Läckage!?

J

Jeeves

Har ett "litet" problem som har uppstått nyligen i en av våra boxar, olägligt nog nu när vintern närmar sig med stora steg:(

Ett tag trodde jag att shettisvalacken kissade onormalt mycket men efterhand har jag förstått att det är vatten som blött ner bädden. Mockade ur hela boxen för ett par veckor sedan och då såg man hur det låg fukt över hela golvet, ingen särskild urinlukt utan bara väldigt fuktigt. Då började detektivarbetet med att försöka få reda på vart rören från avloppsbrunnen i stallet går, under golvet alltså. Inte den lättaste uppgiften då stallet är byggt dels på 1940-talet men också tillbyggt/omändrat 1980-81!

Har provat ett par åtgärder; att sluta använda den avloppsbrunnen helt under en veckas tid. Att låta tömma den stora avloppsbrunnen som började på att bli full - tänkte att allt kanske hänger samman så om den är full kan det täppa till vanliga småavlopp runtom på gården också? Resultatet blev att det gjorde ingen skillnad, allt var lika blött.

Har kollat om det rinner längs ngn vattenkopp eller synlig ledning men jag kan inte hitta något sådant. Kan regnvatten av ngn anledning träcka upp underifrån och gå igenom stallgolvet? Jga kan inte se att stallet ligger i ngn sänka eller att golvet är ojämnt, inte med blotta ögat i a f. Kan man iså fall bara gjuta på ett nytt lager för att stänga ute vätan eller är det meningslöst?

Kan rörfirmorna ha något "magiskt" redskap för att spåra var rören går? Jag fasar för att behöva hugga upp hela golvet i onödan kanske:(

Någon kunnig på området som kan komma med lösningar?

Sv: Läckage!?

Jag gissar faktiskt starkt på att det är en ventil i en vattenkopp som hakar upp sig emellanåt. Det är ju hur vanligt som helst. Så har vi haft flertalet gånger.

Nja, vi har en sån där rolig kopp i en annan box och det är väldigt tydligt när den har hakat upp sig - koppen är fylld till bredden och man hör att vattenpumpen går + att boxen är riktigt plaskblöt:(

I den aktuella boxen så är koppen torr, inte fylld och rören känns torra. Jag har trodde det kunde vara koppen men det finns inga tecken alls på det eftersom allt är snustorrt just där.

Usch, det blir väl till att ta ut en rörfirma i a f:( Sist så kostade det 1500 kr bara för att de kom ut och bytte en liten del till vattenpumpen ( själva manicken kostade bara 300 spänn - resten är arbetskostnader ), man funderar ju på vad kostnaden skulle uppgå till om de ska söka fel i ett helt stall:eek:

Tackläckage som letar sig ner någonstans där du inte sett det bara? Då skall det ju finnas ett samband med regnväder dock.

Jag kan inte se ngn fukt i innertaket men har funderat på om det ändå kan finnas ett läckage som på ngt sätt letat sig in i ytterväggen och vidare in på golvet. Vi har väggar av lecablock som sedan är putsade på både in och utsidan, längst ner på innerväggen sitter en boxplatta för att skydda väggen. Kan kanske vara idé att lossa på skivan och se hur det ser ut bakom där? På ytterväggen kan man inte se någonting alls. Boxarna vid sidan om är snustorra.

Kanske ska börja med taket? Där är inget synligt men det är plåttak och det kan ju räcka med att en kant böjts upp eller att en skarv inte sluter tätt.

Åh vad jag HATAR sånt här meck! Och varför inträffar sånt här aldrig på sommaren?? Jag har en man som är snickare men som blir GALEN på att jag ibland råkar påpeka att han inte får riva hur som helst i mitt fina gamla stall:angel: Jag hävdar ju att det är stoor skillnad på vackra gamla hus och dagens byggsatshus som han pysslar med på dagarna. Fast det är klart, inte smart att komma med små "goda råd" hela tiden för då får man stå där utan hjälp av sambon:o

Det kan va den lilla shetlandshingsten som har lite kul med vattenkopen på nätterna :angel:.
Hade exakt samma problem innan varför hästens box var blöt. Det vissade sig att hästen lekte med den så det ran över. Rekomenderar dig att stänga av koppen ett tag och se :) !

Mvh
Emma

ALLT är värt att prova! Visserligen är han valack men de kan busa de också...:)

Vatten från läckande tak följer gärna tex bjälkar, vattenledningsrör och andra detaljer som det kan rinna längs.
Kan vara värt att kliva en trappa upp och kolla noga hur det ser ut där... ibland kan själva takläckan vara flera meter bort i sidled från var vattnet slutligen hamnar.
Kan även vara värt att kolla hur det ser ut bakom plattan inne i boxen, det kan komma vatten uppifrån som följer väggen ner och som du inte ser nått av bakom plattan.
En bra grej kan vara en fuktmätare för det är inte alltid som vattnet syns så bra, finns billiga nuförtiden att köpa men förmodligen kan din sambo låna hem en fuktmätare från jobbet.... bara att krypa till korset ;)

Ja, då blir det till att kräla! Man ska aldrig såra den manliga stoltheten så mycket är säkert, de är så förbenat långsinta!

Många middagar och fjäsk lär det bli:angel:

Det är nog inte bara den manliga stoltheten som är sån.... vill man ha hjälp så får man ibland bita sig i tungan och hålla tyst, även om det kan vara väldigt svårt ibland :D

Det kan vara svårt ibland att hitta "läckor" även med viss erfarenhet, kan bli mycket huvudkliande.

En tanke,,,, det går ju att låna/hyra en metalldetektor av sånt slag som kan känna av just var rören går under betonggolvet,,

sen en sak som du kan kolla som jag hade problem med i mitt gamal stall,,, men då hör det ju i såfall ihop med att det är eller nyligen har varit mycket blött utanför i marken,, jag hade allafall samma problem i en av boxarna,, det visade sig sen att det var en tunn tunn spricka längs neranför väggen mot golvet,, där sippra det in vatten,, jag tog helt enkelt en cementsäck o blanda till, min man var ovillig att hjälpa samtidigt som han sa att du kan INTE göra sådär, det kommer absolut inte att fungera, men jag gjorde mot hans vilja och se,,,, det höll i 5 år,, sen börja det läcka lite igen,,,
du kan ju kolla längs ner vid kanterna av ytterväggar o se om det syns,,, för att frikänna ponnyn som bor där så kanske du kan ha boxen tom et dygn o se vad som händer då..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Rider ni med snokrem?
  • Evolve
  • Vikt o ålder

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka