Låååååång boxvila!

yvobos

Trådstartare
Min stackars islandsvalack har ådragit sig en senskada. Den yttre böjsenan "ser inte så rolig ur". :cry: Ultraljudet talade sitt tydliga språk! Så nu är det grymt lång boxvila som alltså gäller! Vårat första delmål är att han ska kunna gå sin vända på stallsgången utan hälta, för då kommer jag att få börja ta korta promenader med honom.
Hur skulle Ni göra för att hålla hästen humör uppe så gott som möjligt?
Alla tips och råd tas tacksamt emot! Det är ju liksom min skyldighet att göra vad jag kan för honom och det gör ont i hjärtat att se honom som "burfågel". Stor omställning från att ha gått på lösdrift!

Tack på förhand!

Sv: Låååååång boxvila!

Lite kvistar som binds fast lite här och där i boxen, och vad ska du göra för att inte själv tappa modet? Har du något att åka på då?

Usch, stackars dig, eller er kanske jag bör säga. Ja kvistar är ett bra förslag. Det finns även bollar som man kan lägga in lite kraft i som hästen sen får pilla med för att få ut ngt godis. Vet att en del kör med trickträning oxå.

Lycka till!

Oj ! Era stackare !
Extra mycket pyssel, med rykt etc för er bådas skull ( sällskap )
Fodra lite oftare, men mindre portioner, även som boj säger med kvistarna !

Hej från hambo

Det är fruktansvärt påfrestande att ha hästen på boxvila, inte minst för en själv. Jag mådde verkligen piss när min 5-åring skadade gaffelbandet och fick stå på box. Tack och lov så klarade hon boxvilan bra, om än själva skadans utgång inte gick bra..

Grenar att gnaga på är gott, mina brukar särkilt gilla granar den här tiden på året. Fri tillgång på ett lite "magrare" hö ger också sysselsättning. Det finns ju sånadär leksaker som de kan slicka på, minns inte namnet men det kan väl vara värt ett försök. Jag hade "tur" på så vis att hennes boxgranne var skadad och stod på box en stor del av tiden, övrig tid så turades andra hästar om att stå inne som sällskap i skift. Sen blev det långa kvällar i stallet där jag pysslade extra mycket.

Vad innebär lång boxvila? Alltså hur länge ungefär kommer han behöva stå på box?

När min ponny hade dryga 6 månaders boxvila roade jag honom så gott jag kunde genom att vara där så ofta det gick. Borsta ofta, det är bra för cirkulationen och kontakten med en annan levande varelse. Nu finns det ju inte så mycket att beta ute, men kanske kan du (när hästen får och klarar att gå ut från stallet) lägga en hög med hö ute och låta den äta det där medan du håller i. Då får han titta på annat och få lite annat mentalt som stimulerar.

Små granar ca 50-70 cm höga är toppen för dem att gnaga på och kasta runt med. Längre grangrenar kan man hänga på väggarna att bita och dra i. Kanske grenar från björk och asp också.

Kan någon annan häst stå som sällskap? Om det finns flera andra hästar i stallet/lösdriften, kanske de kan turas om att stå som sällskap? Säg att det finns fyra andra hästar, om de andra hästägarna är med på det kanske deras hästar kan stå inne ca 6 timmar om dagen var, då behöver han ju aldrig vara helt ensam.

Du kanske kan prova att massera honom? Också bra för kontakt, päls och blodcirkulation.

Lite kvistar låter ju som ett bra förslag! Han får leka bäver ett tag helt enkelt! :D

Jag reder mig nog utan ridning faktiskt. All fokus ligger på min häst och mig själv glömmer jag liksom utav lite. Pysslar mkt med honom och ryktar och pular så han inte ska känna sig bortglömd!

Om hästen kan gå ut och in så hade nog någon form av utebox eller minihage varit det bästa

En vän till mig förvandlade carporten till en box så fick hästen stå där. De kom och gick folk förbi hela tiden och pratade med honom och han kunde följa med i allt som hände och han var på mycket gott humör hela tiden.

Min tjej stod på boxvila några månader när hon var 3 år. Det var verkligen ingen rolig tid vare sig för henne eller mig..

Men jag försökte pyssla mycket med henne, borsta och greja. Var mitt i sommaren så hade bara spån i boxen, hade nog varit enklare med halm så hon hade haft att plocka med hela tiden. Men fodrade ofta, hon fick grenar att tugga på men det som framförallt sysselsatte henne var morötter som jag hängde upp som hon stod och grejade med hela dagarna. Sedan hade hon alltid kompis inne så hon inte behövde vara själv. Övriga i stallet växlade med sina hästar. :)

Såhär såg det ut när hon jagade morötter: :p

http://i6.photobucket.com/albums/y210/molnskimmer/PICT1091.jpg

Hästar som får boxvila ordinerat, kan man inte ställa dom i en liten liten sjukhage ute? Eller? Funkar inte det? :p

Usch vad tråkigt :(

Min häst hade boxvila i ca 6 månader som 2 åring (ruptur i en sena i ett bakben), och det var ett riktigt skolexempel på hur man inte ska göra (det var ca 2 år innan hon landade hos mig):
Hon gick på lösdrift med fri tillgång på grovfoder, i princip inte hanterad mer än att hon lärt sig att stå uppbunden.
Vips, in i ett skolstall där hon får stå i en isolerad box (dvs ingen kontakt alls med andra hästar, närmsta box var ca 3 meter bort), ca 10 hästar därinne som gick in och ut, runt 20 elever därinne dagligen.
4 utfodringstillfällen/dag.
All sysselsättning hon fick var en vedbit i krubban.
Luftsnappningen kom som ett brev på posten..

I våras stod hon på boxvila i ca 2 veckor, hon var kolugn hela tiden, mycket grovfoder och de två lugnaste hästarna i stallet växlade som sällskap till henne.

Så, en så lugn miljö som möjligt, kompisar som kan bytas av som sällskap, hönät är praktiskt, låta hästen stå på halm, grenar, bollar, leksaker

Det hänger ju lite på vilken skada det är fråga om. Dessutom kan det bli lite kallt att stå i sjukhage så här års.

Det beror på vad veterinären säger ;)

Vissa skador gör att hästen ska belasta benet så lite som möjligt, då kan det vara för långt till sjukhagen.

Precis. Och det kan även vara vilken typ av bandage som hästen har som fäller avgörandet om det är ok med boxhage eller inte. Vissa bandage får inte bli blöta och med tanke på hur det svenska vädret brukar var så kan det vara svårt att garantera att hålla bandagen garanterat torra vid utevistelse.

Det beror på vad veterinären säger ;)

Vissa skador gör att hästen ska belasta benet så lite som möjligt, då kan det vara för långt till sjukhagen.

Huvudet på spiken, typ!
I nuläget skulle jag banne mig nästan vilja hänga upp honom i en vagga i taket istället! Är livrädd dessutom för att han ska stå och överbelasta det friska frambenet. Sjukhage är öht inte att tänka på i nuläget! Tror inte han skulle vara still en sekund! Hältan är iofs mkt bättre nu, men jag räknar nästan med bakslag. Bara för att vara beredd liksom. *räknar flera gråa hår*
Men jag är ändå tacksam över att det inte är värre än vad det faktiskt är! För jag var duktigt rädd för att han skulle haft en komplicerad fraktur som missades vid första klinikbesöket. Detta kommer som sagt att ta tid, men så får det liksom vara! Jag gillar läget! Han lever och han kommer att bli bra! :bump:

Tack alla för era svar och hälsningar! Pållen står för övrigt på halm och får mat fyra ggr per dag. Då alla har olika tider i stallet så händer det ju lite saker hela dagarna som tur är. Och morotskontot har ökat med ca 500% :D

Ska höra mig för om "kompishäst" också.

Jag har en -08 som skadade sig allvarligt när hon var sju månader gammal och blev dömd till lång boxvila, totalt fyra månader blev det men först var det tal om minst sex månader... Jag satte upp en spegel med okrossbart glas i hennes box. (Tillverkad av en träskiva och 4 ark med Biltemas "spegelfilm", billigt o bra.) Vet inte om det hjälpte men det finns i alla fall forskning på att hästar som är oroliga i transporten kan lugnas av en spegelkompis och den kostade inte så många kronor att tillverka. Sedan så fick iofs hennes mamma gå i en rasthage precis utanför stallet som fölet kunde se från sin box om mamma stog i rätt ände av hagen.

Jag ställde henne på halm och fri tillgång på grovfoder, men jag valde att inte ha några leksaker till henne, jag har fått för mig att de ibland kan trigga mer olater än vad de gör nytta.

Och visst skär det i hjärtat att ha dem på boxvila, jag undrade många gånger om jag gjorde rätt, specielllt eftersom hon var så ung och allvarligt skadad. Men hon läkte ihop bra och hon tog det hela mycket bättre än vad jag ens hade vågat hoppas på. Hon var alltid glad när man kom och blev inte alls apatisk som jag hade befarat. Inte heller la hon sig till med några olater så det finns hopp.

Lycka till med din sjukling! Hästar har en fantastisk läkeförmåga, det har jag ett levande bevis på!

Det såg skoj ut !:bump:
Hej från Hambo

Håller med Dig! :laugh: Såg helfestligt ut! Och att hänga upp motrotarna är nog ett bättre alternativ än att gömma dom i halmen, för då bökar och gräver han ju runt för mkt och det är ju inte heller så bra...

Fick tipset här på buke när hon var skadad, och det fungerade verkligen super på henne. :)

I vårt stall är det nästan aldrig folk där på förmiddagarna då alla jobbar, så hos henne hängde jag upp morötterna främst på eftermiddagen då det var mer liv och rörelse i stallet så hon skulle få något annat att tänka på än hästkompisar, hösäckar och mathinkar. :p

Lycka till med din sjukling! :)

Leta ett grovfoder som du kan ge mycket av utan att han blir för fet, så slipper han vara hungrig.

Och sen som redan sagt, pyssel. I massor. På längden och tvären :)

Liknande trådar

Hästvård Min lilla tjej som alltid varit "frisk" har all världens trubbel med sin kropp :( Känner på mig att det här kommer bli långt. För just...
Svar
18
· Visningar
3 450
Senast: Nethril
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix