Kvickt svar önskas vad kan 2-åringarna väga ??

gylle

Trådstartare
Sitter här och skall ge 2-åringarna Cydectin ikväll och känner mig väldigt villrådig på vad de kan väga (och det står att man inte skall överdosera Cydectin). (Och ja träckprov är taget :D)

De båda tjejerna är rejält höga redan ca 168cm men de är ju inte i närheten av att vara lika grova som en "vuxen" häst i den storleken. Utan just ädla och väldigt långbenta.

Uppskattningsvis skulle jag gissa på att en i den modellen/storleken som vuxen borde ligga på ca 600, vågar man ge dem för 500 tro eller är det att ta ?

Sv: Kvickt svar önskas vad kan 2-åringarna väga ??

Jag vägde min 2 åriga rp valack på klinik för några veckor sedan och han vägde 310 kg och är ca 137 cm. Han är mkt ädel och absolut inte tjock.

Jag skulle tro att 500 kg på dina 2 åringar inte är för högt räknat.

Jag tycker att de ofta väger mer än vad man tror....

Mitt ädla halvblodssto på ca 162 väger 540 kg (vägd på våg). Så 500 är nog inte att ta i. Du kan nog ge dem för 550-600 utan bekymmer.

Nu har jag tryckt i busungarna det isch sa de äckligt. Jag tog för 500kg, studerade noga deras pappa jämfört med dem. Han är vägd och väger ca 600kg nu, samma modell men ju många kilo maffigare än dem och med en rejäl hingstnacke dessutom och en bit större så logiken sa mig att det måste skilja minst 100 kg på deras vikt.
Jag diskuterade deras troliga vikt i höstas med vet och hon gissade då på 400kg (då var de ca 10 cm lägre men ungefär likadana i kroppen, lite har de naturligtvis breddat ut men ingen jätteskillnad) så helt fel ute borde jag inte vara med 500, man vill ju varken underdosera eller överdosera (brukar annars just med maskmedel hellre ta till i överkant men iom att det står specifikt på cydectin att man inte skall överdosera så blir man ju lite försiktig speciellt när de är så unga och aldrig fått medlet innan)

Vad är det för ras på hästarna?
Kan ju hjälpa lite om man ska gissa vikt ;)

Det står iofs bara att man ska iaktta försiktighet vid föl och ffa ponnyföl vad gäller överdosering, antagligen därför att "några få kilos" skillnad där gör rätt mycket. Säg ge för 250kg till ett föl som väger 200kg tex så blir det rätt mycket för mycket och på ett föl. På dina skulle jag nog dragit i för 550kg.

Tre ggr kan man överdosera innan några allvarligare biverkningar ses. Föl kan man "bara" ge dubbelt.

Så ingen risk för oro i ditt fall skulle jag säga. :)

Liknande trådar

Avel Var och tittade på några 1 och 2-åringar nu i helgen. En av de 1-åringar som såg intressantast ut på pappret (bra stam, troligtvis...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
12 885
Senast: rubytoo
·
B
Foder & Strö Har knapat ihop en foderstat till åringen och vill ha era åsikter. Det gäller ett engelskt fullblod född 2003, han växer rejält och...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: BJÖRKIS
·
  • Låst
Övr. Barn Hjälp mig med råd, tips och stöd ni barnvana, utomstående bukefalister! Svårt att se klart när man är mitt inne i det själv. Under...
2
Svar
21
· Visningar
4 953
Senast: MissX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka