Kyldamasker till galliga ben

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Axelle
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 851
A

Axelle

Någon som har kyldamaskerna från Hööks? Pållen har blivit lite galligare på slutet igen, och nu försöker jag införskaffa de ultimata "behandlingsmedlen". Har kikat på en del liniment, och detta ska införskaffas, men jag har också kikat på de där kyldamaskerna och undrar nu om de verkligen fungerar och är värda pengarna. Så vad har ni för erfarenheter av dessa? :)

Fast gallor beror på bristande cirkulation. Om du KYLER benen får du ju ännu sämre cirkulation?

Det är ju därför man ofta kan minska/få bort gallorna med stallbandage. VÄRMEN ökar cirkulationen och överskottsvätskan som samlats som galla transporterats bort. Samma sak när de rör på sig och gallorna går ner, den ÖKADE cirkulationen gör att svullnaden transporteras bort.

Så KYLA permanenta/befintliga gallor känns bakvänt?

Är hemskt dålig på det där, så det är bra med lite förklaringar och begreppskildringar! :D Då håller jag mig nog till stallbandagen och införskaffar liniment. Upplever att gallorna blir större (främst bak) efter hårda träningspass. Och det är inte alltid som det märks någon skillnad efter att hon stått lindad under natten... Det brukar dock se bättre ut sedan hon varit ute under dagen. *Fundera*
Hon har tidigare inte varit speciellt gallig under vinterhalvåret, men i år har vi lyckats hålla igång bättre än vad vi gjort tidigare. Vi har kommit iväg till ridhuset mkt oftare. Så jag har utgått ifrån att det är den utlösande faktorn... Låter det vettigt? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 205
Senast: Anna-Bella
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 040
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi En omöjlig fråga att svara på, jag vet, men jag undrar ändå om någon som kan mer än jag om sådant här vågar sig på en spekulation... 2 3
Svar
44
· Visningar
2 093
Senast: Sharpless
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera... 2
Svar
24
· Visningar
2 275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• SSHL loppisar
  • Hävstångs effekt?
  • Bucket list i skritt??
Tillbaka