N
NinaIsabell
Kan ngn hjälpa mig?
Har beräknat foderstat på hippocampus men jag är lite seg och hänger inte riktigt med... jag har fått svar från höanalys... verkar vara mkt lite protein och även för lite av kalcium, fosfor, magnesium och selen...(grovfodret är till en 6-åring fullb/halvb medelhårt arbete dressyr/hopp, väger uppskattningsvis 500 kg mkt utevistelse, nuläge: minst 8 kg hö/dag samt krossad havre ca 1.2 kg, vetekli samt betfor och mineraler)
Höanalys (jag skriver ner allt)
torrsubs. 84%
sm.råp. 25 g/kg foder
E 8.2 MJ/kg foder
Ca 1.7 g/kg foder
P 1.2 g/kg foder
Mg 0.7 g/kg foder
K 12.1 g/kg foder
Frågor:Vet. trodde att det var för lite näring i grovfodret och att det var därför som hästen är en aning bukig samt att revbenen syns lite i vissa vinklar, någon som har erfarenhet från liknande?
Vad menas med att värdena är angivna både per kg foder och per kg torrsubstans?
Hur var det man räknade ut kvoten nu igen?
Tacksam för svar!
Har beräknat foderstat på hippocampus men jag är lite seg och hänger inte riktigt med... jag har fått svar från höanalys... verkar vara mkt lite protein och även för lite av kalcium, fosfor, magnesium och selen...(grovfodret är till en 6-åring fullb/halvb medelhårt arbete dressyr/hopp, väger uppskattningsvis 500 kg mkt utevistelse, nuläge: minst 8 kg hö/dag samt krossad havre ca 1.2 kg, vetekli samt betfor och mineraler)
Höanalys (jag skriver ner allt)
torrsubs. 84%
sm.råp. 25 g/kg foder
E 8.2 MJ/kg foder
Ca 1.7 g/kg foder
P 1.2 g/kg foder
Mg 0.7 g/kg foder
K 12.1 g/kg foder
Frågor:Vet. trodde att det var för lite näring i grovfodret och att det var därför som hästen är en aning bukig samt att revbenen syns lite i vissa vinklar, någon som har erfarenhet från liknande?
Vad menas med att värdena är angivna både per kg foder och per kg torrsubstans?
Hur var det man räknade ut kvoten nu igen?
Tacksam för svar!