Kvickdragsfåra

T

Triax

Den så kallade kvickdragsfåran... är det bara kvickdrag/bronkit som utlöser den eller finns det andra orsaker som kan göra att hästen får den där randen vid andning?

Sv: Kvickdragsfåra

Det blir en rand där revbenen slutar när hästen andas ut, den får liksom trycka ut den sista luften ur lungorna och då bildas randen. Hoppas du förstår på ett ungefär, har svårt för att förklara.

Det är kanten (övergång muskel - bindväv) på sidliga magmuskeln du ser - den syns när hästen använder sina magmuskler.

En kvickdragshäst har svårt att få ut luften ur lungorna och hjälper då till att andas ut även med magmusklerna.
Så om hästen använder mag musklerna i stallgången eller boxen så ska man bli konfunderad. Kolla också om du tycker att hästen "dubbelandas" vid flanken

Om du ser randen under arbetete så är det ett gott tecken
Magmuskelrna behöver ju stabilisera hästen när den arbetar

Senast ändrad av en moderator:

Det kallas för bukandning, vilket den inte ska ha om den är frisk vid vilopuls.

Ja här är en till som undrar ,har försökt att hitta böcker med bild som förklarar detta,men tyvärr.
Hur lång och bred är den där "randen har jämfört och sett andning på andra hästar och då tycker inte jag att våran har annorlunda andning men en fråga var skall en normal andning synas på en häst?

Buken rör sig i bakre delen-uppåt/ inåt.

en häst i vila andas med ca. 8 andetag i minuten. en kvickdragshäst andas ansträngt- som en astmatiker. Måste skjuta ut o in luften- varav att den andas med bukmusklerna.
En frisk människa/ häst behöver inte tänka på att andas, utan bara gör det.

Liknande trådar

Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 298
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
694
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka