P

Plugghästen

Hej!
Vi väntar in foderanalysen för hästarnas hö under nästa vecka, och då undrar vi hur man räknar ut kvoten :confused:

Har letat i trådarna men hittar inget om det, kan någon förklara det?

Tackar härmed på förhand :)
 
Kvoten mellan protein och energi räknar man ut genom att dela gram smältbart råprotein med energi (MegaJoule). Dvs gSRP/MJ. Är det kvoten mellan kalk och fosfor du är ute gör du likadant, dvs delar Ca/P.
 
Protein/enrgikvoten antar jag?
Ta analysvärdet för smb rp och dela med värdet för energi, MJ. T ex 50 g smb rp/kg ts och 8 MJ/ kg ts => 6,25. Blanda inite värden per kg foder med ts-värden. Du får samma kvot om du räknar per kg foder eller per kg ts, men tar du /kg ts för protein och /kg foder för energi blir det fel.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
528
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
715
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 171
Senast: Shixle
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 271
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp