Sv: läckande analsäckar
Hej
Jag har ägt väldigt många hundar och problemet med analsäckar kan bli väldigt stort för en del hundar med alla dess olika symptom från aggressivitet, matvägran, vill ej jobba, mm..mm.. Om hunden åker på baken, ligger och gnager på pälsen på frambenen, slickar sig ofta i bak, då har den förmodligen problem med analsäckarna.
Om du tänker dig en urtavla så sitter analsäckarna vid analöppningen kl 18.20 och kl 18.40. och våra hundar i dag gentemot vargen äter bara lättsmällt föda i form av hundfoder, uppblött eller torrt.
Ett knep kan vara att ge din hund råa hela morötter en gång i veckan som den får tugga på, lek med hunden och moroten och låt den kampa lite med den eller apportera den så att den blir intresserad av moroten. När hunden gnager på moroten så sväljer den ofta ner ganska stora bitar i magen och som sen skall ut genom tarmen och det gör att norotsbiten trycker på analsäcken och det blir en naturlig tömning av analsäcken.
Har man återkommande problem med sin hunds analsäckar och ej kan tömma dom själv och sedan spola dom så skall man absolut besöka en veterinär som tömmer dom och kanske gör en bedömning om dom skall tas bort.
Själv har jag alltid tömt analsäckarna på mina hundar och om det kommer en lättflytande gulbrun vätska ur och inte en gulbrun grötig konsistens så är det okej. Men man skall inte behöva att tömma dem för ofta för då är det något som inte funkar.
Testa med morötter och se vad som sker.
mvh
Hundmannen