T

Tomaten

Tänkte köpa kyllera från börjes till min senskadade häst men har någon erfarenhet av kyllera sorterna från Börjes??
Eller har ni nåt bättre tips! :confused:

det är inte så stor skillnad mellan olika sorters kyllera, det är ju bara meningen att dom ska kylla ner benet, kylleran låter man sitta på tills dess att den har torkat och borstar seddan av ( man kan även låta den sitta kvar på och borsta av det tillexempel, dagen efter om man gör det på kvällen eller när man kommer till stallet på kvällen om man har gjort det på morgonen, hästen kan ju gå runt med det vart som helst utan att det tar någon skada och i värsta fall så blir det blöt och åker av och även då utan att någon skada är skedd :)
men om man vill så kan man istället kyla ner benet genom att ställa ner det i en hink med kallt vatten (erfodrar att hästen kan stå sill under en lite längre stund cirka 20 min)
eller så kan man använda sig av ett "kylpadar" ( plast formation fylld med vatten som har band på sig, om man ska beskriva det lite enkelt) som man först lägger in i frysen och låter frysa som man seddan sätter på hästen och låter sitta på i cirka 30 minuter

Senskador som inte är helt akuta mår bättre av värme än kyla, ökad blodgenomströmning påskyndar läkningen.
Det är bara i den helt akuta fasen det är bra med kyla, detta för att motverka svullnaden.

Alltså, hellre lindor med ordentliga paddar på över natten,

Okay, visste faktiskt det men veterinären sa att ajg kunde försöka med kyllera, konstig, ska nog ändå lita på min egen "grej" :)

Kan man ha på värmelera på en senskada isf? Eller är den till för annat? Alltid undrat varför den finns! :D

Jag har hört att man ska växla mellan kallt och varmt, just för att öka blodcirkulationen...i alla fall vid senskador...

Det har jag aldirg ens hört talas om, nåt jag måste ta reda på mer om! :)

Tror inte de spelar någon större roll vilken du tar!!

De som skrevs ang. värmande i stället, är det en inflamation hästen har ska du INTE lägga värmande, det främjar bara inflamationen!!

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
360
Senast: Elo
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: jemeni
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
336
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
298
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka