Kvickare fattningar

Wembley

Trådstartare
Jag har en häst som ibland är "sen" i galoppfattningsögonblicket. D v s han har en ganska bärig och bra galopp sedan han fattat den, men i fattningsögonblicket är han inte så "kvick" som jag önskar. Någon som har tips på hur jag tränar/stärker honom i fattningsögonblicket, övningar? Någon som har eller har haft motsvarande problem? Hur kan jag underlätta för honom? Jag försöker vara tydlig i mina hjälper (halvhalter o s v), förstärka med spö på bogen, fatta på hörnlinjen och naturligtvis ge beröm när han gör rätt. Tacksam för tips! :bow:

Sv: Kvickare fattningar

Jag har fattat en del ur skritt nu, för att ha en stadig sits i fattningen. Hur menar du när du säger rätt travögonblick? Ursäkta min dumhet, men vill du utveckla det mer? Hur gör du? Jag försöker göra fattningen när han har en bärig trav. De gånger han inte tagit galoppskänkeln försöker jag bara lugnt få tillbaka honom i en bärig trav och gör därefter om fattningen (på inrådan från tränare). Jag vill inte stressa honom in i galoppen och definitivt inte slängtrava in i den. Tacksam för mer tips! :bow:

Ok, rätt moment i den gångart du rider i då ;)

Galoppen börjar ju med ytterbak. Ger du galoppsignal när ytterbak är i marken så kan ju hästen inte fatta galopp direkt utan måste natingen vänta tills den lyfter ytterbak igen eller så tar den fel galopp alt gör ngn annan krumelur. Just nu är jag så väck vad det gäller petig dressyrridning så jag måste tänka massor varje gång jag ska ut med unghästen o galoppera. Jag fattar ännu bara ur trav men försöker då göra det när han har ytter frambog påväg bakåt eftersom han då har ytterbak i luften på väg fram. Kan ju dock villigt erkänna att det är inte ofta vi får till en bra fattning :angel:

Märkte iaf väldigt stor skillnad på sista tävlingsponnyn. Men då mest i avbrott fårn galopp. Gjorde fina, bäriga avbrott till skritt om jag bröt av i rätt moment. Annars blev det alltid travsteg o framtungt.

Om du rider med spö kan du ha det på utsidan och peta lite på det yttre bakbenet eftersom det är det som startar galoppen :idea:

Tack, nu förstår jag hur du menar. :bow: Det handlar nog om att jag skall bli kvickare och tydligare också. Jag ska använda ditt tips lite mer effektivt. Idag fattade han ganska bra trots allt. ;)

Liknande trådar

Ridning Rider en islänning som är stark i sin grisepass. Väljer gärna pass istället för galopp osv. (Har just börjat lägga in galopp i träningen...
Svar
6
· Visningar
1 890
Senast: Gry
·
Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 113
Senast: Buck
·
Träning Lill hästen tycker att högergaloppen är överskattad och högst onödig, vi är inte helt överens. Jag vill mest få fler tips på övningar...
2
Svar
22
· Visningar
7 292
Senast: pannis
·
P
Ridning Hej! Jag är medryttare på en häst som har problem med att fatta högergaloppen. Både jag och ägaren är överens om att han behöver bygga...
Svar
7
· Visningar
1 145
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama