Kvick antennfråga trådlös övervakning

gylle

Trådstartare
Satt och skulle beställa en extra antenn till mottagaren på mina trådlösa kamror, har alltid problem just med fölstallet då det är öppnat upp i nock och klätt med plåt invändigt vilket gör att det blir mkt störningar trots att jag har kamror med rejäl förstärkare som normalt klarar långa avstånd.

Skulle bara kolla vad jag hade för kontakt och greppade kameran som stod närmast men började då fundera.
Det är framförallt i en box där kameran inte kan monteras nere vid fönstret som jag har problem i, då slog mig tanken kan man sätta i en förlängningssladd i antennuttaget på kameran och dra kamerans egen antenn över stallgången ner i fönster mot gården ?

Denna kamera är det, antennen är alltså löstagbar, kan det funka ?
uk210.jpg

Sv: Kvick antennfråga trådlös övervakning

Det borde funka, mottagningen kanske blir lidande men det beror nog på avståndet till
mottagaren.

Förlängningssladd funkar bra, jag har själv en sån lösning på ett ställe. Är den inte för lång (mer än 50 meter) så blir inte signalstyrkan lidande.

Det borde funka, mottagningen kanske blir lidande men det beror nog på avståndet till
mottagaren.

Perfekt, fattar inte varför jag inte tänkt på det tidigare är helt hopplöst att lyckas få flimmerfri bild/ljud från den boxen då kameran där måste sitta upp under nocken.

Borde inte vara något problem om man tappar lite i styrka är starka grejor den där förstärkaren som är tillkopplad har till skillnad från andra som brukar ha ca 100m fri sändning ca 800m istället. Funkar perfekt tom ner till ridhuset som ligger en bit ner bakom alla byggnader.
Drar jag ner den till fönstret så blir det typ 10 meter över helt öppen gårdsplan och sedan in genom fönsterruta ca 10meter in finns recivern så även om den tappar en del borde den ju klara det.

En annan fråga då i samma ämne, hittade en sida som sålde lös kabel (0,5 dB förlust) och lösa kontakter, tänkte inte på vad kontakterna kostade men kabeln kostade bara 4:-/m alltså ca 20:- för kabeln jag behöver + kontakter.
Kjell & Co har en färdig 5 meters för 199:-
Är det några konstigheter att sätta dit kontakterna (r-SMA) eller är det lika enkelt som på en vanlig antennkabel ?

Om du ändå skall köpa en kabel så kosta på en riktantenn samtidigt.
PL

Finns ju ingen anledning att ha en riktantenn om jag får ner kamerans antenn till fönstret, är som sagt enda stället på hela gården det är problem med sändningen för att signalerna studdsar omkring i plåttaket, får jag då bort den enda antennen som suttit just upp i detta plåttaket så kan jag inte komma på en enda anledning att slänga ut pengar på en riktantenn.
Är som sagt ordentligt starka sändare (såpass att man i tex tyskland måste ha licens för att få använda dem), klarar som sagt utan problem tex att få knivskarp bild/ljud från ridhuset som ändå ligger några hundra meter ner bakom gården dessutom med 2 stallbyggnader i vägen.
Så av vilken anledning skulle jag ha en riktantenn för 20 meter nästan fri överföring (glasruta emellan bara) när de andra kamerorna sänder perfekt från andra stallbyggnaden trots att de på samma avstånd måste passera två tjocka stenväggar ?

Var har du köpt din. Jag har en liknande kamera men utan extra förstärkare o med fast antenn, har problem med mottagningen trots riktantenn på mottagaren. Nu fungerar jag på att köpa en panorerbar IP-kamera.
Ett problem med SMA kontakter är att de inte bara finns som hona /hane utan i fyra varianter, hane resp hona på gängdelen o hane resp hona på mittdelen/ledaren, jag blev tvungen att skaffa en mellankoppling till den kabel jag hade.
PL

Om det är som jag tror att din trådlösa kamera sänder på frekvensen 2,4Ghz och där är så att man får max köra ut 100mW / 20dBm vid antennen.

Om du sätter på en förlängningskabel så har den i sej en viss dämpning / meter kabel .

E.x
Ut från sändaren 15dBm
Förlängskabel 10M dämpning i kabel 2,2dBm
antenn förstärkning

Grr.... hann inte skriva klart.....
Här kommer hela ...........

Om det är som jag tror att din trådlösa kamera sänder på frekvensen 2,4Ghz och där är så att man får max köra ut 100mW / 20dBm vid antennen.

(jag tar det från grunder , även om jag ser att du har kunskap i ämnet)

Om du sätter på en förlängningskabel så har den i sej en viss dämpning / meter kabel .

ex 1 (idag)
Ut från sändaren ca: 17dBm
antennens egen förstärkning 3 dbm
Ut från antenn ca: 20 dBm

Ex 2
Ut från sändaren ca: 17dBm
Förlängskabel 10M dämpning i kabel -2,2dBm (räknat på riktig lågförlustkabel)
antennens egen förstärkning 3 dbm
Ut från antenn ca: 18 dBm (ca 63 milliWatt)

Du har reducerat sändningseffekten med 1/3, och även minskat räckvidden

Men beroende på vilken bandbredd (1,2,5.5 eller 11mbit/sekund) som videolänken sänder på så kanske det inte har någon betydelse

Angående kontakterna så finns det Sma och RP-sma kontakter
(RP=reversed polarity) Om jag inte har helt fel så brukar den sidan med gängor på utsidan ha en pigg i mitten på RP -Sma kontakter

RP-Sma kontakter finns på Elfa att köpa men inte en koaxialkabel med låg förlust

Angående förlust i signal så har olika matrial olika värden
Lite förenklat så är det lätt för signalen att gå trä men svårare med tegel och svårast är metall/sten/betong

Du kan inte sätta antennen på utsidan av plåttaket istället så att du får "fri sikt" till mottagaren ?

Att löda dit Sma kontakter är inget problem, precis samma som alla andra koaxialkontakter,(bara lite mindre och pilligare)

// Xeexex

Senast ändrad:

Finns det alltså begränsningar även i sverige ang sändningsstyrka (tyskland har ju det) ? Har innan fått svaret att det inte finns av en som borde veta vad han pratade om.

Japp det finns även begränsningar i Sverige....
Nästan hela Europa kör efter samma regler.

http://www.pts.se/upload/Documents/SE/RLAN-presentation.pdf

Se sid 10/24

2,4 GHz RLAN
• Max e.i.r.p 100 mW (utstrålad effekt från antenn)
• Riktantenn får användas men då
måste uteffekten sänkas så max
100mW uppnås.

Om du går över 100mW så behöver du söka tillstånd hos PTS

Så jag var lite undrande över dina "förstärkare" om det blev lagligt med dom eller inte ...men det beror ju som sagt på vad som går ut från antennen.

Har jobbat med Wlan i nästan 10 år, så jag "lite" koll på läget har jag. ;)

// Xeexex

Que ? i know nooothing... :confused:, minne som en guldfisk när det behövs ;):angel::angel:

Blir nog bra det , har man inga grannar i närheten så brukar det inte vara några problem.

// Xeexex

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka