Kylskåpet på jobbet

Derivata

Trådstartare
Det verkar så oskyldigt, ett kylskåp att gemensamt vårda för alla som rör sig på arbetsplatsen. Men i bakgrunden är inte denna potentiella bakteriehärd även smittobotten för andra konflikter? låt oss bottna ur ämnet.

På min arbetsplats har vi den implicita regeln att smöraskar som står i kylskåpet är fria att använda för den som önskar. Det finns ytterligare en implicit regel som säger att i solidaritetens anda skall gemene man kunna nyttja "smöret", då vi har några laktosintoleranta innebär detta således att något margarin eller annat lämpligt alternativ inköps. Jag faller utanför denna gemensamhetsgrund och köper därmed enbart riktigt smör, för att så vill jag ha det och kylskåpet är redan fullt av gulnande askar margarin så ingen ska på grund av min olydnad mot kollektivet lida brist på smörgåsfett. Min notering efter flertal empiriska studier att mängden i min smörask minskar väsentligt fortare än i margarinlådorna. Jag låter bli att köpa en ny smörask för en stund och betraktar att mängden margarinlådor i kylen åter ökar, dock köper ingen in riktigt smör. Så köper jag in en ny smörask igen och betraktar åter i cirklar samma fenomen.

Angående kaffemjölk råder en halvimplicit regel om att mjölk är tillåtet om man vågar ta för sig. Den som äter lunch från lunchbaren i huset tar med sig en sådan där liten 30 cl mjölk och ställer in den i kylen till den som vill ha kaffemjölk. Eller så köps något laktosfritt alternativ in enligt samma kollektiva regler som smöret. I bägge fallen är det lättalternativ som väljs. Jag tycker att livet är för kort för att dricka blaskig mjölk i dåligt kaffe så för att förgylla och lena kaffets bistra smak väljer jag att köpa så fet ekologisk mjölk som jag bara kan hitta. Gissa vilken mjölk som fortast är slut och återköps i form av lättalternativ?

Nu är det inte så att jag klagar, utan jag kan mycket väl ta med mig två smöraskar i månaden och en liter mjölk i veckan, men jag tycker att det är lite lustigt att folk uppenbarligen inte köper med sig det de vill ha :)

har ni några fenomen eller lustiga beteenden kopplade till era kylskåp på jobbet?
 
Här köper dom som dricker mjölk i turordning. Smöret har jag inte koll på. Här har vi dock problem med bestick som försvinner.
 
På mitt nuvarande jobb har vi inget problem med att mjölken tar slut. :) Det finns alltid baristamjölk att tillgå, laktosfritt alternativ finns oxå.

Däremot har jag märkt samma fenomen med ketchup. Jag har i princip alltid med mig lunchlåda (rester) och några ggr/månad är det mat man vill ha ketchup till. För att slippa släpa på flaskan, har jag köpt en liten flaska till jobbet och den tar slut märkligt fort... Samma med mina knäckebröd. Det finns gemensamma frukostknäcke, men de gillar inte jag, köper Leksandsknäcke istället, de tar oxå slut fortare än de borde med tanke på hur få knäckemackor jag äter.
 
Här är nog snarare problemet att saker glöms, en sommar rensade vi ut x antal ketchupflaskor med typ 2 cm ketchup kvar i... MAX och diverse grejer som de inte ens gick att känna igen, tyvärr kan jag nog inte säga att jag är oskyldig! :0 får rensa imorgon tror jag!
 
Där jag jobbar ingår mjölk och smör så det brukar inte behövas så mycket eget om man inte är allergisk mot något (de köper ekologiskt och bregott så det duger för mig med).

Däremot har jag sett att folk som har med eget har skrivit diverse roliga mordhot på sina grejer så visst svinn tycks ju förekomma...

Några exempel:
*märkt upp med 'blodsmitta'
*skrivit 'jag har spottat i denna'
*den som rör den dör

osv
 
På mitt jobb är det simpelt - Var och en håller sin mat och fika själv, ink ev tillbehör.
Eftersom att det förekommit stölder ur kylskåp så är det ytterst sällan någon ställer dit mjölkpaket, ketchup eller liknande..man tar med sig i portioner helt enkelt dagligen.

Kaffe och mjölk bjuder företaget på.
 
Hos oss försvinner det mesta som folk tar med sig, inkl uppmärkta lunchlådor, smörgåspaket och frysta färdigrätter.
En dag hade någon tröttnat på att hens mjölk alltid var slut, en person fanns som misstänkt. Mjölkägaren blandade då lite kontrastvätska (vit flytande, ofarligt) i mjölkpaketet. :devil: Och ja, den misstänkte lät veta hur heeeemskt elakt detta var. :p:banghead:
 
Vårat jobb köper in smör, mjölk, socker, kaffe, te, knäckebröd, kaviar, tubostar, vanlig ost, grönsaker och frukt till alla på jobbet ( ca 25 pers). Om något tar slut så säger vi till den ansvarige.
Det kokas även ägg till de som vill ha till morgonfikat men då får man betala ca 20kr/månad eller 200kr/år för det typ.

Vi har även glutenfritt bröd och laktosfri mjölk till en på jobbet men eftersom det finns så mycket av det andra så naturligtvis lämnas det ifred!

Saker som tagits med och lämnats i kylarna tillfaller "alla". Så som ketshup, sötsur sås, senap osv osv. Jag har inga skruppler utan tar vad jag vill ha i kylskåpet om det inte uppenbart är något "speciellt". Tex godis. Men det är skillnad på godis och "basvaror".
Tar heller inte dricka ur kylen utan vatten ur vår vattenautomat.
 
Ekologisk mjölk håller jobbet med (ca 52 liter mjölk till kaffet i veckan konsumeras på min stora arbetsplats) , liksom tepåsar och kaffe i stora silos :eek: Det som står i kylarna, typ ketchup osv är det snudd på ingen som rör. Tar man med flaskan fram på bordet där man sitter brukar någon vilja ha en skvätt, men det är ju ens närmsta kollegor som man gärna bjuder ändå.

Om det stör dig mycket med smöret skulle jag gjort typ så här: pytsa över smöret i en liten plastbytta, alternativt i en tom "lättmargarinask" som du märker på ett mycket diskret sätt. För den empiriska studiens skull ;) Mjölken kan du hälla över i en vattenflaska, gärna en såndär som inte är genomskinlig utan mer sportflaska. Om det stör dig så pass mycket att du orkar alternativt bara vill se hur det går ;)
 
Senast ändrad:
Hos oss utförs det arkeologiska utforskningar ett par ggr/år då en hel del slängs av det som finns i kylarna, trots god avisering innan. Tyvärr så finns det alltid någon som för bort de heliga permafrostbitna klumparna i frysarna och sedan slänger in dem igen när faran är över. Det kan vara glass sedan förra året i tunna lager i stora byttor, oidentifierade, omärkta burkar/påsar mm. De gamla glassbyttorna brukar jag slänga när jag hittar dem, glass som ligger mer än ett par veckor har inget i en gemensam frys att göra!

Jobbet håller med frukt, socker, kaffe och småtetror mjölk av diverse sorter, det som finns i kylarna är privat men brukar kunna minska även när ägaren inte finns på plats.
 
Hos oss har var och en sin låda i kylen liksom i skåpet. Tyvärr är vissa mer klåfingriga än andra. Jag är ganska generös, men att komma till jobbet och hitta att det oöppnade bregottpaketet helt plötsligt är halvt och fullt med smulor eller att mina pepsi sjunker med strykande åtgång -då blir jag irriterad. Detta har gått så långt att det tagits upp på APT samt att jag namnar allt och ändå försvinner det. Ändå är vi ca 10 personer inkl. vikarier i rotation, så jag fattar inte hur svårt det kan vara.
Det som stör mig mest är att det aldrig hittar tillbaka -såvida jag inte blir förbannad.
 
Kom på en sak till -frysarna! På jobbet har vi två stycken. De är fulla med folks frysta matlådor (det har man väl ändå hemma, och tar med till jobbet för upptining vid behov?) som är så igenisade att de ändå inte kan känna igen sin egna låda. Dessutom fyllt med halvtomma glasspaket som antagligen blivit torra och sega. Och resten av utrymmet är kanelbullar förpackade i oförslutna, sladdriga soppåsar, ni vet de där vita som alltid går sönder. Bullar som antagligen blev över efter någon konferens och en vänlig själ ville spara dem.
Upptäckte den här fryskatastrofen när min arbetsgrupp skulle fira av ett projekt med glassfika, jag tog med glass på morgonen men det fick knappt plats i någon av frysarna. Fick lust att slänga ut alla gamla torra kanelbullar :p Borde gjort det så här i efterhand..
 
att det är just gafflar som försvinner är ju ingen konstighet. Ofta när man äter matlåda så behövs ingen kniv.

Men att gå och norpa ur andras kylvaror... Varför de? Har man glömt ketchupen så får man vara utan om inte ägaren till ketchupen i kylen finns i närheten att fråga.
 
Vi har flera kylskåp på jobbet, och två frysar. En frys och en kyl är "privata". Det som läggs där får vara ifred för alla vet att det tllhör någon. Övriga kylar och den andra frysen är allmänna, och här ställs det som jobbet bekostar eller som någon vill bjuda på.
 
Don't mention the war. På mitt jobb pågår det ständigt aktiva odlingskulturer i kylskåpen. Jag fattar inte hur man kan GLÖMMA att man hade med en matlåda i morse, eller att man var ute och köpte thai men inte åt upp allt, eller att man la in mackan man köpte nere i butiken.

När det börjar rinna ur kylskåpen brukar det sitta uppe lappar typ PÅ TORSDAG TÖMMER VI KYLSKÅPET i flera dagar och i bästa fall sker det också.
 
Don't mention the war. På mitt jobb pågår det ständigt aktiva odlingskulturer i kylskåpen. Jag fattar inte hur man kan GLÖMMA att man hade med en matlåda i morse, eller att man var ute och köpte thai men inte åt upp allt, eller att man la in mackan man köpte nere i butiken.

När det börjar rinna ur kylskåpen brukar det sitta uppe lappar typ PÅ TORSDAG TÖMMER VI KYLSKÅPET i flera dagar och i bästa fall sker det också.

Har ni ingen städerska på jobbet :nailbiting: jag städar på ett ställe och ser till att städa och rensa ur kylskåpen med jämna mellanrum!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp