Kvot på digivande häst?

Tora

Trådstartare
En "vanlig" häst skall ha en kvot runt 6. Men hur är det med digivande ston? Skall de ligga högre eller är det samma kvot?

Mvh

Tora

Senast ändrad:
Sv: Kvot på digivande häst?

Högre. 6 på underhållsbehovet och 12 på tillägget, dvs en totalkvot på 8-9.

Tack

Hur räknar man ut detta? Totalkvoten alltså tillläggen hittade jag nu i boken. Ibland är det inte så lätt att tyda tabellerna,
Kan dock bero på att jag är lite seg i huvudet i dag (eller snarare lika seg som vanligt :D)

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Totalkvoten får du ju genom att dela totala mängden protein med totala mängden energi.

Hittade lite värden när jag läste igenom tabellerna riktigt noggrant. Har jag tänkt rätt: (digivning är efter 4 mån)

underhåll 6 proteinbehov/MJ
lätt arbete 6
digivning 12
=654 smb totalt

41
10
29
=80 MJ
Sedan 654/80=8,175
Kvoten blir alltså någonstans mella 8 och 9 (tack återigen Magdalena). Har jag tänkt och räknat rätt?

Senast ändrad:

Nu ändrade du medan jag skrev inlägget ju!

Du börjar med underhållsenergin+arbetsenergin, i ditt fall 51 MJ. Ta det gånger 6 = 306gSRP.
Sen digivningsenergin, 29 MJ och ta gånger 12 = 348gSRP. Det som totalt behövs är alltså:

51+29=80 MJ och 306+348=654 gSRP

Totalkvoten är då 654/80=8,175

Sorry :o. När jag läste igenom vad jag hade skrivit så förstod jag att jag antagligen läste värdena fel och att jag snurrade till det lite.

Men tack så mycket för hjälpen nu hänger jag med lite bättre i alla fall. :bow:

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
435
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
532
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 315
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar