Kvickdrag?

P

pastor

Hej hej,

Jag har en fråga angående kroniskt bronkit / kvickdrag. Min sambo lånade ut våra hästar ett tag, och när vi var hälsa på dem såg vi att våran stora häst andades mycket magen och fortare, när jag tog ett kik på fodret så var det alldeles dammigt och mögligt. Våran ponny har fått hosta i vintras men det har blivit bättre. Nu har den stora fått en kortisonspruta, men vi ändå fått bekräftat om det nu kroniskt eller redan kviskdrag. Det ända veterinären sade var att hästen hade förstärkta andningsljud.

Hästen började redan må bättre när den kom hem och fick hösilage. Vi har en video på det här. Vad bedömmer ni är det redan kvickdrag? (Det här är efter han har fått sprutan), men det såg ungefär så här ut när han var hemma i några dagar. Veterinären sade att man får rida hästen lätt, men efter en skrittrunda så blev magen lite mer indragen vid utandningen, men han andades inte fortare. Våga man verkligen ridan han?

Finns det hopp för en sådan häst eller kommer han aldrig mer bli den gamle igen?

http://www.youtube.com/watch?v=F8nuyc2BhF8

Sv: Kvickdrag?

Tror inte att ett internetforum är ett korrekt medel att sätta diagnos och prognos på en hästs besvär utifrån ett videoklipp utan hur väl hästen kan bli återställd och fungera i träning är främst någonting din veterinär bör följa och behandla.

Generellt sett är det få hästar som når nivån "kvickdrag", då luftvägarna fått bestående skador av sådan grad att hästen blir obrukbar och lidande, om behandling sätts in i tid och om man ser till att miljön runtomkring hästen är dammfri och mögelfri och stallet välventilerat.

Ofta efter en episod med bronkit så kan hästen behålla en överkänslighet att få besvär igen, men så länge man är uppmärksam på återfall och behandlar i tid, samt ser till att hästen har en god miljö finns det inte något som direkt säger att den inte ska kunna fungera som vanligt.
Har ett sto som åkte på bronkit i samband med transport för många år sedan, detta sto har sedan dess i stort bott på lösdrift. Hon fungerar prima i en god miljö och kan ridas fullt ut utan besvär från tidigare bronkit. Kan börja hosta enstaka råa höstnätter men försvinner fort med lite slemlösande receptfri medicin från apoteket.

Min ponny har kvickdrag, men han andas inte tungt alls. När han rids och blir ansträng, då hör man att han får kippa efter andan, och vid väderomslag kan han hosta litegrann, annars märks det inte av.

Jag har medicin han får om det blir för jobbigt för honom.

Tror inte att ett internetforum är ett korrekt medel att sätta diagnos och prognos på en hästs besvär utifrån ett videoklipp utan hur väl hästen kan bli återställd och fungera i träning är främst någonting din veterinär bör följa och behandla.

Generellt sett är det få hästar som når nivån "kvickdrag", då luftvägarna fått bestående skador av sådan grad att hästen blir obrukbar och lidande, om behandling sätts in i tid och om man ser till att miljön runtomkring hästen är dammfri och mögelfri och stallet välventilerat.

Ofta efter en episod med bronkit så kan hästen behålla en överkänslighet att få besvär igen, men så länge man är uppmärksam på återfall och behandlar i tid, samt ser till att hästen har en god miljö finns det inte något som direkt säger att den inte ska kunna fungera som vanligt.
Har ett sto som åkte på bronkit i samband med transport för många år sedan, detta sto har sedan dess i stort bott på lösdrift. Hon fungerar prima i en god miljö och kan ridas fullt ut utan besvär från tidigare bronkit. Kan börja hosta enstaka råa höstnätter men försvinner fort med lite slemlösande receptfri medicin från apoteket.

Nej naturligtvis är det svårt att ställa en diagnos över nätet. Men det vi har läst är att om hästen bukandas är det ett täcken på kvickdrag. Eller kan även bronkit hästar göra det? Våran häst har ju bukanding eller hur?
Veterinären sade att det var inte så farligt men vad betyder det? Det ju ingen diagnos i mina ögon.

Svårt ibland att få vissa veterinärer att föklara hur det verkligen står till. Tack för att du tog dig tid och svarade.

Min ponny har kvickdrag, men han andas inte tungt alls. När han rids och blir ansträng, då hör man att han får kippa efter andan, och vid väderomslag kan han hosta litegrann, annars märks det inte av.

Jag har medicin han får om det blir för jobbigt för honom.

men rider du din ponny annars som vanligt?

Han är 26 år, men tror han är 10, så han vill mer än han orkar, han vill gärna galoppera kilometer, men det orkar han inte, utan blir väldigt ansträngd i andningen, men under en vanlig ridtur han vi både trava och galoppera, och hoppa några hinder, men man får ta det lite lugnare.

Istället för att ösa på i tio minuter, får vi dela upp det på några gånger.

Att de bukandas behöver inte vara ett tecken på kvickdrag. Det kan vara tecken på smärta också exvis vid kolik. Men i och med att fodret var dåligt så finns det säkert ett samband.

Vad jag ser på filmen är det ingenting mot hur min andades när han ätit dåligt foder när jag fick honom. Han är helt ok i dag.

Vad jag ser på filmen är det ingenting mot hur min andades när han ätit dåligt foder när jag fick honom. Han är helt ok i dag.

då finns d ju altså hopp, för våran fina häst.:)
Vi ska göra allt så att han mår bra. Vi ska t.ex bygga en liten hage framför stallet, så att hästarna får välja på vintern om de vill stå i boxen/ stallet eller ute, fodra med hösilage och vi ska köpa fodertillskott för hosthästar.
Nu går de ju redan ute hela dagen.

Men det vi har läst är att om hästen bukandas är det ett täcken på kvickdrag. Eller kan även bronkit hästar göra det?

Kvickdrag och bronkit går egentligen båda två under benämningen COPD = Chronic Obstructive Pulmonary Disease = KOL på svenska. Det man tidigare kallade för kvickdrag är en avancerad grad COPD men var gränsen går är hårfin. Sen i det mer akuta skedet kan hästen säkert ha det tuffare med andningen, svårt att säga vad som blir Bestående.

Som någon tidigare sagt, svårt att säga om det är pga "kvickdrag" som hästen bukandas eller någonting annat. Håller tummarna för att det går bra med pållarna! Bronkithästar brukar ofta må jättebra under sommarhalvåret när de får vara ute på bete.

Absolut skulle jag säga där finns hopp. Min fick sina besvär för två år sedan och de har aldrig återkommit sedan dess. Håller tummarna.

Kvickdrag och bronkit går egentligen båda två under benämningen COPD = Chronic Obstructive Pulmonary Disease = KOL på svenska. Det man tidigare kallade för kvickdrag är en avancerad grad COPD men var gränsen går är hårfin. Sen i det mer akuta skedet kan hästen säkert ha det tuffare med andningen, svårt att säga vad som blir Bestående.

Som någon tidigare sagt, svårt att säga om det är pga "kvickdrag" som hästen bukandas eller någonting annat. Håller tummarna för att det går bra med pållarna! Bronkithästar brukar ofta må jättebra under sommarhalvåret när de får vara ute på bete.

Jo natuerligtvis kan han också ha ont i magen men nu har hästarna varit hemma i ca 2 veckor, och dåligt foder ha de ju inte fått här nå mer.
Däremod kan jag tänka mig att han har det extra jobbigt p.g.a att han dessutom har blivt så fet. Försöker redan banta han men tyvärr fick vi bara tag på hösilage ifrån första skört. Ge vi gammalt vattnat hö hostar de igen så då lär vi ge de silaget, för att ge ingenting är ju inte bra för magen enligt min sambo. En ont cirkel så att säga.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 172
Senast: Icfafn
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 802
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej alla, tänkte höra om någon har bra tips. Snälla läs hela inlägget innan ni svarar. Jag har en boxer-bulldogmix Jagger som sedan vi...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: Wingates
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 045
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka