Kyla och ridning...

N

Nisse liten

Hejsan.

Kylan biter tag ordentligt nu, funderar lite om det.

Var ut på en tur i går, det var ca -22 , men det var hur skönt som helst :laugh:

Jag och dottern red i alla gångarter, även ett ganska långt galopp pass, kunde bara rulla på i det tempo som hästarna föll in i själva, det var jättehärligt.

Vi börjar och slutar alltid med minst 25 min skritt, så vi rider ganska länge :crazy:

Men nu har jag funderat på hur farligt det kan vara för hästarna, alla tittar på oss som om vi inte är riktigt kloka som rullar på isf att skritta en liten tur i kylan.

Men både jag och dottern tycker att hästarna är piggare och mer vaken när det är lite kallare ute.

År det ngn som vet var det går att läsa om just kyla och hästar i arbete ?

Skulle bli glad om ni kunde hjälpa mig att hitta det isf :bow:

Ha en supermysig dag trots kylan :banana:

Sv: Kyla och ridning...

Hästarna har långa luftrör som värmer upp luften innan den når lungorna, och det är ingen fara att rida i den kylan.
Här körde vi banjobb med travhästarna igår när det var runt 25 minusgrader. Travlopp körs när det är smällkallt, och om det mot förmodan skulle ställas in lopp pga kyla så är det för kuskarnas skull, inte hästarnas.

Sv: Kyla och ridning...

Vad skönt att höra :)

Vill ju inte göra ngt fel så att hästarna mår dåligt.

Tack för ditt svar :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 134
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 038
Senast: Scata
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej kloka människor, Min 11-åring rider i en nybörjargrupp. De är 9 st i gruppen och jag upplever att ridläraren inte hinner se dem alls...
2
Svar
27
· Visningar
2 986
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30