• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Grazila
  • Startdatum Startdatum
G

Grazila

Nån här som är bra på innehållet i dessa pass?

Satt här o gluttade i mitt fina stos pass och på sida 4 i rutan längst ned till vänster står ett datum. Rutans titel: Castratie/Castration.

Alltså hade jag en valack skulle jag ju definitivt tolka det som att detta datum blev han av med kulorna, men när min häst är en tjej börjar man ju undra. Ska jag nu lägga alla eventuellt långt-in-i-framtiden földrömmar på hyllan, eller vad betyder eg. detta? Eh... har aldrig hört talas om kastration av sto, utom kemisk :o:eek:

Hmmm... eller ska det datumet stå till höger och detta bara e nåt datum för fortsatt kontroll av tecken på unghäst? Det hela ser mycket märkligt ut :P (Nu tror jag ju inte att min häst skulle vara kastrerad) *fniss*

Senast ändrad av en moderator:
Sv: KWPN pass

Det finns ju ston som är "kastrerade" dvs man har opererat ut hela livmodern.
Det är inte jätte vanligt men det görs iaf. och eftersom det inte finns någon annan ruta för det så kan man väl anta att det är kastrerings rutan som ska fyllas i även på ston...

Har du kollat om hon är en livmoder? ;)

Ja, hon är en 4-bent fux och garanterat ingen livmoder :D

Hehe... ja tanken korsade mitt förvirrade huvud, att hon kanske genomgått totalop, men nja. Verkar långsökt. Väljer att tro på att de skrivit i fel ruta vid kontroll av tecken som de tydligen haft svårt att bestämma sig för vid första kontrollen. Men... lär väl märkas den dan hon ska semineras om inte annat, att det inte finns nånstans att lägga grejerna :eek: Syns ärr tydligt när man buköppnat? Någon som vet?

Ops!
Lite felstavning där ja :o :rol:

Det stoet jag har haft syntes inte ärr på, inte vad jag minns iaf så det kan inte varit särskilt tydligt.
Men brunstar hon normalt?
Ja menar har hon inga äggstockar så borde hon inte brunsta... ???

Annars kan du ju passa på att be en vette stoppa in en arm och känna på henne rektalt nästa gång du ändå träffar på en, vid en vaccinering eller så. :)

Ja, brunstar gör hon ju mycket tydligt. Men det räcker ju med äggstockar för det? Så om livmodern är borta men stockarna kvar, brunstar hästen?!

Det där med en koll låter ju som en lösning för att ta död på alla spekulationer :D Fråga vetten ska jag iaf göra. Men äsch, det hela verkar långsökt som sagt. Fast innan hon kom till mig har hon bollats runt lite, tyvärr, så svårt att få nån tillförlitlig info alls utan att ringa till en massa ointresserat folk :mad: och datumet är satt i Holland.

Ja, hon är en 4-bent fux och garanterat ingen livmoder :D

Hehe... ja tanken korsade mitt förvirrade huvud, att hon kanske genomgått totalop, men nja. Verkar långsökt. Väljer att tro på att de skrivit i fel ruta vid kontroll av tecken som de tydligen haft svårt att bestämma sig för vid första kontrollen. Men... lär väl märkas den dan hon ska semineras om inte annat, att det inte finns nånstans att lägga grejerna :eek: Syns ärr tydligt när man buköppnat? Någon som vet?

Tycker att det hörs som om det skulle vara läga att kontrollera om passhandling och häst hör ihop.

Hmm, kanske det, får väl avläsa chippet. Det där med teckenkontrollen är märkligt, att kompletteringen är gjord när hon var 5 isf, trodde man gjorde det tidigare. Att hf är en vit kota borde man ju sett även på 2 månaders föl. I övrigt verkar det ok.

Det är inte alltid helt riskfritt att köpa importer. Vet ju inte hur du köpt henne, men jag har sällan träffat på hästar som inte köpts direkt av den utländska säljaren där allt varit som det ska. Tyvärr!

Usch när du säger sådär får man ju en och annan krypning efter ryggraden. SÅ lång är ju inte hennes historia här att det inte går att leta info runt importen. Och den info som finns på nätet i Holländska register stämmer överens med utbildningsnivån, så det återstår bara ett då, för att vara verkligt säker och jag antar det är att kolla chippet. För det kan väl inte manipuleras? Stämplar och allt ser schysst ut i passet avseende detta.

Tur att det är en underbar häst, annars hade jag kanske känt en viss ånger nu :P

Jo, jag tänkte på det med, att sätta in fler chip kan man ju givetvis göra och då kan man ju definitivt ifrågasätta identitet. Men om chippet överensstämmer med det som enligt passet är det ursprungliga, borde väl det vara en klar indikation på att det är rätt häst?!

Men för att vara säker på att det inte finns fler chip så man prova med olika läsare. För det är ingen samordnad teknik det här med chiptillverkning.

Sedan är det tyvärr inte konstigare att trixa med chip än andra hightec saker. Har man rätt utrustning kan man lätt göra eget.
Så om inte ID-beskrivningen stämmer och stoet står som kasterad så hade jag nog lagt en hel del på att ureda vad det var för häst resp pass jag stod med.

Ja det har du klart rätt i. Men beskrivningen av hästen stämmer. Bara en komplettering är gjord, enligt min mening väldigt sent.
Det där med kastreringen undrar jag fortfarande hur man korrekt skriver kastreringsdatum, eftersom samma område i passet även är avsett för just kompletteringar :confused:
Jag får väl annonsera efter nån här som har en importerad valack och kan berätta hur man skrivit det?!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka