Kvot till lättfödda promenadhästar?

Targa

Trådstartare
Med två lättfödda promenadhästar i stallet vill jag såklart gärna ha ett grovfoder med lågt energiinnehåll. Hos grovfoderleverantören har jag nu hittat två partier som skulle kunna vara lämpliga.
Men det ena partiet har en kvot på 9 och det andra en kvot på 4,7. Är det ok att köra på med den höga kvoten till lättfödda hästar? Jag brukar även ge en del halm, och då får jag ju ner kvoten en del, kanske till runt 8.
Vad hade ni valt?
 
Då kan du blanda och justera till du ser dina hästar mår bra.
När jag räknade noggrannare på min ena så slutade det på att han hade en kvot 6,3.

Men jag upplever att med en foderstat på endast grovfoder är det som det är lite mer flexibelt dessutom väljer de lite själva med vad de äter och vad de lämnar, så det är svårt att veta exakt i alla fall. Men ge det lägre i fri tillgång och spetsa med ett högfartshö tills de får i sig tillräckligt är nog så jag skulle tänka, inget övrigt om inte absolut nödvändigt.
 
Något "högfartshö" vill jag inte köpa hem (har ingen bra höförvaring) utan det hösilageparti jag ska beställa hem nu är det jag ska köra på i vinter. Plus halm, då.
Men halmen tillför ju ingen protein, så med en låg kvot på hösilaget blir det ju ännu sämre med halm.
Frågan är om det kan vara skadligt med en för hög kvot till lättfödda hästar? Det är två 20-åriga halvblodssto.
 
jag hade lätt valt det med högre kvot. Just för att kunna dryga ut med halm utan att överutfodra med energi. Normalt säger man ju att grovfodret ska täcka energibehovet och att man därefter lägger till kraftfoder för mer protein tex. Jag hade räknat ut deras proteinbehov, gett hösilage som täcker det och sen gett halm det som återstår av energibehovet.
 
jag hade lätt valt det med högre kvot. Just för att kunna dryga ut med halm utan att överutfodra med energi. Normalt säger man ju att grovfodret ska täcka energibehovet och att man därefter lägger till kraftfoder för mer protein tex. Jag hade räknat ut deras proteinbehov, gett hösilage som täcker det och sen gett halm det som återstår av energibehovet.
Bra, det är nog så jag kommer att göra! Blev lite orolig för att det skulle bli för högt, men kan ju justera med halmtillskottet.
 
Bra, det är nog så jag kommer att göra! Blev lite orolig för att det skulle bli för högt, men kan ju justera med halmtillskottet.
hästar bryter ner proteinöverskott från grovfoder rätt bra, det är ju vad de är gjorda för att äta. gräs är väldigt proteinrikt tidigt på säsongen och då är man ju sällan orolig över att låta normalhästen gå på dygnet-runt-bete. Jag skulle tro att de får i sig rätt mycket mer än just sitt proteinbehov den perioden. Däremot överutfodra med proteintillskott, är sämre för dem iom att de inte är byggda för att ta hand om den sortens protein i för stora doser.
 
Överskott av protein från grovfoder är inte skadligt. Jag hade valt det ensilage som har lägst Mj för att kunna ge störst mängd av ensilaget men då äter inte mina halm alls. Äter dina halm så ta det som är bäst ur andra synvinklar.
 
Överskott av protein från grovfoder är inte skadligt. Jag hade valt det ensilage som har lägst Mj för att kunna ge störst mängd av ensilaget men då äter inte mina halm alls. Äter dina halm så ta det som är bäst ur andra synvinklar.
Båda partierna ligger på ungefär samma Mj, men ligger olika i smrp. Mina pållar käkar gärna halm, så det funkar bra att komplettera hösilaget med halm.
 
Röstar också på det med hög kvot. Upptäckte ett år på mina lättfödda maror att de var betydligt lättare att hålla hull på med ett rätt stort proteinöverslag och hög kvot. Nån här på buke förklarade det som att proteinet "äter upp" energin eftersom det krävs energi för att bryta ner proteinet. Vet inte huruvida det stämmer, men i praktiken var mina hästar iaf väldigt fina :).
 
Röstar också på det med hög kvot. Upptäckte ett år på mina lättfödda maror att de var betydligt lättare att hålla hull på med ett rätt stort proteinöverslag och hög kvot. Nån här på buke förklarade det som att proteinet "äter upp" energin eftersom det krävs energi för att bryta ner proteinet. Vet inte huruvida det stämmer, men i praktiken var mina hästar iaf väldigt fina :).
Det låter bra! Jag har beställt från partiet med den höga kvoten nu, får hem i nästa vecka :)
 
Rent generellt så låter det högt med en kvot på 9 men det beror ju så på vad MJ och smrp är.
Jag har en kvot på över 11 till mina åringshingstar och där ligger smrp på 100 och mj på 8,7. Mina ponnyer skulle blir smällfeta på "en kvart" på det fodret.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 183
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 773
Senast: svea
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 014
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp