Kyl och frys som är tvådelade

Jozze

Trådstartare
Jag har försökt att hitta ett kylskåp och en frys som är tvådelade men har gått bet. Jag vill alltså inte ha en kombinerad kyl/frys, utan jag vill ha en kyl med två dörrar och dito frys.

Finns det fortfarande att köpa? Jag har sökt på bland annat tretti.se, Elgiganten, Elon och någon mer kedja men alla verkar bara ha hela skåp med en dörr.

Vet någon var jag kan finna det jag söker?

Sv: Kyl och frys som är tvådelade

Jag förstår inte heller riktigt varför du vill ha en tvådelat kyl/frys. Vilken funktion du vill ha?

När jag sålde vitvaror för ett par år sedan så var UPO den enda tillverkaren som fortfarande tillverkade tvådelade kylskåp, men vet inte om de fortfarande gör det.

Man spar ju lite energi på det.

Istället för att öppna en hel dörr så att sågott som all kyla rasar ut begränsar man det istället till hälften.

Man spar ju lite energi på det.

Istället för att öppna en hel dörr så att sågott som all kyla rasar ut begränsar man det istället till hälften.

Absolut, men då kan man ju lika gärna ha två stycken kyl/frysar bredvid varandra. Dvs två skåp med kyl upptill och frys nertill.

Det jag inte förstår är syftet att just ha två kylar och två frysar i samma skåp.

Eller? Jag är långt ifrån expert, men om båda fryshalvor sitter ihop så håller de ju varandra kalla, jämfört med om det är en kyl ovanför, då behöver ju undre delen kylas hårdare och den får ingen hjälp av övre delen.

Vet dock inte om det skulle göra någon märkbar skillnad...

*kl*

På frågan "varför" svarar jag med motfrågan; varför vill man ha kyl/frys med heldörr? :p Det är väl en fråga om tycke och smak kanske - jag har alltid haft tvådelat och tycker mycket bättre om det än heldörr.

Blocket kan jag ju kolla men helst vill jag köpa nytt. Får väl kolla upp tipset på märket som kom upp.

I dagsläget har jag Electro Helios, men de har minst tio år på nacken och verkar inte finnas med tvådelat längre. De som ska bytas ut (kommande boende) är Cylinda, men de håller på att rämna sönder så jag kan inte behålla dem trots att de har sådana dörrar som jag vill ha. Verkar inte heller ha nyproduktion på tvådelat.

Men jag ifrågasätter inte att du vill ha tvådelade skåp, jag ifrågasätter varför du vill ha ett skåp med dubbla kylar och ett med dubbla frysar istället för två skåp med en kyl och en frys?

Det ger ingen skillnad praktiskt, men det ena är ovanligt, svårt att få tag på och därmed dyrt. Det andra görs av alla tillverkare och är mycket billigare.

Eller? Jag är långt ifrån expert, men om båda fryshalvor sitter ihop så håller de ju varandra kalla, jämfört med om det är en kyl ovanför, då behöver ju undre delen kylas hårdare och den får ingen hjälp av övre delen.

Vet dock inte om det skulle göra någon märkbar skillnad...

Kyl- och frysskåp läcker inte kyla på det sättet. Har skåpet dessutom två kompressorer är det ett ännu mindre problem. Skillnaden i eventuell sådan energiförlust lär dessutom ätas upp av antingen inköpspris eller total energiförbrukning på skåpet.

Men en hel del av de delade kyl/frysarna har väl mindre frysdel? Hon vill väl ha lika mycket frysplats som i ett fullstort frysskåp låter det som..

Men en hel del av de delade kyl/frysarna har väl mindre frysdel? Hon vill väl ha lika mycket frysplats som i ett fullstort frysskåp låter det som..

En hel del ja men långt ifrån alla. När jag sålde vitvaror hade alla tillverkare ett gäng modeller som var uppdelade hälften/hälften. Däremot blir ju förvaringsvolymen mindre på frysdelen eftersom väggarna är tjockare. Men det blir ju samma skillnad om man jämför två helskåp.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
909
Senast: Tuvstarr
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 773
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 216
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
13 446
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025