligt när de fes på nätterna :D

Stallet i fråga används endast som reserv, då alla hästarna går på lösdrift (ligghallen i andra änden av ladan). Så förhoppningsvis slipper jag vakna av fisande hästar:rofl:

en gång hälsade jag på i en sådan..en gammal ladugård hade gjorts till sommarstuga, den var härlig!

Glöm inte kontakta kommunen och diskutera. Troligen behövs det bygglov för ändrad användning och bygganmälan (V/A, konstruktion etc.) för det även i er kommun. Inte säkert att det är några problem. Tråkiga saker att tänka på men ack så viktiga är brandsäkerhet. Vid nybygge av stall ska det ta en timme innan det brunnit genom taket mellan stall och loft. Vet inte om det krävs andra regler om det är bostad inblandad. Men står ladan tom och det inte är hästar i samma byggnad så ska det nog vara smärtfritt.
Kan säkert bli hur trevligt som helst. :)
/U

Självklart kommer vi att söka bygglov och göra en inspektion av ladan som den ser ut idag:) Hellre lite extra pengar på att förstärka ev. svagheter i konstruktionen, än en inrasad lada i sängen:crazy::D

Jag tror att jag bor i en lada, haha! Vet inte om man kallar en sån här liten byggnad för lada men jag skulle nog vilja påstå det. Det är som sagt en liten lada på två våningar, jag bor i halva underdelen. I ett rum med utbyggt kök och badrum. Vet inte hur huset har sett ut förr i tiden och jag har ingen aning om hur länge det varit "hus" här. Det har varit inrett som ett kontor ifrån första början och är inte speciellt gammalt.

Dags för uppdateringar, jag flyttar in om 8 veckor!

Slutdesignen hamnade på 70 m2, ett stort kombinerat kök och vardagsrum, ett sovrum, en klädkammare och ett stort badrum. Fönster åt söder, väster och ett åt norr.

Så här började det:
IMG_1032.jpg

Skelettet börjar arta sig. Hålet är efter den gamla hötorken - där hamnar min ytterdörr!
IMG_1094.jpg

Några av fönstren har hittat in:
IMG_3837.jpg

IMG_3838.jpg

Isolering av väggarna påbörjad
IMG_8203.jpg

Gaveln "innåt". Badrummet hamnar åt höger i bilden, och sovrummet till vänster. Klädkammaren ligger bakom det blivande sovrummet.

IMG_7039.jpg

Innergaveln, nu med påbörjad stomme för mellanväggar!

IMG_8807.jpg

Det blivande köket:
IMG_3827.jpg

Köket artar sig!

IMG_8817.jpg

IMG_8809-1.jpg

Diskhon hamnar vid glasblocken, bänken kommer följa väggen i en vinkel och så blir det en köksö. Lådorna i väggen under det runda fönstret kommer spacklas och målas, de ska innehålla micro och andra "bänkyteätande småsaker".

På onsdag sätts sista gipsskivan i taket, sen slår vi på värmen. Då är det bara skitgörat med rördragning, el och interiör kvar. :banana:

IMG_8825.jpg

Vilken härlig bostad! I england verkar det vara ganska vanligt med olika hus som får nytt jobb som bostad. Jag brukar titta på "Ut på landet" på kanal 8 där de letar hus på engelska landsbygden, sist var det ett gamal pumphus de hade byggt om, helt underbart! :D

Vad härligt det ser ut! Ska bli skoj med fler bilder allteftersom! :)

Vad fint det blir!

Ett av vara hus ar en sa kallad "converted barn" men det ar som vanligt (i England) byggt i sten.

Supermysigt med en lada i tra. :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka