KWPN stam??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GebaGirl
  • Startdatum Startdatum
G

GebaGirl

Hej

Jag har en liten tjej, 7 år nu som gått som fölsto i 3 år (pga sin färg=ljus isabell).
Det jag undrar över är hennes stam som går att följa ned till tidigt 1600-tal, men finns det verkligen en tanke bakom detta?
Hon är registrerad KWPN, farfar är Saddlebred men det finns även en del Hackney samt Morgan i henne.
Kan inget om Holländsk avel.
Hästen som sådan är rätt flashig med mycket action samt uppförsbacke, kommer mer i o m muskler som sätter sig. Det syns på gången att det är Hackney i henne vet ej om Saddlebred ger samma gång också. Som jag läser det verkar hon vara en gatukorsning men stammar man sådana i knappt 400 år.
Hästen är av 'underhöjd' ca 155 cm eftersom hon blev tjuvbetäckt som 2 åring men ger stora föl.

Finns det en tanke bakom detta??

Hennes stamtavla på allbreed finns enligt nedan

http://www.allbreedpedigree.com/valomino

Himla nyfiken

Sv: KWPN stam??

Stamtavlan är en salig blandning av raser som är godkända i hästrasen "KWPN Harness Horse" (vagnshästar). Rasen är ej erkänd av ASVH.

Hon låter som dressyrryttaren Lauren Spriesers häst Victorious - en salig blandning av vagnshästraser med flashig gång. Jag visste faktiskt inte att KWPN hade en "harness horse" avdelning, kul att få veta! Och jo, de Saddlebreds jag har träffat har haft luftig frambensaktion och höga nackar, så det stämmer säkert. :)

Hej

Men fölen är registrerade i SVHA och förre ägaren vill att vi visar alla på premiering då hon hoppas att stoet blir B-premierat eftersom hon är rätt nöjd med avkomman (efter godkänd svensk halvblodshingst). Är hon ute och cyklar eller ? Fölen är jättefina då mamman verkar transparent i uppbyggnad men ger färg och eller teckning. Dvs ser ut och rör sig som Sv Hbl.

ASVH reggar alla efter hingstar som är godkända i ASVH.

Mamman däremot (din häst alltså) verkar vara reggad med raskod 59 vilket är gråa papper och då kan hon inte stamboksföras

För övrigt vad det gäller hennes färg så nedärver hon den till 50 % varken mer eller mindre. Med fuxhingst är det alltså alltid 50% för isabell, men med tex brun hingst så kan det bli gulbrun också och med svart kan det bli gulsvart

Senast ändrad:

KickiH eller någon som vet

Varför gör man en sådan 'korsning' ?
Bör jag se om hästen går att köra in för vad då?? Eller är den speciellt lämpad för någonting annat än den allround/dressyr jag tänker mig henne som. Varför avlar man in så mycket frambensaktion.
Hur får jag reda på hur hon är registrerad i ASVH? KWPN Harness Horse kan man söka hos dem?
Mycket frågor blir det.

Hon är registrerad i ASVH med raskod 59 och hennes avkomma efter godkänd halvblodshingst med raskod 54 vilket betyder att hon och hennes avkommor aldrig kan bli stamboksförda i ASVH.

Här ser du hennes registrering i ASVH http://www.blup.se/sv-SE/horses/186600-valomino
Tittar du på de två första siffrorna i hennes svenska reg.nummer är det 59
vilket innebär att hon är i Register avd III (slaskregistret längst ner i rangskalan).

"Register avd. III
Övriga hästar av varmblodstyp. Om härstamning kan verifieras anges sådan. I övrigt anges härstamningen som okänd. Dock måste födelseår kunna verifieras och anges.
Raskod: 59 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9501)"

Avkomma efter godkänd ASVH-hingst hoppar upp ett steg till Register avd II vilket du kan se på stoets registrerade avkomma i BLUP.

"Register avd. II
Häst (korsningshäst) fallen efter av ASVH Service AB godkänt avelsvärderad hingst, men där moderns rastillhörighet ej accepteras av samma grundstambok som fadern.
Raskod: 54 (grått papper - löpnummer fr.o.m. 9001)"

Alla olika stamböcker och register i ASVH finns här:
http://www.asvh.se/regist/stambok_reg.htm

På den här sidan (längst ner) finns det information om rasens historia och ändamål idag. http://www.baystararabians.com/Sparatacus/default.html

horal.JPG

torinoactie2006.jpg

Man kan väl göra vad man vill med en sådan korsning, så länge hästen tycker det är roligt! :) Här är en länk till den där dressyrhästen jag nämde tidigare. Han är tydligen jättefin och en lovande dressyrhäst enligt ryttaren. Bara för att hans föräldrar är vagnshästar behöver höga framben inte betyda att hästen är värdelös på dressyrbanan. Prova dig fram och se vad hästen trivs bäst med!

Hej
Tack så mycket för alla bra svar. Jag har informerat den jag köpte henne av och jag tror inte hxn blev glatt överraskad.
Jag är i alla fall skitglad över min tuigpaarden.
Överenstämmer perfekt med allt jag vill ha hos en häst, känslig, vaken, cool och enormt vänlig.
Tar jag en avkomma (till mig själv) blir det en Morganhingst, då är det i alla fall inom rasen (godkänd inom aveln), och jag får förhoppningsvis en pyttehäst till. Men det är många år dit.
Tyvärr är hon den bästa mamma jag sett, diade 3 föl i somras. Förutom sitt eget tog hon emot hingstungarna när de behövde tröst och surtanterna (deras mammor) inte ville vara tillgängliga.
Samt att hon har precis lagom med vakthormon, klarar att separeras korta stunder från fölet efter någon månad.

Det blir nog inte någon premiering inom svensk halvblodsavel i alla fall. Är inte ledsen alls.
Och vi ska nog prova att tävla i dressyr för hon rör sig helt OK.
Tror inte hon går att köra in, har troligen blivit illa behandlad på väg till Sverige och är väldigt rädd om baken.
Nu återstår bara utbildning för det har hon ingen. Så första målet är väl lätt C.

Livet har en del oväntat att erbjuda

Glömde att säga att förra ägaren, som tömkörde henne mycket sa att hon typ går att korta (samla) hur mycket som helst. Så håll tummarna för att jag får min GP häst.
Inte för tävling men hemma på banan, GP wannabe, men ej tävlingsmänniska.

Liknande trådar

Western Jag har tänkt betäcka mitt sto med Bad Like I Wanna Be. Jag har ett sto som heter Crimson Doc Odoll...
Svar
19
· Visningar
1 701
Avel Jag hittade en intressant arteikel som känns väldigt aktuell när vi använder oss av så mycket utländska hingstar. Citat från SLU...
Svar
2
· Visningar
961
Senast: clownen
·
M
Avel Nu står hon i hagen!! Har inte vågat säga ngt till ngn innan för jag har vart rädd att de inte skulle bli ngt då! Men nu är hon hemma...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: carinah
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka