Kylande produkter för benen?

alazzi

Trådstartare
Är det värt pengarna att använda kylande produkter för benen? Vilka är bra i så fall? Finns ju även benskydd som man kan lägga på för att kyla, bra eller bortkastade pengar?

Sv: Kylande produkter för benen?

Jag tror att det finns produkter som är bra, helt klart. Dock har jag inte provat så många helt enkelt pga att jag inte haft behov av dem.
Men en produkt som jag kan rekommendera är Back on tracks kylprodukt "Cool on track", den blir verkligen kall. För mig som inte har tillgång till rinnande vatten i stallet är den toppen, skulle jag (hemska tanke) få en skada på min häst som behöver kylas så är Cool on track ett mkt gott (och prisvärt) alternativ till att kyla med rinnande vatten :)

Min personliga erfarenhet:

De flesta 'kleta på produkter' ger en synnerligen kortvarig kyla. Jag brukar prova på mina händer, och visst isar det, men det går över ganska fort. Och då har jag tunnare hud och ingen päls, dvs det kommer antagligen djupare.

Vad gäller produkter man sätter på benen, så många kyler en ganska kort period, och övergår sen lätt till att värma. Det finns vissa som kyler himla bra dock, men de måste man i gengäld passa tiden på så man inte överkyler.

Spola kallt vatten i 20 min eller låta dem stå i isvatten är ganska svårslaget dock, för riktig kyleffekt. Med egen brunn går spolmetoden bort, och den dag jag lyckats få L att stå i vattenhinkar lär inte komma ;P Så jag kyler med is-gel eller vad det nu hette jag hittade på apoteket, Ice Power kanske, om jag vill 'göra något' efter ett pass. Det blir ju inte sämre sas. Om jag 'på riktigt' vill kyla, t ex vid misstänkt skada eller liknande använder jag coldpacks, sådana där som ska ligga i frysen men är mjuka ändå. Tunn bandagepadd under, och linda dit den. Måste dock passas annars kyler det åt helsike för mycket.

Jag tror att det finns produkter som är bra, helt klart. Dock har jag inte provat så många helt enkelt pga att jag inte haft behov av dem.
Men en produkt som jag kan rekommendera är Back on tracks kylprodukt "Cool on track", den blir verkligen kall. För mig som inte har tillgång till rinnande vatten i stallet är den toppen, skulle jag (hemska tanke) få en skada på min häst som behöver kylas så är Cool on track ett mkt gott (och prisvärt) alternativ till att kyla med rinnande vatten :)

En häst i stallet blev blistrad av cool on track. All pälsen försvann på benen och han svullnade upp. Slutade med avv vet fickkomma och skriva ut antibiotika.

Använder mest kyllera på benen, kletar på ett rejält lager över has/framknä och neråt. Ett tips är dock att köpa plathandskar för det kan vara sådär halvkul att få bort det från händer efteråt.

Vid skada så kyler jag med vatten, absolut bäst.

Vid misstänkt skada så kyler jag med kallvatten antingen med stråle eller sätter på kylslangar så kan man lämna hästen i spolspiltan 20 min. Annars har jag använt isbalsam efter hårdare träning t.ex. Isbalsam tror jag inte ska börja värma senare, utan bara kyla.

Liknande trådar

Hemmet Oj, här hemma sover jag fortfarande gott och i lagom temp trots fönster i söderläge i sovrummet. Låter som att nåt gått fel i...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 333
Senast: Rugge
·
Foder & Strö I stallet där min ponny står ska man ha någon form av anordning för hö inomhus. De flesta har nåt, några har Haybar eller liknande. Då...
2
Svar
21
· Visningar
2 111
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Kropp & Själ Funderar på en IPL mojäng för hemmabruk. Fungerar det på ljusa hår? Jag är ju rödhårig och blek som ett spöke. Eller röd som en kokt...
Svar
9
· Visningar
654
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka