Kvarnbyfoders lusernpellets

Centaur

Trådstartare
Vad är det för fel på den? Kan jag ha fått ett dåligt parti? :confused:

Har köpt fem säckar och hästen tycker inte alls om det. :crazy: Äter i vanliga fall Dangrönts och den gillar han. Ingen kräsen häst, brukar äta upp allt han får.

Om han får en näve torra pellets så verkar den vara lite godare, men när han får sin uppblötta kvällsmat nu så ser han besviken ut och väljer höet. "Skall jag äta det där??" Ibland äter han upp den äckliga lusernen under natten, ibland inte.

Har hört att enl Kvarnbyfoder så kan man ge deras pellets torra, men vågar man verkligen det?? De sväller ju precis lika mkt som alla andra pellets....

Någon som ger dem som de är?
 
Sv: Kvarnbyfoders lusernpellets

Första vintern jag gav Kvarnbys lusern gav jag det torrt för då åt hon det(gav bara några dl och pållan är inte den som kastar sig över maten). Eller åt och åt var en överdrift, hon åt det under natten då höet var slut men till frukost vägrade hon äta det. Gav jag det blött kunde det ligga kvar i krubban efter natten...

Sen följande vintrar har hon också ätit det torrt och med god aptit. Nu denna vinter var jag tvungen att öka rätt rejält och jag kände att jag kanske borde börja blöta det. Tänkte att nu vägrar hon väl igen, men hon kastar sig nu över det och iofs är det blandat med potatisprotein (vilket är första året jag har och det dammar förskräckligt om det inte blöts upp).
Tänkte, fasen vad bra! Men sen missade jag en dag att köpa pp och då vart hon kräsen igen men åt det när höet var slut:cool:
Åkte genast och köpte ny pp och se då kan tanten tydligen äta det igen med god aptit....

Det är min erfarenhet av det så ja jag har gett det torrt och det har fungerat men blött känns lite tryggare ifall att....
 
Sv: Kvarnbyfoders lusernpellets

En av mina totalvägrar lusern från kvarnbyfoder, han spottar ut dem om man försöker lura honom genom att blanda med något annat. Han har inte varit kräsen med annat men detta fnyser han åt. De två andra äter det dock.

Om man vågar ge torrt eller inte beror nog på vilken häst man har, och även hur stor mängd man ger. Jag har en som är glupsk och han skulle inte få äta mer än någon dl torrt. Den hästen som äter det just nu hos oss får det torrt, men hon äter också sakta och försiktigt. I och för sig slänger jag på betfor med ganska mycket vatten innan jag ger det men annars hade hon fått äta det torrt ändå.
 
Sv: Kvarnbyfoders lusernpellets

Jag ger dem torra!

Om hästarna inte är så förtjust i dem så äter de inte fort utan plockar några i taget, då finns det inte någon större risk för foderstrupsförstoppning!

Ibland ger jag dem med annan uppblött mat, lägger då i lucernen sist, så att de inte hinner bli alltför grötiga!

Ibland kan de tveka, tex när jag byter pall och det kommer från ett annat parti, då kan de vara tveksamma första målen men sen brukar det inte vara något problem!

Men jag tycker att du ska kontakta Kvarnbyfoder och tala om för dem vilken batch dina säckar har och att dina hästar inte vill äta, de kan ju ha fått in fler som haft hästar som inte velat äta, bra för dem att känna till!
 
Sv: Kvarnbyfoders lusernpellets

min häst var oerhört tveksam till kvarnbys lusern när jag började ge det. fick vara noga med att blöta upp det precis lagom, minsta överflödigt vatten och han ratade hela måltiden...

vande in honom genom att ge en liten liten mängd betfor ihop med lusernet (någon dl för att sätta smak) och det verkade fungera. Nu äter han enbart lusernet och verkar gilla det, men man får fortfarande inte blöta det alltför mycket (halvkladdig "gröt" är bäst), för då lämnar han igen..
 
Sv: Kvarnbyfoders lusernpellets

Min häst är inte speciellt förtjust i Kvarnbyfoders lucern men han är inte förtjust i Salsa grön naturell, heller. Bandar jag däremot i lite foderjäst så blir det helt plötsligt väldans smaskens.
Jag ger aldrig pelletsarna torra utan blöter alltid upp. Ibland bara så de faller sönder men om det är betfor iblandat så blöter jag med mer vatten.
 
Sv: Kvarnbyfoders lusernpellets

Helt klart har hästarna väldigt olika smak ;) ... Min Welsh Cob avskyr allt som är sött (hur knepigt som helst, jag vet...hon dissar betfor helt t.ex.) och det är med nöd och näppe jag får tillsätta tillskotten som mineraler o.s.v. i hennes lucern och det SKA vara Kvarnbyfoders. Ibland har det ju varit slut så har jag fått ta lucern som haft lite melass i...och DET tvärvägrar hon äta. Paintkorsningen käkar det dock så det går ju åt.
 
Sv: Kvarnbyfoders lusernpellets

Min islänning totalvägrar att äta kvarnbyfoders lucern. Dangrönt går men han kastar sig inte över maten direkt ;)
 
Sv: Kvarnbyfoders lusernpellets

Alla hästar i vårt stall (6 st) äter det med god aptit, även den som är mest kräsen. Fast hon är kinkig på all mat så ibland lämnar hon, men det gör hon oavsett vad man ger henne så det har inte med lucernen att göra.

Vi har det alltid uppblött eftersom vi fått foderstopp flera ggr. :crazy:

Vi blandar det med betfor och vetekli och nu senaste vintern även med potatisprotein.
 
Sv: Kvarnbyfoders lusernpellets

Ja, det är ju fsf jag är rädd för. :crazy:
Han har dock aldrig visat några symptom på att något fastnat och äter i en normal takt så det är kanske inte så stor risk....

Gör nog så att jag blandar torr pellets med lite lusernhack och så får han äta det medan jag är där och kan ha koll på honom.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 906
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 345
Senast: Blubbis
·
Hundhälsa OBS! Långt inlägg. Har ett problem med min hund som är en spetshane på 3,5 år. Har haft honom i ca 1,5 år och under den tiden har han...
Svar
10
· Visningar
9 298
Senast: Hgfy
·
Hästvård Jag har en två och ett halvt åring som är riktigt risig i magen. Svansen ser riktigt äcklig ut och luktar ännu värre, boxen är en enda...
Svar
11
· Visningar
1 602
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp