• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare sarabara
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 787
S

sarabara

Piiiih, denna fruktansvärda onda bakterie :devil:.

Har nu kommit till Lomma Ridklubb, en liten varning bara.

Hm, ni som haft det...Hur länge har era stall varit isolerade? Hur många hästar insjuknade?

Sv: Kvarka

Piiiih, denna fruktansvärda onda bakterie :devil:.

Har nu kommit till Lomma Ridklubb, en liten varning bara.

Hm, ni som haft det...Hur länge har era stall varit isolerade? Hur många hästar insjuknade?

I ett stall med 7 hästar insjuknade 4 , vi gjorde en avgränsning i stallet med de friska på ena sidan och de sjuka på andra, vi desinficerade händer och fötter om man gick över gränsen. Använde Olika hinkar, redskap, skottkärror ja egentligen ALLT. Detta gjorde att de 3 andra hästarna i stallet klarade sig, varav mitt högdräktiga sto.

Vi har även 3 inackorderingsstall till ( ca 30 hästar) som vi satte i isolering för att vara på den säkra sidan, även där desinficerades händer och skor så fort man gick in och ut ur något stall.
Jag som jobbade i alla stallarna bytte overaller mellan dem, vi slapp få in smittan där så de var väl isolerade ett par veckor tror jag.

Ytterligare 2 hästar (smittokällan ) hade flyttats innan smittan upptäcktes , dem tog det mer än ett halvår att få friska ( början av mars-07 - slutet av sept- 07 med återkommande klinikvistelse, bakterien hade gått ner i luftsäckarna och var därför svårbehandlad!

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
579
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
596
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka