kvarka!!!!

M

Mithra

en av mina hästar är fast i ett stall som tråkigt nog fått kvarka konstaterat. Hästen skulle mellanlanda där över en helg för att en tjej skulle provrida, sedan hände detta. Självklart duschar jag och bytar kläder om jag är där och sedan ska till mina egna hemma. Descinficerar skor mm. Men nu undrar jag ..hur är det om jag kör i min bil från det stallet, sitter smittan kvar i tex gaspedalen , om jag sedan kör igen med andra skor, och går in i en box, kan jag ta smittan med mig då.och är det någon som vet hur länge smittan kan finnas utanför en häst, i hage, vattekoppar mm, . om man skulle missa att tvätta ngt. många frågor. passar på att varna andra då, att det finns kvarka i helsingborg.
 
Sv: kvarka!!!!

jag skullem decinfecerar du ju fötterna innan du går ut stallet då borde det vell vara okej tycker man..
 
Sv: kvarka!!!!

Kvarka smittar med sekret. Om du trampar i en upphostning eller var från en smittad häst och det kladdar av på din gaspedal på vägen hem, så kanske det rent teoretiskt finns en liten risk att du med andra skor ska få med dig av smittan från bilen till nästa stall men jag tror att den risken i praktiken är oerhört liten. Men det känns ju skönt för en själv att veta att man alltid gjort allt man kan så varför inte förebygga genom att byta skor innan du sätter dig i bilen när du åker från det smittade stallet. När kvarkan kommit till ett ställe så blir det lätt skitsnack om att den och den spridit smittan oavsett om det är sant eller inte.
 
Sv: kvarka!!!!

Hejsan, lägger inte till ngt angående smittan för det har Leonelle redan gjort.

Ett tips bara om stallet är stort kan det löna sig att flytta hästen till ett tomt stall 20 dagar (eller vad det nu är) så att den kan räknas som symtom fri, det finns kanske ngn till i stallet som vill göra så för att få sin häst friskförklarad. Annars kan det ta väldigt lång tid innan man räknar stallet symtomfritt, men som sagt var beror på hur stort stallet är och hur möjligheterna är att isolera sjuka hästar...
 
Sv: kvarka!!!!

tack för tippset.
jo jag har tänkt på det. vi har ett tomt stall som inte alls ligger där och som inte mina ska stå i förrän till hösten, så jag tänkte ev köra henne dit, och ha henne isolerad där, för detta stallet har över 40 hästar så det kan ju ta tid annars. Det var dels därför jag undrade om hur länge kvarkabakterierna lever utanför hästarna.
Om man tar dit henne till det tomma stallet och seadn rengör hennes box med virkon, och stallet sedan är tomt igen fram till september, så borde väl inte de bakterierna kunna klara sig kvar i stallet!?:confused:
 
Sv: kvarka!!!!

Hon kanske inte ens får det eller hur? Eller är hon smittad nu?
Det generella är ju att man ska rengöra allt med virkon, grimmor, täcken, boxar osv, jag tror det är enklare i ett litet stall...

Bakterien kan leva upp till månader i smuts men om din häst inte har det och inte får det så skulle jag nöja mig med att virkona det som hon kommit i kontakt med (för säkerhets skull) och sedan är det nog bra!
 
Sv: kvarka!!!!

nej, hon har inte fått det än...peppat peppar...det är bara 5 hästar som blivit sjuka till nu men givetvis inte samtidigt, en i veckan verkar det som nu.:crazy:
 
Sv: kvarka!!!!

Det där med en i veckan känner jag igen :crazy: konstigt men trist...
Har de möjlighet att isolera de sjuka hästarna eller står de kvar och sköts av samma personal med samma kläder och redskap?

Hoppas att alla klarar sig iallafall! Hoppas inte din häst får det!!!

(Vore jag du och hade möjlighet att stalla upp ngn annanstans så skulle jag göra det, hör med ngn annan i stallet som inte har kvarka än så slipper din häst stå själv)

Hur du än gör - Lycka till!!!
 
Sv: kvarka!!!!

de sjuka hästarna blev isolerdae direkt, och var och en får ta hand om sina egna hästar. Jag följer ditt råd och flyttar henne idag. Tack!!!:bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått "falsk kvarka" eller Streptococcus zooepidemicus som det egentligen heter och tänkte höra ifall det finns någon...
Svar
6
· Visningar
3 209
Senast: mellis98
·
Hästmänniskan Hur desinficerar ni läder, tex ridskor nu när det går så mycket kvarka i landet? Jag vill vara förebyggande och desinficera allt efter...
Svar
14
· Visningar
7 971
Hästvård Nu behöver jag råd från er på forumet! Hur lätt smittar hovskabb? Om jag är i stallet kör hem finns äcklen i bilen? Har fått hovskabb...
Svar
18
· Visningar
4 984
Senast: Grazing
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 479
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Årets foderstater
  • Bakskygg häst på tävling

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp