N

NinaIsabell

Kan ngn hjälpa mig?
Har beräknat foderstat på hippocampus men jag är lite seg och hänger inte riktigt med... jag har fått svar från höanalys... verkar vara mkt lite protein och även för lite av kalcium, fosfor, magnesium och selen...(grovfodret är till en 6-åring fullb/halvb medelhårt arbete dressyr/hopp, väger uppskattningsvis 500 kg mkt utevistelse, nuläge: minst 8 kg hö/dag samt krossad havre ca 1.2 kg, vetekli samt betfor och mineraler)

Höanalys (jag skriver ner allt)

torrsubs. 84%
sm.råp. 25 g/kg foder
E 8.2 MJ/kg foder
Ca 1.7 g/kg foder
P 1.2 g/kg foder
Mg 0.7 g/kg foder
K 12.1 g/kg foder

Frågor:Vet. trodde att det var för lite näring i grovfodret och att det var därför som hästen är en aning bukig samt att revbenen syns lite i vissa vinklar, någon som har erfarenhet från liknande?
Vad menas med att värdena är angivna både per kg foder och per kg torrsubstans?
Hur var det man räknade ut kvoten nu igen?

Tacksam för svar!

Sv: Kvoten

Kvoten Smrp/mj räknas ut 25/8,2 i ditt fall; alltså 3,05. En låg kvot.

Proteinbrist kan visa sig bl a så som du beskriver, d v s bukig men med dåligt hull.

Tror också att bukigheten beror på proteinbrist. Ge nåt mer proteinrikt istf havre t ex lusern, soja, linfrökaka. Kvoten bör ju ligga runt 6. Vad gäller låga mineralvärden så kan du ju alltid lägga till mineraler. Selen finns inte i höet, så det måste du i vilket fall som helst lägga till. Vet inte av vilken anledning du ger vetekli, med vad jag förstått så är det ett ganska överskattat fodermedel, som i vissa fall gör mer skada än nytta...

tack för svar!

givetvis får hästen mineraler! det glömde jag att skriva...
det är inte min häst så att varför vetekli finns med i foderstaten kan jag ej svara på...

Ja du, det var ingen rolig analys kvot på 3,05. Det blir till att lägga till något fodermedel som innehåller mycket protein t.ex. Lucern, Krafft proteinpellets, soja etc. Ca/P-kvoten är 1,4 och Ca/Mg-kvot=2,4, det är iofs bra kvoter men det räcker ju inte med det. Pållens behov måste också vara täckta. Pållens behov av mineraler är ganska enkelt att räkna ut, det finns formler att använda till det. Alla de vanliga mineralerna räknas ut per tillförd MJ och selenbehovet räknas ut på hästens vikt.

Ca: 0,4*Mj för häst på underhållsfoderstat
0,35*Mj för vuxen arbetande häst
P: 0,25*Mj - " -
Mg: 0,15*Mj - " -

Selen 0,2 mg/100 kg kroppsvikt

Sen är det bara att räkna ihop vad fodret ger och vad man ev. behöver ge i mineraltillskott...
//marti

Jag gjorde en snabb beräkning av din foderstat och höftade vetekliet till 2 hg och betforen till 5 hg. Kvoten blev då 4,3... Så vad du ska göra är att räkna ut en bra foderstat till din häst innan den rasar fullständigt. Oftast är det så att hästen håller sig ett tag på en dålig foderstat men när bristerna börjar kännas av så rasar den fullständigt!

Såg att ingen svarat på dina frågor...
NinaIsabell skrev:
Vet. trodde att det var för lite näring i grovfodret och att det var därför som hästen är en aning bukig samt att revbenen syns lite i vissa vinklar, någon som har erfarenhet från liknande?
Detta är de första typiska tecknen på proteinbrist... Är den dessutom kantig som ett hustak över rumpan? Tunn överlinje?
NinaIsabell skrev:
Vad menas med att värdena är angivna både per kg foder och per kg torrsubstans?
Per kg foder är de värden man räknar foderstat på. Per kg ts är näringen uträknat i fodret utan vatten. 1 kg ts motsvaras av 1,2 kg hö.
NinaIsabell skrev:
Hur var det man räknade ut kvoten nu igen?
Man tar smbrp/Mj i ditt fall 25/8,2 = 3,05.
//marti

Tack för svar!

Nej, hästen är absolut inte kantig- mkt rund över rygg och rumpa som han alltid varit.
De enda tecknen man kan se på proteinbristen är en liten buk och att man kan se revbenen något i vissa vinklar

Är lucern det mest lämpliga protein som bör tillsättas i denna foderstat?
Förstår inte riktigt hur man räknar ut hur mkt som i så fall bör tillsättas.

Börja med att fundera över hur mycket energi hästen behöver. Bestäm dig för vilken kvot du siktar på. Multiplicera MJ med kvoten (säg att du vill ha 80 Mj i energi och en kvot på 7, då bör det vara 560 gr smrp i din foderstat).

Alltså beror mängden lusern på vad foderstaten i övrigt ligger på.

ridtravare skrev:
Vetekli är bra om man har hög kalcium halt på höet

Tydligen har det framkommit att hästar har svårt att tillgodogöra sig fosforen i vetekli, så att det alls inte är nåt speciellt bra alternativ om man har en kalciumrik foderstat. Sök på Vetekli här på Buke, så får du fram mer info..

NinaIsabell skrev:
Är lucern det mest lämpliga protein som bör tillsättas i denna foderstat?

Absolut ät lusern bra proteinkälla, MEN i ditt fall krävs att du byter ut en hel del av ditt hö mot lusern hack.

Till exempel om din häst ska ha ca 80 MJ och en kvot på 6. Då blir det 6x80 som är proteinbehovet = 480g.

10kg av ditt hö ger 82MJ men enbart 250gram protein.
För att jämna ut det så får du byta ut... hmm gissar på 2kg minst *räknar*
8kg hö - 65.6MJ / 200smbrp
2kg lusern - 17Mj / 210smbrp
Nope räcker INTE... det blir 82.6MJ oh bara 410smbrp. kvot på bara 4.9

7kg hö - 57.4 MJ / 175smbrp
2.5kg lusern - 21.25MJ / 262.5 smbrp
ger totalt 78.65MJ / 437.5 smbrp - kvot 5.5
Inte tillräckligt nu heller :crazy:

Med 7kg hö och 3kg lusern då - 82.85MJ / 490 smbrp -kvot 5.9
Nu börjar det bli okej! :smirk:

Förstår du hur mycket som krävs?
men vill du göra det och hästen gärna pillar i sig lusern så är det jättebra alternativ! :idea:

Lucern är ju alltid bra... Har roat mig med att räkna lite mer på din foderstat. *viskar så att moderator inte hör*

6 kg hö
2 kg lucern (helst hack, räknat på Krafft, GP innehåller 5 gr smbrp mer/kg)
0,2 kg vetekli
0,5 kg betfor
1,2 kg havrekross
Ger: 85 Mj och 521 gr smbrp
Kvot: Smbrp/Mj=6,1
Totalt får din pålle mer grovfoder att tugga på då ts-halten i lucernet är 90%.

OBS har inte tittat på mineraler alls!!!
//marti

Tack marti130 och milly!!!:)

marti vad är förkortningen GP?:o

0,2 kg vetekli
0,5 kg betfor
1,2 kg havrekross

detta som du räknade på är vad han får i dagsläget...
(+ mineraler/vitaminer)

Om man nu succesivt tillsätter lucern och drar ner lite på höet, och till slut är uppe i ca 6 kg hö och 2 kg lucern hack, tar det då ytterligare en tid innan hästens kropp "vänjer" sig vid normalt mkt protein (från att ha haft proteinbrist) eller bli "balansen" bra från första dagen med rätt kvot? Luddig fråga någon som förstår mig??

NinaIsabell skrev:
marti vad är förkortningen GP?:o
Green Power, ett danskt märke som saluförs av Svenska Foders återförsäljare. Innehåller lite mer protein än Kraffts... GP finns som Lucern, Lucern light och Grass. Det är Lucern du ska ha om du köper denna sort, Röd markering på säcken/balen.
NinaIsabell skrev:
0,2 kg vetekli
0,5 kg betfor
1,2 kg havrekross

detta som du räknade på är vad han får i dagsläget...
(+ mineraler/vitaminer)
Vad jag är bra på att uppskatta:angel:, skämt åsido, det är ganska "vanlig" giva... Vill du att jag kollar mineraler/vitaminer? Pm:a i så fall.
NinaIsabell skrev:
Om man nu succesivt tillsätter lucern och drar ner lite på höet, och till slut är uppe i ca 6 kg hö och 2 kg lucern hack, tar det då ytterligare en tid innan hästens kropp "vänjer" sig vid normalt mkt protein (från att ha haft proteinbrist) eller bli "balansen" bra från första dagen med rätt kvot? Luddig fråga någon som förstår mig??
Balansen i foderstaten blir ju den rätta när du kommit upp i beräknad giva. Hur lång tid det tar innan det sas syns på hästen kan variera. Men räkna med minst en månad eller två... Det är inga anabola i lucern...
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
406
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 241
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?