*Gotlandsrusset*

Trådstartare
går nu kvarka i vissa delar av sverige. vi misstänkar att vi kanske har fått det på en av våra hästar efter att vi varit o tävlat :crazy: .

*Vad finns det för botemedel?
*Hur stora är chanserna att dom återhämtar sig och att dom överlever?
*kommer dom som en gång varti sjuka någonsin tillbaka som starthäst?
* VAd ska man göra för att påskynda att han blir frisk?
Det är visserligen inte säkert än och vet. tror att det kan vara hästinfluensan oxå...*förhoppningsvis* eftersom han är vaccinerad mot de....(blir ju lindrigare)

Jag är sååååååååååååååååååååååååååååå orolig :cry:

Sv: kvarka!

Hej - det går alltid kvarka i de flesta delarna av Sverige. Visst är det en besvärlig sjukdom men inte livshotande om det inte blir komplikationer. Unga hästar drabbas lättast, efter hästen drabbats får den oftast immunitet om sjukdomen fått läka ut. Det besvärligaste brukar vara att stallet blir isolerat och det kan ta lång tid innan alla hästar blivit friska så att isoleringen hävs. Det går att medicinera mot kvarka men många veterinärer tycker det är bättre att låta sjukdomen ha sin gång, om inte hästen blir mycket dålig. En allvarlig komplikation är att hästen får bölder inne i kroppen s k kastad kvarka. Det händer inte så ofta och alla hästar jag känner som har haft sjukdomen har blivit helt återställda. De flesta utan pencillin.

mvh
Lejonelle

Sv: kvarka!

Det första du bör göra är ju att ta ut veterinären för att fastställa att det verkligen är kvarka. Den klassiska kvarkan brukar ge: feber, näsflöde, hosta och inflammation i svalg och struphuvud. Men det förekommer även lindrigare former. ett svabbprov bör tas för att fastställa vad det är. Kastad kvarka är en ganska ovanlig komplikation...men det händer. Sedan finns ytterligare en komplikation...heter anasarka....Det är en allergisk reaktion mot kvarkabakterien. Men som sagts..ta ut veterinären.

Liknande trådar

Hästvård I slutet på december flyttade ett föl hem till oss. I samband med att hon kom hem så började hon visa förkylningssymtom. Hon var ej...
2
Svar
24
· Visningar
5 385
Senast: TinyWiny
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 677
Senast: Sand
·
Hästvård i går ringde det en tjej som har haft sin häst på bete nu en vecka nästan,hennes häst hade börjat hosta och varit lite snorig.. vi kan...
Svar
5
· Visningar
1 156
Senast: rabarber2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka