Labradoodle

Sv: Labradoodle

Tja, många blandraser kostar ju mellan 5-8000 (om de inte är pluttsmå) så det är väl säkert någonstans däromkring.

Dom som medvetet avlar och säger sej va uppfödare av denna blandning tycker säkert dom är mer värd som "ras" än "vanlig blandning.

Vet du om alla dessa labradoodle får pudelns hårlag?
Kanske TS vet.
Vart nyfiken bara då det väl är det som är syftet med att blanda dom två raserna?

Såg en bild på en, ser söt och kul ut:)

Det är olika vad de får för päls. Kan, som alla blandningar, bli hur som helst. Utavel fungerar ju så.

Varför detta fåniga namn?
Varför inte skriva en blandras mellan pudel o labrador?

Jo om man parar en gång, men jag tänkte om man fortsätter para "doddlar" med varandra.
Det är ju fler hundraser som kan ändra hårlag fast dom är renras.

Bison, dom har väl satt ett namn på blandningen för att dom vill få det till en ras. Det va väl tanken från början iaf. Vet inte hur många det är som seriöst försöker avla fram dom.

Men vad är det för fel på rasererna soim de är?
Finns det inte tillräckligt många raser?

Jag förstår faktiskt inte grejen. Känns bara som att hittar vi på ett namn o låtsas att vi är seriösa så kan vi klämma ut lite mer pengar.

Själva grejen började (Nog?) med att "man" ville få fram arbetsvilliga, allergivänliga servicehundar. Och istället för att tänka "Hm, vi får nog ta och bättra på pudelns mentalitet lite så dom flesta fungerar som arbetshund" så tänkte dom "Labrador = Populär servicehund, Pudel = krullhårig. Jag vet, vi tar Labbens mentalitet och Pudelns krull så får vi en krullhårig arbetshund." Typ.

Och det blev inte så lyckat. Har läst att "rasens" grundare ångrar vad han gjort då Labradoodeln inte alls blev som det var tänkt och att man nu avlar efter helt andra kriterier än han hade velat.

Jo om man parar en gång, men jag tänkte om man fortsätter para "doddlar" med varandra.
Det är ju fler hundraser som kan ändra hårlag fast dom är renras.

Jo det är klart. Om man selekterar hårt och fortsätter i flera generationer samt kanske linjeavlar lär man befästa de önskvärda egenskaperna. Men nu går det inte riktigt till på det sättet..

Själva grejen började (Nog?) med att "man" ville få fram arbetsvilliga, allergivänliga servicehundar. Och istället för att tänka "Hm, vi får nog ta och bättra på pudelns mentalitet lite så dom flesta fungerar som arbetshund" så tänkte dom "Labrador = Populär servicehund, Pudel = krullhårig. Jag vet, vi tar Labbens mentalitet och Pudelns krull så får vi en krullhårig arbetshund." Typ.

Precis, så har jag förstått det med- en allergivänlig servicehund.

Jo det är klart. Om man selekterar hårt och fortsätter i flera generationer samt kanske linjeavlar lär man befästa de önskvärda egenskaperna. Men nu går det inte riktigt till på det sättet..

Vet inte hur dom gjorde från början med labradoodle men som jag sa med andra raser som har olika hårlag, köparna köper väl den med den päls dom önskar.

Kl till nån som vet:)
Varför funkar inte pudel som servicehund?
Är dom för "livlig"?
Tänkte på varför tanken på Labradoodle kom upp...

Nu förespråkar jag inte labrdoodles på nåt vis utan bara funderar:)
Men om dom fortsätter avla vidare på dessa, kan det inte till slut bli så?

Som tex, är det inte kinesisk nakenhund som kan få håriga valpar oxå?
Fast då kallas valparna powder puff ist eller hur de nu va:o
Samt att dom har olika nakengrad?
Vad är då skillnaden i själva pälsgenerna mellan kines och doodle?
Jag menar att det verka ju vara svårt att få en helt naken kines oxå, eller BARA nakna kineser.
(Låter lite kul - nakna kineser:p)

Jag kan inget om sånt och frågar därför nån som troligen vet bättre:)

Det e min svägerska som undrade vad en kunde kosta då hon var lite inne på att skaffa en hund. Men eftersom brorsonen har astma och dom vet inte om han (och brorsdottern) även e allergisk, så var hon inne på en mera allergivänlig hund. Hon var inne på Labradoodlen då det finns ett sjukhem som har just denna som servishund.

Så hon frågade mig vad en sådan kunde ligga på. Och eftersom jag inte visste frågade jag här;)

Då det inte finns någon garanti för att brorsonen inte skulle reagera på en labradoodle heller så skulle jag råda att träffa såna hundar först, eller någon annan ras för den delen.

Det är så individuellt vilken hund man kan tåla mer än någon annan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 673
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 630
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 921
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare