Kvarka på Flyinge

rebus

Trådstartare
Konstaterad kvarka i Flyinges skolstall.
Från Flyinges hemsida: "Fem hästar i ett av skolstallarna på Flyinge har drabbats av sjukdom i form av feber och symptom från de övre luftvägarna. Vid provtagning har hos en av de smittade hästarna kvarkabakterien Streptococcus Equi kunnat påvisas.
Stallet har därför stängts och hästarna har isolerats från övriga delar av anläggningen.

Övrig verksamhet på Flyinge påverkas för närvarande inte.

Verksamheten vid Färs och Frosta seminstation, som ligger väl avskilt från Flyinges huvudanläggning, påverkas inte heller utan pågår i normal omfattning."

Jag som hade tänkt åka med stoet till deras station, men det vågar jag inte nu även om det är en bit från skolstallet. Hur tänker ni andra som tänkt åka dit?

Sv: Kvarka på Flyinge

Spontant känner jag att jag inte skulle ta dit mitt sto. Men när jag tänker efter så hade man A2 på Bollerup förra året och dit tog jag mina ston utanvidare. Där låg ändå den isolerade delen betydligt mycket närmare st- och seminstall än på Flyinge. Så om skulle använda Flyinge som station hade åkt dit som det ser ut nu. Fler utbrott och i andra delar av anläggningen då hade jag inte gjort det.

Strep equi är en bakterie och smittar inte via luften så som tex A2 influensaviruset kan göra. Har de vidtagit alla isoleringsåtgärder så är det nog ingen större fara att åka till deras seminstation. Vore de det minsta osäkra så skulle de inte ha seminstationen öppen....

// Qbaby

Tack för lite input från er båda. Nu är det tre veckor tills jag hade tänkt ställa stoet där enligt hennes brunstschema som brukar hålla tiden, så jag hinner tänka över saken lite till och man kommer också få höra om det sprids mer antar jag.

Kvarka är kontaktsmitta dvs bakterier och ej Virus. Färs o Frosta Seminhall ligger nästan 1km från stostallet med de smittade hästarna, (som för övrigt redan varit isolerade i 1 vecka...)

Ridhus och galoppbana är avstängda under en viss tid framöver och alla åtgärder är vidtagna! Jag Kör dit mitt sto på Måndag!

Bollerup hade Abortvirus förra året under seminsäsongen... det är lite värre tycker jag...Men dom höll isolerat och klarade ut det problemet på ett SUPER BRA SÄTT!!!

Ja, det är bra att alla åtgärder är vidtagna från det att man började misstänka något, men det är ingen garanti. Jag har nu i alla fall kontaktat en annan station som kan ta stoet, så slipper jag i alla fall oroa mig för det. Visst kan det hända saker ändå i "osmittade" stallar, men jag vet att det räcker med att man t ex haft samma skor eller liknande i stallen och att inkubationstiden kan vara upp till två veckor. Förhoppningsvis sprids det inte på Flyinge nu.

Puttar upp tråden. Det är tydligen i stostallet man har kvarka nu.

Puttar upp tråden. Det är tydligen i stostallet man har kvarka nu.

Stostallet=det skolstall där unghästutbildningen hållit hus under läsåret och där kvarka konstaterades från början (i april).
Stostallet är ett "egennamn" på just det stallet då det förut stod avelsston där.
Färs och Frosta seminhall som ligger en bra bit ifrån Stostallet har egen personal som vidtar alla tänkbara smittskyddsåtgärder.
Smittan är under kontroll och isolerad.

/Neferra, anställd på seminhallen och nyss flyingestudent på unghästprogrammet ;)

Den dressyrkurs som skulle ha varit för Bo Jenå till helgen är inställd pga smittan och att man inte vill ta risker.

Den dressyrkurs som skulle ha varit för Bo Jenå till helgen är inställd pga smittan och att man inte vill ta risker.

Men det är ju en braåtgärd, tex! :)

Färs och Frostahallen ligger utanför anläggningen även om den tillhör Flyinge kungsgård, kursen skulle hållits på själva anläggningen där det KAN ha vistats hästar eller människor utsatta för smitta.

Kurserna är inställda pga extra försiktighetsåtgärd för att förhindra ev smitta till Kursdeltagarna. Normalt sett står kurshästar uppstallade i sk. stostallet eller Wallenberg som ligger ca 100m ifrån stostallet, men under sommaren skall iaf stostallet saneras o descifineras enligt beprövade metoder mot kvarka...

Detta är alltså bara en säkerhets åtgärd för att hindra fler fall av smittan.

Helt klart är det en säkerhetsåtgärd, vilket jag skrev.
Uppstallningen skulle ha skett i tävlingsstallarna ovanför Pantsus stall, så just dessa är ju liksom Färs o Frosta en bit bort, men all ridning sker ju på anläggningen varför åtgärden måste anses som befogad.

Funderar över tävlingarna som hölls i maj(?), varför ställde man inte in dem egentligen? Fast de var utomhus förstås.

Även Gielens start med Richfield på Strömsholm ställdes ju in, gissningsvis pga detta.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Vid provtagning har kvarkabakterien Streptococcus Equi konstaterats hos en av fem sjuka hästar i ett av skolstallen på...
Svar
0
· Visningar
1 066
Senast: Gunnar
·
Hästvård Tänkte bara att jag skulle varna alla bukefalister att det just nu går kvarka i västra och nordvästra Skåne. Fall har påträffats och...
2
Svar
27
· Visningar
4 338
Senast: foldar
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
7 143
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka