Kvarlevor efter antik häst hittad i Pompeji

Vulkanutbrottet år 79 begravde invånarna i staden Pompeji i aska.
Nu har forskare gjort en ”anmärkningsvärd” upptäckt: För första gången har de hittat kvarlevor från en hel häst – som bedöms ha varit av ”ädlaste ras”.

Kan någon redogöra vad artikeln handlar om? Kan inte läsa den då den är låst.
Vilket år tänker man sig att hästen är ifrån?
När vulkanen Vesuvius fick sitt berömda utbrott år 79 efter Kristus hamnade staden Pompeji olyckligt till. Majoriteten av de då cirka 13.000 invånarna begravdes då i lava och aska.
Platsen är numer uppsatt på Unescos världsarvslista och har blivit ett stort turistmål och har successivt utvecklats. Så sent som i slutet av 2015 hade ytterligare sex antika bostäder restaurerats och öppnats för besökare,

Nu har utgrävningen av den antika staden lett till en ny intressant upptäckt. CNN rapporterar om hur kvarlevorna från en komplett häst har hittats i en del av en välbevarad villa norr om Pompeji. Chefen för Pompejis arkeologiska park, Massimo Osanna, beskriver upptäckten som en av de mest intressanta i parkens historia. Det är också första gången arkeologer har kunnat göra en rekonstruktion av en hästs kvarlevor där, vilket man nu lyckades med genom att använda en avgjutning med gips.
– Det är en anmärkningsvärd häst, säger Massimo Osanna till tv-kanalen.
I ett pressmeddelande länkar arkeologerna till en beskrivning av fyndet, och beskriver att det troligen rör sig om ett vuxet djur, trots att den bara har en mankhöjd på cirka 150 centimeter. ”Man måste komma ihåg att gamla tiders hästar förmodligen var mindre än de som finns i dag”, argumenterar arkeologerna, och lägger till att det troligen rör sig om ett fullblod.
Hästen tros också ha tillhört en förmögen person och hade även ett seldon av järn med detaljer av brons.

När vulkanen Vesuvius fick sitt berömda utbrott år 79 efter Kristus hamnade staden Pompeji olyckligt till. Majoriteten av de då cirka 13.000 invånarna begravdes då i lava och aska.
Platsen är numer uppsatt på Unescos världsarvslista och har blivit ett stort turistmål och har successivt utvecklats. Så sent som i slutet av 2015 hade ytterligare sex antika bostäder restaurerats och öppnats för besökare,

Nu har utgrävningen av den antika staden lett till en ny intressant upptäckt. CNN rapporterar om hur kvarlevorna från en komplett häst har hittats i en del av en välbevarad villa norr om Pompeji. Chefen för Pompejis arkeologiska park, Massimo Osanna, beskriver upptäckten som en av de mest intressanta i parkens historia. Det är också första gången arkeologer har kunnat göra en rekonstruktion av en hästs kvarlevor där, vilket man nu lyckades med genom att använda en avgjutning med gips.
– Det är en anmärkningsvärd häst, säger Massimo Osanna till tv-kanalen.
I ett pressmeddelande länkar arkeologerna till en beskrivning av fyndet, och beskriver att det troligen rör sig om ett vuxet djur, trots att den bara har en mankhöjd på cirka 150 centimeter. ”Man måste komma ihåg att gamla tiders hästar förmodligen var mindre än de som finns i dag”, argumenterar arkeologerna, och lägger till att det troligen rör sig om ett fullblod.
Hästen tros också ha tillhört en förmögen person och hade även ett seldon av järn med detaljer av brons.
Tack :)!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 974
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kvarlevorna efter en välbevarad häst, som sadlats och var redo att bli riden, har hittats av arkeologer i ruinstaden Pompeji i Italien.
Svar
6
· Visningar
2 169
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 538
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar