Kylboxdilemma

Kamomilla

Trådstartare
Både Biltemas och Mekonomens personal har gått bet så jag sätter mitt hopp till Buke att hitta det jag söker.

Jag är ute efter en kylbox med inbyggd kylfläkt. De har jag hittat, MEN, de drivs av antingen cigguttag eller elkontakt.
Jag letar efter en som har usbkontakt så jag kan ha en powerbank som elkälla. Alternativt en adapter att sätta mellan powerbank och cigguttag.

Tyvärr får du nog uppfinna egen då. Powerbanken ger inte mer än 5v på Usb och en kylbox drar 12/24/230 volt. Att använda omvandlare 5v till 12 volt drar ur powerbanken på mindre än en timme pga kylboxens behov av 9 till 15 ampere.

Möjligt kan du hitta något på Ebay men högst otroligt om du då inte enbart behöver kyla en burk cola (sådana finns för USB i elektronik mojäng butiker som Claes Ohlsson och Kjell och kompani).

Tyvärr får du nog uppfinna egen då. Powerbanken ger inte mer än 5v på Usb och en kylbox drar 12/24/230 volt. Att använda omvandlare 5v till 12 volt drar ur powerbanken på mindre än en timme pga kylboxens behov av 9 till 15 ampere.

Möjligt kan du hitta något på Ebay men högst otroligt om du då inte enbart behöver kyla en burk cola (sådana finns för USB i elektronik mojäng butiker som Claes Ohlsson och Kjell och kompani).

Alltså Buke vet fanimig allt.

/Imponerad

Att använda omvandlare 5v till 12 volt drar ur powerbanken på mindre än en timme pga kylboxens behov av 9 till 15 ampere.
...om man nu överhuvudtaget hittar en powerbank som lämnar mer än 1,5 - 2 A ur en och samma port.

Men TS, varför vill du driva med just en USB powerbank? Vill du vara trådlös med en aktiv kylbox så föreslår jag att du helt enkelt skaffar en 12 V sluten blyackumulator, de finns i alla storlekar/kapaciteter och säljs på Biltema, Kjell etc, pris från ett par hundralappar. Alternativt ett fullstort bil-/fritidsbatteri. En liten "minikyl" som kyler motsvarande 4 läskburkar/flaskor drar i storleksordningen 2 A och då räcker en ackumulator i storlek som ett mc-batteri nästan en dag.

...om man nu överhuvudtaget hittar en powerbank som lämnar mer än 1,5 - 2 A ur en och samma port.

Men TS, varför vill du driva med just en USB powerbank? Vill du vara trådlös med en aktiv kylbox så föreslår jag att du helt enkelt skaffar en 12 V sluten blyackumulator, de finns i alla storlekar/kapaciteter och säljs på Biltema, Kjell etc, pris från ett par hundralappar. Alternativt ett fullstort bil-/fritidsbatteri. En liten "minikyl" som kyler motsvarande 4 läskburkar/flaskor drar i storleksordningen 2 A och då räcker en ackumulator i storlek som ett mc-batteri nästan en dag.

Biltemas batterier är dessutom väldigt bra. Särbon köpte ett skoterbatteri i slutet av skotersäsongen, inför säsongen efter tänkte han testa att starta bara för att, han antog ju att det laddat ur. Inte då, skotern drog igång direkt.

Driva mer än 4A från USB är fysiskt omöjligt, 4A är på gränsen till uppbränd kontakt vet jag av egen erfarenhet då jag testkört en applikation i labbet för att ta reda på var gränsen gick för USB-kontakten rent fysiskt. Kontaktytorna var då nya och rena, i praktiken bör man nog inte lasta mer än 3A vid kontinuerlig drift. Även en powerbank är potent nog att sätta eld på grejer.

Beroende på hur du ska använda det så kan även solceller vara ett alternativ. Det finns små smidiga som är tänkta att ha på båtar.

Vidare finns det två sorters kylboxar.
Den enklare modellen, som sänker temperaturen med 25 grader låter ju bra, men i skuffern på en bil där det utan problem kan bli 60 grader varmt känns samma sänkning måttligt imponerande för den mjölk, smör och ost man tänkt sig kyla.

Vidare finns det två sorters kylboxar.
Den enklare modellen, som sänker temperaturen med 25 grader låter ju bra, men i skuffern på en bil där det utan problem kan bli 60 grader varmt känns samma sänkning måttligt imponerande för den mjölk, smör och ost man tänkt sig kyla.

Jo, det är ju det lilla problemet också ;) Just därför har jag aldrig skaffat en sådan, det känns mest som att slänga bort pengarna :D

Jag har ett par sådana där "minikylskåp" med peltierelement och fläkt, de räcker förstås inte långt i en stekhet bil men för att kyla dricka utomhus en varm sommardag funkar de fint. Behöver man mer kyla (läs: en kompressorkylbox) så behöver man nog växla upp till ett fullstort fritidsbatteri hursomhelst... ;)

Lite sent svar, men det är mer lätthanterligt med powerbank än att kånka runt och ladda bilbatterier.
Du kan iallafall inte få ut tillräckligt varken effektmässigt eller prestandamässigt ur en powerbank. Köp ett minielverk istället, det är mycket bättre investering samt en liten blycell så inte verket behöver stå på hela tiden.

McG - som vet vad som funkar och vad som inte funkar.

Lite sent svar, men det är mer lätthanterligt med powerbank än att kånka runt och ladda bilbatterier.
Jo, det är sant. Fast den kan alltså inte driva en kylbox. Det kan ett bilbatteri. ;)

Behöver jag ladda mobilen använder jag en powerbank.
Behöver jag 12 volt till t ex en liten kylbox ett par timmar använder jag ett 17 amperetimmar helslutet blybatteri, det är inte alls bökigt. Som ett större mc-batteri, och jag lyfter det lätt med en hand.
Behöver jag 12 volt till samma kylbox under längre tid driver jag den från bilen.
Behöver jag begränsad mängd 230 volt under begränsad tid till att driva allt möjligt använder jag samma blybatteri(er) tillsammans med en 12 volt -> 230 volt inverter (omvandlare) som kan ge 300 watt. Kostar i storleksordningen en femhundring.
Behöver jag litet mer 230 volt och/eller 12 volt under längre tid använder jag ett litet tyst bensinelverk. Det lämnar 1000 watt, låter ungefär som en väldigt tyst moped, är lättare att bära än en ordinär tvååring och kostar från 2500-3000 kr begagnat.

Hur länge behöver du kylan då? Vi åkte till en campingplats , var borta två -tre dagar. Hade kylväska som kopplades till cigarett-uttaget. Hade en saftdunk (2,5 l?) med fryst vatten i som kylklamp. Maten höll sig kall och vattnet var fortfarande frys när vi kom hem

Hur länge behöver du kylan då?

Stugan jag bor i saknar el. Ska renoveras nu i sommar och sen ska ett gasolkylskåp in. Tyvärr är de svindyra då jag helst vill ha ett fullstort ca 11-13 000.
Vill därför inte investera för mycket pengar i denna sommars kylförvaring.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 308
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 394
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix