Kvalsterallergi

DAngel

Trådstartare
Har en 6 årig valack, arabkorsning, som under hösten blivit behandlad för bronkit och en mycket kraftig faryngit.
Enligt vet var faryngiten det värsta hon sett på en så ung häst =(
Enligt prover har han kvalsterallergi, den typ av kvalster som finns i hö, halm, spannmål och även utomhus.

Han har blivit behandlad med luftrörsvidgande och kortisoninhalationer i sammanlagt 2 månader och när det sattes ut dröjde det någon vecka innan symptomen kom tillbaka.
Har precis bestämt ihop med min vet att ge honom 1 månad till på låg dos kortison.

Han står idag på torv, äter hösilage och inget spannmål.
Går utomhus 14 timmar per dygn och står resterande tid i box med öppen "halvdörr" ( nyligen ordnat med ).

Det som känns oroväckande är att symtomen utvecklades och ökade under sommarbetet när han gick ute dygnet runt.
Vad gör man om inte ens utegång/frisk luft är fritt från allergena ämnen ?
Det är ju annars "botemedlet" för hosthästar - bra miljö och ev utegång dygnet runt ...

Känner mig orolig och undrar om det finns någon med erfarenhet av kvalsterallergiska hästar och vad man ev kan prova för att hjälpa dom ??

Sv: Kvalsterallergi

Har haft en med kvalsterallergi, det var lätt ordna med dammfritt strö och silage, får blöt betfor med mineral, linfröolja. Pga eksem stod han inne halva dygnet sommartid, kallstall och byggt så att han hade halvdörr med myggnät över, öppet längst upp under nocken. Fungerade super. Borsta hästen ute, fixa i stallet när hästen är ute osv.

Min häst har kvalsterallergi. Det har konstaterats genom blodprov som skickades till Tyskland. På min häst visade det sig genom enorm klåda.
Han får nu ett vaccin mot det. Så kallad hypersensibilisering! Fungera alldeles utmärkt! Ingen mer klåda! :)

Min häst har kvalsterallergi. Det har konstaterats genom blodprov som skickades till Tyskland. På min häst visade det sig genom enorm klåda.
Han får nu ett vaccin mot det. Så kallad hypersensibilisering! Fungera alldeles utmärkt! Ingen mer klåda! :)

Samma här fast pollen.
Hypersenmsibilisering fungerar utmärkt. Vi har nu startat en till på det, men han har både pollen, kvalster och mygg.
Sen skall vi starta med ytterligare en så fort hon har fölat - pollen.

*kl*

Vi var lite inne på utökade prover och ev någon slags "immunterapi" men min vet tyckte vi skulle avvakta lite till.
Hur går det till och vad ligger kostnaden på ungefär ?

*kl*

Vi var lite inne på utökade prover och ev någon slags "immunterapi" men min vet tyckte vi skulle avvakta lite till.
Hur går det till och vad ligger kostnaden på ungefär ?

Utredningen kostar ca 2000 kr om hästen är allergisk mot mycket.
De gör ett enkelt prov först och går sedan vidare och kolla mer specifikt vad hästen reagera på.

Kostnaden för immunterapin bero på hur mycket hästen reagera för.
Våra ligger på ca 3000 kr året.

Tack för svar.

Test som visar vilka "grupper" han är allergisk av är redan gjort, vi behöver gå vidare med mer specifika tester om det blir aktuellt.

Fick du någon hjälp av ditt försäkringsbolag ?
Mitt bolag har lite svårt att ta ställning till om du vill ersätta eller ej =(

Förlåt, men kan inte låta bli... HYPOsensibilisering heter det, hypersensibilisering är det helt motsatta och det tror jag knappast är din avsikt ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Klippa hund
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka