Kvoten blev närmare 10...?

H

HarryBarry

Fick analysen på hösilage vi får hem efter helgen.

TS 62%
Smrp 63 g / kg
MJ 6.2 mj / kg

Och när jag slår ut kvoten, vilket jag har läst mig till ska ligga runt 6 - 7, men jag får det till 10

Bra eller dåligt?

Sv: Kvoten blev närmare 10...?

Överskott av protein från grovfoder är ingen fara.

Jag säger grattis!:)
Jag jublar över sådana kvoter, speciellt som jag har en svårföding med högt proteinbehov.
Du behöver knappast ge grovfoder denna säsong;)

Vårat hösilage är ts 68, smb.rp. 108, MJ 9...kvot 12!
Men det är bra till min svårfödda full/halvblod som kräver mkt...
Så det blir en billig vinter för dig!!Grattis!!!

Du menar kraftfoder va?;)

Tyvärr har jag en lättfödd ponny/kallblodskorsning..

Byta häst eller hö? :D

Hög kvot passar bäst till lättfödda hästar, eftersom de ofta inte behöver lika mycket energi i förhållande till proteinet. Så spara både hästen och höet!:)

Tack allihopa! Verkar som vi lyckades skaffa bra värden detta året..

Pris: 1.60 kr/kg !!

* :bump: jubel :bump: *

Jag fick analyssvartet. TS 73 Smbp 92 MJ 7,3
Har fullblod och uppfödning. Är det ok värden då?
Betalar hemkört 350 kr per stor hösilagebal.

Jag skulle ha varit jättenöjd!
Perfekt för hästar inom aveln, högt med protein. Har samma kvot som ett grönbete ungefär.

Jag har själv ett fullblod, och hon behöver en hög kvot för att se schysst ut.

Fick oxå min analys idag, per kg foder smp 40g, MJ 6,1, kvot på 6,5. Dock har jag en rejäl obalans i mineralerna 5,2 kalcium och bara 1,3 fosfor. Dessutom har jag en kaliumhalt på 14.0, vad innebär det tro? :confused:

Du har en bra kvot, och behöver inte heller ge annat än grovfoder, om du nu inte har en häst med högt proteinbehov , och under förutsättning såklart att du får mj-behovet uppfyllt av den grovfodermägd du får i hästen.

Jag skulle lagt till fosforbalans för att få till ca/p-kvoten där, den ska ju helst ligga på 1,2-1,8 (din ligger på 4)

Senast ändrad:

Måste man alltid göra analys just på mineralerna? Är det ofta som de " är helt ute och cyklar"?

dvs måste jag kontakta bonden igen..?:crazy:

Min e 16 år..

Får väl kontakta bonden igen.. jag har tjatat och tjatat om analysen, iallafall så jag vet näringsvärdet.

Ingen annan i stallet bryr sig, men de står hellt förundrade över att deras hästar är tunna. Suck!

Njäe, oftast så tycker jag att de har en bra sammansättning, i varje fall på vårt grovfoder som stallägarna slår och även tidigare när jag köpt in eget grovfoder.
Min häst får rejält med grovfoder, så mineralbehoven har varit uppfyllda den vägen och ca/p-kvoten har varit ok sista 5 åren iaf..Det enda jag har behövt/behöver tillsätta är selen..

Men det kan ju säkert variera,beroende på vart det är slaget och så, så det bästa är ju att få mineralanalysen också så man VET..

Men såndär balans som man köper på Grann---den, balanserar den kvoten på båda hållen??

Fosforbalans kompenserar endast om det är för lite fosfor i förhållande till kalcium.

Och för att balansera på andra hållet, ger man då foderkalk??

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 357
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar