Kvälls hö kl18

E

ejn

Blir mer och mer trött på stallet.
Igår när jag och en tjej till kom ut till stallet och skulle rida hade hästarna redan fått kvällshö och det var släkt för natten kl 18.00:crazy: . Det tycker jag är på tok för tidigt. Dessutom stod det på tavlan att våra hästar kommer att släppas ut utan täcken för att de är för skitiga. "Bonden" har hel pension men han vägrar att sätta på täcken och sen så är det en annan tjej som har häst där (en riktig bitch som lägger sig i ALLT!) som sätter på de täcken och hjälper till och mockar. Dessutom när de släpper ut hästarna öppnar de bara boxdörrarna så går de rakt ut i hagen genom en passage. Vilket i sig är helt okej. Men den här tjejen går alltid efter och skriker och viftar med långspöet så nu är min häst livrädd när han ska gå ut. Här om dagen kastade han sig ut så han höll på att gå omkull(har fått detta berättat för mig av tjej 1). Det går inte att prata med dessa personer, jag har försökt. De lyssnar inte på mig(de är mcyket äldre än mig och tycker att det jag kan ingenting). Jag skulle gärna flytta men det finns inga andra stall i närheten som är lediga. Vad ska jag göra?

Sv: Kvälls hö kl18

Vad står det i uppstallningskontraktet? Vad har ni gjort upp ang. kvällsfodringen, när ska det fodras?

Har ni haft ett stallmöte där du talat om vad du tycker? Om dom inte lyssnar, finns det tyvärr bara två alternativ. Antingen tar du hand om din häst själv och inte hjälper dom med deras, så du är säker på att din häst behandlas så som du vill. Eller också är det att försöka se sig om en annan stallplats. Om du och hästen är missnöjda är det bästa sättet att flytta, det kan vara svårt att ändra på folk, vet jag av erfarenhet.

Har man väl blivit missnöjd i sitt stall s¨å kan det vara svårt atrr få en god känsla där ändå, och vad säger att inte de gamla rutinerna trillar tillbaka.

Leta efter annat stall, skriv upp dig på kölistor mm.

Försök att prata med dem igen, kanske kan dina föräldrar hjälpa dig? Var tydlig- detta vill jag ha, kan jag få det eller inte? Efter det får man bestämma sig för om man kan ha det så eller inte. Jag vet hur det känns, har själv liknande problem men har försökt med det jag beskrev, en sista gång. Sen måste man bestämma sig för om man vill att det ska funka eller inte tror jag, annars ser man bara det negativa.

Det är inte roligt om man är ovänner i stallet. Hos oss tar var och en in sin häst, på kvällen.

Ger den en tuss/kaka hö, ställer natt maten utanför boxen så den som går hem sist kan se till att alla får natt maten samtidigt.

Praktiskt, då kan man mocka/rida när man har tid, inga hästar står och sparkar i väggarna för de har ätit upp, de som vill hem tidigt kan göra det och det går inte så många timmar till frukostforningen. ;)

Med kvällshöet och täcket kan jag "ta". För det lider inte hästen av. 8täcket= regntäcke för att jag ska slippa borsta lera i 5 timmar varje dag) och kvällshöet tror jag inte att hästen lider av allt för mycket fast jag gärna önskar senare.

Men att hon ska skrika och slänga med piskan mot min häst och lägag sig i allt. Det är det som stör mig allra mest. Jag har försökt att prata med henne men hon blir bara sur och går därifrån. Jag har pratat lungt med henne och skrivit på tavlan . Det är så tråkigt att det ska vara så här för annars trivs jag jätte bra med de andra speciellt tjej nr1, vi har jätte roligt tillsammans. Och det är stora fina hagar och ett fräscht stall.

Det är nog bara till att leta ett nytt stall, behandlar hon din häst som du beskriver är det helt sjukt.

Det brukar vara rädsla som går över till en slags överslagshandling, o då gör man fel mot hästarna. Tyvärr, det brukar bli hugg o slag o skrik helt i onödan.

Ger dom kvälls hö vid 18.00? Det blir väldigt många timmar innan det är morgon igen. Hoppas din häst står på halm så den har något att äta i alla fall. Är inte hälsosamt för hästen. Ha ett stallmöte och sätt upp en lista på alla tider. Om det inte blir bättre flytta! Och gör som någon annan skrev. Skriv upp dig på kö! Alltid bättre att vara på den säkra sidan!

mellan 18-19 brukar de kvälls "höa", tycker det blir tidigare och tidigare. Ja han står på halm så han har i alla fall något att pyssla med.

Hon letar tydligen efter en egen gård. Så jag hoppas verkligen att hon flyttar snart. Tills dess tänker jag gå upp 1 timme tidigare och sätta på täcke och släppa ut min och en annans tjejs häst själv så att hon inte har chans att göra nått.
Men jag märker faktiskt inget på hästen, han är lika glad och pigg som vanligt så det är i alla fall tur. Men om han slänger sig ut ur boxen på mornarna så är det inte bra. Tänk om han skulle fastna i något eller gå omkull?. MEn som sagt tills vidare ska jag sköta mitt eget på morgonen! Vill inte riskera nått

Forstar din frustration precis. Hade samma problem i mitt stall. Fast pa andra hallet. I borjan av hosten ville jag bara ha ett tunt regntacke pa min hast om det var regn och utan annars men stallagaren som tar hand om vardagarna tyckte att det var kallt (kanske +15 grader ute) och la pa tjockt vintertacke hela tiden. Jag fick gomma undan vintertacket och bara ha framme regntacket for att slippa ha min hast svettandes under ett tjockt tacke.

Det ar ganska mycket som inte fungerar i det stallet jag ar i, vi ar bara tva i stallet och vi har sa otroligt olika syn pa hur man hanterar hastar. Sa jag har kollat upp ett nytt stall som jag funderar att flytta till nasta vinter. Jag kanner att man lagger ner sa mycket tid ute i stallet och det ar ens hobby att jag vill ma bra i det.

har sånna problem i de stallet ja står i me..stallägaren tillome ändrar foderstaten när hon tycker hästen ser för tjock eller för smal ut :(
hästarna får inte va ute när de regnar o h*n lägger sej i bokstavligen allting...letar nytt stall men så svårt o hitta ett bra stall.
synd för stallet e väldigt bra annars..resten av folket där e jätte tevliga o så.
men man får försöka stå ut tills man hittat ett annat.

Ni kan inte fatta vad som har hänt. Hon ska flytta :-D:bump:
Jag är så glad att tårarna sprutar! Det var precis som om gud verkligen har hört mina böner:smirk: :)
Visst stallägaren han är som han är. Haft häst i 30 år och vet minsann hur hästar ska hållas"blabla" att utveckligen går framåt det vill inte han förstå. MEN han är aldrig elak mot hästarna i alla fall:-)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 131
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama